Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-10, 11:40
  #13
Medlem
BenHornes avatar
Jag tror det blir alldeles för mycket storstad, och för intensivt resande, som andra i tråden. Jag vet av erfarenhet att två dagar i Paris inte räcker på långa vägar, även om man springer mellan diverse sevärdheter.

Men, vill du nu förbereda dig inför att ta transsibiriska snarare än faktiskt uppleva Europa kan jag förstå dig, men skulle nog rekommendera att du istället söker reda på vackra rutter istället för att kryssa mellan huvudstäder på kontinenten. Typ Italien. Lycka till!
Citera
2017-05-10, 12:19
  #14
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Området runt centralen i Berlin är ganska trist tycker jag, men går man en kvart så blir det trevligare. Om möjligt hade jag valt nattåg Berlin - Amsterdam. Kort natt, men "gratis" boende och man sover skönt på tåg. På nattåget Oslo - Bergen kan man ligga kvar och sova en timme eller två i Bergen, som är slutstation.
Tackar för tipset! Jag kommer välja ett boende en bit från Centralen. Fokuset kommer vara att hitta trygga och välkända områden att bo i. Resandet inom staden kommer ske med Uber då det är smidigast inom staden.

Är tunnelbana, buss eller spårvagn något att testa på i något av städerna Berlin, Amsterdam eller Paris? Vad är det rekommenderade färdmedlet? Jag tycker t.ex att tunnelbanan i Stockholm är värd att testa på men vet inte om den är bättre eller sämre i de nämnda städerna.

Citat:
Ursprungligen postat av dknerk
Tycker den resan låter toppen. Skulle själv kunna åka någon liknande rutt! Kann du ge något cirka pris på vad din rutt kostar, bara resorna räknat? Alltså inte ev boende emellan.
Biljetten kommer kosta mig 3600kr (möjligt att den blir billigare, t.ex 3200kr). Dock är det oklart om jag kommer flyga hem eller tåga hem en annan väg längst västkusten från Paris eller Lyon. Platsreservationer kommer jag nog få betala för, så lägg på minst 300kr.

Jag vill dock inflika med att priset inte är en faktor. Hela upplevelsen går ut på att långsamt ta mig igenom Europa och bo så nära kulturen som möjligt.


Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Jag håller med föregående talare om att du kanske ska skära ner på antalet städer/länder. Men frågan är ju egentligen om du bör satsa på ett 15 resdagar i följdkort eller 5 resdagar inom 15 dagarskort. För många städer ligger ju ett stenkast ifrån varandra. Som exempel så tar det drygt två timmar mellan Bryssel och Paris. I Bryssel så finns det en del intressanta sevärdheter men du behöver egentligen inte stanna mer än några timmar för att uppleva dem. Sen har du staden Gent 30 min bort som bjuder på kultur, historia etc där du kan stanna och ta en fika innan du reser vidare.
Bryssel är jag absolut intresserad av att besöka, så tack för tipset. Dock får jag läsa på mer om Bryssel för att se exakt vad det är som lockar mig. Får se om chokladen lockar

Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Rutten du har valt är i mitt tycke riktigt bra. Så sätt dig och kolla vilka städer som finns längst rälsen och gör en lista. Rom2rio.com är perfekt för sånt, sen sätter di dig bara och kollar på Wkipedia och markerar städer som är intressanta. Gör en karta i Google Maps med alla sevärdheterna, caféer etc som verkar intressanta. Det är inte alls säkert att du kommer stanna i någon av städerna du markerat. Men det ger dig möjligheten att bestämma dig för att bara hoppa av på ett ställe för att du vet att det finns en restaurang som är berömd för sin våffla eller vad som helst.
Fantastiskt tips! Kommer mer detaljerat gå igenom min rutt och se om det finns något ställe jag borde stanna vid.

Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Jag tror det blir alldeles för mycket storstad, och för intensivt resande, som andra i tråden. Jag vet av erfarenhet att två dagar i Paris inte räcker på långa vägar, även om man springer mellan diverse sevärdheter.
Du kan absolut ha helt rätt! Själv så gillar jag storstäder men kan dock hålla med dig om att två dagar är för lite. Egentligen kan jag skippa Berlin och åka direkt till Amsterdam, sen Paris för att sedan avsluta med antingen Lyon eller Barcelona. Då håller jag mig till västeuropa. Får se!
Citera
2017-05-10, 12:45
  #15
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe

Du kan absolut ha helt rätt! Själv så gillar jag storstäder men kan dock hålla med dig om att två dagar är för lite. Egentligen kan jag skippa Berlin och åka direkt till Amsterdam, sen Paris för att sedan avsluta med antingen Lyon eller Barcelona. Då håller jag mig till västeuropa. Får se!
Jag älskar också storstäder, men vill helst uppleva dem i sin helhet.
Jag skulle kört på Barcelona, lär vara mer omväxling från Paris/Amsterdam. Och angående Paris, försök hitta boende i typ Marais, Saint germain (eller övriga left bank) eller möjligtvis omkring Bastille. Montmatre är också väldigt mysigt, men man behöver veta vad busslasterna av turister och prostituerade håller till. Rekommenderar tunnelbana eller gång där. Antar att du anländer till Gare du Nord, ta dig därifrån asap. Bon voyage!
Citera
2017-05-10, 14:35
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
...
Är tunnelbana, buss eller spårvagn något att testa på i något av städerna Berlin, Amsterdam eller Paris? Vad är det rekommenderade färdmedlet? Jag tycker t.ex att tunnelbanan i Stockholm är värd att testa på men vet inte om den är bättre eller sämre i de nämnda städerna.
...
S-bahn (pendeltåg) & U-bahn (tunnelbana) räcker väldigt långt i Berlin, taxi eller liknande anser jag överflödigt bortsett från udda tider/platser. Finns även buss och spårvagn. Staden är platt och promenadvänligt, att hyra cykel verkar populärt.
Bor du nära https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Stadtbahn så har du ofta bara några minuters väntetid på ett tåg till Hbf.
Citera
2017-05-10, 14:51
  #17
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Jag älskar också storstäder, men vill helst uppleva dem i sin helhet.
Jag skulle kört på Barcelona, lär vara mer omväxling från Paris/Amsterdam. Och angående Paris, försök hitta boende i typ Marais, Saint germain (eller övriga left bank) eller möjligtvis omkring Bastille. Montmatre är också väldigt mysigt, men man behöver veta vad busslasterna av turister och prostituerade håller till. Rekommenderar tunnelbana eller gång där. Antar att du anländer till Gare du Nord, ta dig därifrån asap. Bon voyage!
Alright, för jag vill verkligen besöka Berlin, Amsterdam, Paris och Barcelona. Det kommer bli tight rent tidsmässigt, men jag tänkte därför köpa ett pass som enbart räknar dagarna då man åker.

Så beslutar jag mig för att stanna i Amsterdam 2 dagar till så kan jag göra det utan att det påverkar mina resdagar (så länge jag inte använder biljetten inom staden).

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
S-bahn (pendeltåg) & U-bahn (tunnelbana) räcker väldigt långt i Berlin, taxi eller liknande anser jag överflödigt bortsett från udda tider/platser. Finns även buss och spårvagn. Staden är platt och promenadvänligt, att hyra cykel verkar populärt.
Bor du nära https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Stadtbahn så har du ofta bara några minuters väntetid på ett tåg till Hbf.
Skitbra tips, tusen tack! Att hyra en cykel låter bra! När vi ändå snackar om cyklar så är det väl också att föredra i Amsterdam? Kanske inte ens behöver taxi i varken Amsterdam eller Berlin?

Hbf, är det HauptBahnhoff (centralstation)?
Citera
2017-05-10, 14:56
  #18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Alright, för jag vill verkligen besöka Berlin, Amsterdam, Paris och Barcelona. Det kommer bli tight rent tidsmässigt, men jag tänkte därför köpa ett pass som enbart räknar dagarna då man åker.

Så beslutar jag mig för att stanna i Amsterdam 2 dagar till så kan jag göra det utan att det påverkar mina resdagar (så länge jag inte använder biljetten inom staden).


Skitbra tips, tusen tack! Att hyra en cykel låter bra! När vi ändå snackar om cyklar så är det väl också att föredra i Amsterdam? Kanske inte ens behöver taxi i varken Amsterdam eller Berlin?

Hbf, är det HauptBahnhoff (centralstation)?
Hbf = Hauptbahnhof = centralstation.
Amsterdam har jag inte varit i, men att döma av kartan och kommentarer från kompisar (som inte alltid var nyktra) så kan det vara förvirrande med alla kanaler och broar.
Citera
2017-05-10, 22:02
  #19
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Är tunnelbana, buss eller spårvagn något att testa på i något av städerna Berlin, Amsterdam eller Paris? Vad är det rekommenderade färdmedlet? Jag tycker t.ex att tunnelbanan i Stockholm är värd att testa på men vet inte om den är bättre eller sämre i de nämnda städerna.

Som du redan fått svar på så är det U-bahn som gäller i Berlin. Se till att ha ett giltig biljett. Tyskar är nitiska med böter och det är ofta kontroller. I Amsterdam så är det enkelt att gå dit du vill annars så är spårvagnen busenkel. Och du kan lätt förstå skyltar och annat då holländska är väldigt likt svenska i skrift. I Paris så är det tunnelbana som gäller och det är ett av Europas största nät så du kan ta dig nästan vart som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Bryssel är jag absolut intresserad av att besöka, så tack för tipset. Dock får jag läsa på mer om Bryssel för att se exakt vad det är som lockar mig. Får se om chokladen lockar

Så lite, Bryssel är faktiskt en väldigt färgstark stad med mycket att erbjuda. Och tro mig det finns mer än choklad att frossa i när du väl kommer dit

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Fantastiskt tips! Kommer mer detaljerat gå igenom min rutt och se om det finns något ställe jag borde stanna vid.

Även om du inte stannar på ställena så kan du ändå lägga till saker som finns i närheten. Jag har använt det systemet och det är sjukt smidigt på alla sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Alright, för jag vill verkligen besöka Berlin, Amsterdam, Paris och Barcelona. Det kommer bli tight rent tidsmässigt, men jag tänkte därför köpa ett pass som enbart räknar dagarna då man åker. Så beslutar jag mig för att stanna i Amsterdam 2 dagar till så kan jag göra det utan att det påverkar mina resdagar (så länge jag inte använder biljetten inom staden).


Det behöver inte alls bli tight med tid. Allt är förvisso relativt men många städer klarar man på en dag. Bryssel och Amsterdam är två såna städer. Samtidigt som man skulle kunna tillbringa veckor där och ändå hitta nya saker att titta på. Det går alltid att flyga tillbaka om du vill utforska städerna mer i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Skitbra tips, tusen tack! Att hyra en cykel låter bra! När vi ändå snackar om cyklar så är det väl också att föredra i Amsterdam? Kanske inte ens behöver taxi i varken Amsterdam eller Berlin?

Hbf, är det HauptBahnhoff (centralstation)?

I Amsterdam så behöver du inte ta taxi. Men i Berlin är det skönt att åka Uber eller Taxi. Ett tips är att alltid ha en bunt euro om du är i Berlin. Vissa taxibilar tar inte ens kort och många mindre butiker tar inte heller kort. Tyskland är landet där Cash is King.
Citera
2017-05-14, 14:12
  #20
Medlem
Tar du med dig en liten sportsbag med kläder, resväska eller ingenting?
Citera
2017-05-14, 14:33
  #21
Medlem
zorzes avatar
Om du tar nattåg så tjänar du både tid och hotellövernattning.Undvik att vara runt tågstationer mer än nödvändigt.Ta dig att se det du vill se,där det rör sig folk/turister.Har du tur träffar du på ett gäng som reser ungefär samma rutt.
Citera
2017-06-11, 15:54
  #22
Medlem
Kommer man på något sätt följa din resa med text/bilder (typ gamla resedagboken eller liknande)?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2838066

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback