Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 14:29
  #1
Medlem
Hej!

Jag har snusat i ett fåtal år nu och jag har alltid varit starkt bestämd om att snus är näst intill ofarligt.

Jag brukar somna med snusen i såna dagar man är brutalt trött, idag var en sådan dag. Jag vaknade upp idag men en konstig värk där jag har snusen på höger sida, jag går till spegeln och kollar så att allt ser bra ut. Jag kollar tandköttet i spegeln och ser att jag som ett jack alldeles ovanför tandraden i tandköttet... förmodligen så har det lossnat skinn. Jacket blöder inte och är inte missfärgat men är dock lite ömt så min fråga till er är, bör jag vara orolig och tror ni att det är någonting farligt? För just nu är jag orolig trots min inställning till snus och dess faror.

Tack på förhand!

Ps. Ja.. jag sköter tandhygienen trots att jag snusar. Borstar och använder munskölj samt tandtråd.
Citera
2017-05-09, 15:09
  #2
Medlem
Jösses. Utseende mässigt så har du redan svarat på din fråga. Du får inga större men av att snusa några år. Är du fortfarande orolig ja men då söker man vård. Någon vård här kan du inte få.

du har inte cancer om det är de du frågar om. Snus fräter/sliter på tandkött och insidan av läppen och missfärgar tänder. Så. Att du har ont/mer slitage just nu är för att du haft en snus i käften i fler timmar än vanligt och har säkert varit lite uttorkad i det område där snusen legat.
Citera
2017-05-09, 15:20
  #3
Avstängd
sickoldmans avatar
Förutom dålig andedräkt och skador med missfärgade tänder är väl inte snus så farligt.
Citera
2017-05-09, 15:50
  #4
Medlem
Ryggradsluss avatar
Snus är starkt beroendeframkallande, kan skada växande foster, ökar risken för diabetes och har negativa effekter på hjärt-kärlsystemet.

Norska och amerikanska forskare har i en studie som omfattar 10 000 män, och som publicerades 2005, funnit att risken för cancer i bukspottkörteln ökar med 60 procent hos snusare. Deltagarna har använt fuktigt snus av svensk typ. Viss risk för läpp- och munhålecancer finns också.

Liksom rökning ger snusning genom exponeringen för nikotin en omedelbar höjning av blodtryck och hjärtfrekvens. Enligt rapporten ”Hälsorisker med svenskt snus” ökar snusandet inte risken för hjärtinfarkt eller stroke. Däremot är risken större för en snusare att dö om han/hon drabbas av hjärtinfarkt eller stroke.

Blodkärlens förmåga att utvidga sig halveras nästan hos personer som fått i sig snus. Att blodkärlen förmår utvidga sig är viktigt vid t ex ökade fysiska ansträngningar då hjärtat snabbare måste pumpa ut blod i kroppen. Studien visade också att både blodtryck och puls ökade.

En svensk studie visade att en veckokonsumtion av fem dosor lössnus eller mer klart ökar risken för typ 2 diabetes. Risken ökar stegvis för varje ytterligare dosa som förbrukas. Vid fem dosor mer än fördubblas risken, med sex dosor tredubblas den.

Långvarigt snusande kan ge bestående slemhinneskador på platsen för prillan.

Variera platsen där du har snusen och snusa så lite så möjligt är mitt råd.
Citera
2017-05-09, 16:46
  #5
Medlem
Följande meta-analys hittar inget robust statistiskt samband mellan snus och samtliga cancerformer:

https://bmcmedicine.biomedcentral.co...1741-7015-7-36

Följande studie finner inget samband mellan snus och kronisk inflammation:

http://www.atsjournals.org/doi/full/....200909-1338OC

Följande studie finner inte heller något samband mellan snus och diabetes, hjärtsjukdom eller cancer:

http://sci-hub.cc/http://www.science...73230010002229

Gjorde inget urval här utan utgick från de tre första artiklarna jag kom över på Google Scholar.
Så, visst, det kanske är hälsovådligt, men det går knappast att påstå att det är vetenskapligt klarlagt för närvarande.

Jämför med rökning, där samtliga studier hittar negativa, signifikativa och starka associationer med i princip alla hälsotillstånd.
Citera
2017-05-09, 20:04
  #6
Medlem
Jag har snusat hysteriskt jävla mycket i 20+ år.

Ingen fara med tandkött eller tänder.

Däremot är jag oroad över blod/hjärt/kondition.

Märker när jag håller upp att konditionen blir väldigt mycket bättre. Pulsen är 20 slag/min lägre.

Självklart är snus onyttigt. Nästan Allt man göra i stora mängder är dåligt.
Citera
2019-02-24, 04:17
  #7
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Snus är starkt beroendeframkallande, kan skada växande foster, ökar risken för diabetes och har negativa effekter på hjärt-kärlsystemet.

Norska och amerikanska forskare har i en studie som omfattar 10 000 män, och som publicerades 2005, funnit att risken för cancer i bukspottkörteln ökar med 60 procent hos snusare. Deltagarna har använt fuktigt snus av svensk typ. Viss risk för läpp- och munhålecancer finns också.

Liksom rökning ger snusning genom exponeringen för nikotin en omedelbar höjning av blodtryck och hjärtfrekvens. Enligt rapporten ”Hälsorisker med svenskt snus” ökar snusandet inte risken för hjärtinfarkt eller stroke. Däremot är risken större för en snusare att dö om han/hon drabbas av hjärtinfarkt eller stroke.

Blodkärlens förmåga att utvidga sig halveras nästan hos personer som fått i sig snus. Att blodkärlen förmår utvidga sig är viktigt vid t ex ökade fysiska ansträngningar då hjärtat snabbare måste pumpa ut blod i kroppen. Studien visade också att både blodtryck och puls ökade.

En svensk studie visade att en veckokonsumtion av fem dosor lössnus eller mer klart ökar risken för typ 2 diabetes. Risken ökar stegvis för varje ytterligare dosa som förbrukas. Vid fem dosor mer än fördubblas risken, med sex dosor tredubblas den.

Långvarigt snusande kan ge bestående slemhinneskador på platsen för prillan.

Variera platsen där du har snusen och snusa så lite så möjligt är mitt råd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...plat-till-snus

https://www.google.se/amp/s/nyheter2...re-innan-trott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback