Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 15:13
  #1
Medlem
Hej Hej

Har en Macbook Pro 13 Retina från hösten 2014. Har fungerat felfritt sen dess men för någon dag sedan fick den problem.

Jag märkte av att fläkten arbetade på som fan samtidigt som en viss Kernal_Task process använde ca 200-400 % processor. Jag formaterade då om hårddisken samtidigt som jag installerade och uppdaterade till MacOs Sierra.

Till en början fungerade de bra, men efter att ha lämnat datorn 30-60 min och klickade igång den igen kom problemen tillbaka (dock ingen Kernal_Task process igång). Det märkliga är att det är en väldigt hög processorbelastning, trots att det inte är några egentliga processer igång (se bild 1).

Jag installerade då om operativsystemet ännu än gång och då fungerade det igen. Problemet kom dock tillbaka på samma sätt som tidigare efter ett tag. Startade då om datorn och nu verkar det fungera igen.

Bild 1: Då datorn fungerat ett tag men då fläkten helt plötsligt började snurra på extremt högvarv samtidigt som datorn blev otroligt seg.
http://i.imgur.com/RJUCvH7.png

Bild 2: Då datorn fungerar som den ska
http://i.imgur.com/L7qYCGa.png

Någon som har koll på vad detta kan vara? Har felsökt med Apple Hardware Test som inte indikerat några som helst problem.



mvh

Sanjosesharks
Citera
2017-05-09, 15:18
  #2
Moderator
Rassas avatar
Välj att visa "Alla processer" (finns i någon av menyerna) och inte bara "Mina processer" så ser du förmodligen den process som tar mycket CPU.
Citera
2017-05-09, 15:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Välj att visa "Alla processer" (finns i någon av menyerna) och inte bara "Mina processer" så ser du förmodligen den process som tar mycket CPU.

Ok tack för tipset, ska kolla nästa gång det blir problem!

Återkommer.




mvh
Citera
2017-05-09, 18:45
  #4
Medlem
Du ser ju att i kolumnen processortid så ligger spotify med närliggande appar ganska högt.

Kanske någon modul i spotify som gått bananas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback