Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-09, 12:36
  #1
Medlem
.Chloes avatar
Hej,

Jag ska tågluffa genom stora delar av Europa genom att köpa ett Interrail pass som är aktivt i 15 dagar som då kommer kosta mig 372€ (http://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass). Jag börjar i Malmö och avslutar i Portugal. Denna resa ska förbereda mig på den transsibiriska tågresan.

När: Juni
Syfte: Sightseeing, kultur, mat
Krav för rutt: Åka igenom Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien och Portugal

Min rutt ser ut som följande (datum och tid ej fastställda):

Malmö -> Köpenhamn -> Lübeck -> Berlin -> Leipzig -> Debra -> Kassel -> Dortmund -> Amsterdam -> Bryssel -> Paris -> Lyon -> Avignon -> Béziers -> Barcelona -> Zaragoza -> Madrid -> Salamanca -> Lisbon

Jag ritade snabbt upp på en karta och det finns tågförbindelser som kan ta mig till dessa städer med ett Interrailpass Global. Här är en bild: https://i.imgur.com/ZKI9KNa.jpg

Frågor och önskan på synpunkter:

Något jag missat på denna rutt; bör jag åka annorlunda?
Vilka städer är det värt att stanna i X antal dagar?
Era erfarenheter; vad bör jag tänka på? Övriga tips?
Övriga synpunkter?

Tack!
Citera
2017-05-09, 14:06
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Hej,

Jag ska tågluffa genom stora delar av Europa genom att köpa ett Interrail pass som är aktivt i 15 dagar som då kommer kosta mig 372€ (http://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass). Jag börjar i Malmö och avslutar i Portugal. Denna resa ska förbereda mig på den transsibiriska tågresan.

När: Juni
Syfte: Sightseeing, kultur, mat
Krav för rutt: Åka igenom Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien och Portugal

Min rutt ser ut som följande (datum och tid ej fastställda):

Malmö -> Köpenhamn -> Lübeck -> Berlin -> Leipzig -> Debra -> Kassel -> Dortmund -> Amsterdam -> Bryssel -> Paris -> Lyon -> Avignon -> Béziers -> Barcelona -> Zaragoza -> Madrid -> Salamanca -> Lisbon

Jag ritade snabbt upp på en karta och det finns tågförbindelser som kan ta mig till dessa städer med ett Interrailpass Global. Här är en bild: https://i.imgur.com/ZKI9KNa.jpg

Frågor och önskan på synpunkter:

Något jag missat på denna rutt; bör jag åka annorlunda?
Vilka städer är det värt att stanna i X antal dagar?
Era erfarenheter; vad bör jag tänka på? Övriga tips?
Övriga synpunkter?

Tack!

19 länder på 15 dagar är inte en så jättebra idé. Det kommer att vara väldigt stressigt. Antar att du planerar att vara i ett land och sedan på kvällen/natten boka redan till ett annat land och sova där och så vaknar du och gör samma sak om och om igen? Du kommer inte att kunna hinna sova i någon stad/land eftersom du har hela 19 destinationer på 15 dagar.

Jag skulle personligen rekommendera dig att minska antalet länder/destinationer till 6-7 som absolut högst.

Sedan så såg jag att du skulle till paris? Och från ditt namn här så antar jag att du är en tjej? Skulle rekommendera dig att se filmen TAKEN ifall du inte sett den redan. Den med Liam Neeson. Detta är inte bara en film,utan det händer väldigt ofta,mer än vad folk tror. Försök att alltid vara uppkopplad till internet. Ha en extra telefon med dig och göm den ordentligt. Ge en nära vänn/familj uppdaateringar dagligen om vart du befinner dig. För har 2 tjejkompisar som var i Paris för några år sedan,de blev inbjudna till en fest och blev neddrogade och våldtagna av flera personer och blev även misshandlade tills de lyckades ta sig loss och springa därifrån. Nu säger jag inte att det kommer att hända dig men man vet aldrig. Alltid bra att vara försiktig. Men hursomhelst så önskar jag dig lycka till och ha så kul under resan
Citera
2017-05-09, 15:40
  #3
Medlem
HeltCPs avatar
Håller med föregående, alldeles för många länder på för kort tid! Om du bara vill så tågstationer så går det men inte annars! Iom att du bara har 15 dagar så tycker jag att du ska välja max 4 längder, antingen norra eller södra europa! Väljer du södra så tycker jag att du tar dig snabbt till paris och utgår därifrån annars så kan du börja rutten som planerat. Ta gärna minst 2 nätter per stad du besöker annars kommer du bara tänka nästa avgång och inte njuta av destinationen
Citera
2017-05-09, 16:03
  #4
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Jag skulle personligen rekommendera dig att minska antalet länder/destinationer till 6-7 som absolut högst.

Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Håller med föregående, alldeles för många länder på för kort tid! Om du bara vill så tågstationer så går det men inte annars! Iom att du bara har 15 dagar så tycker jag att du ska välja max 4 längder, antingen norra eller södra europa! Väljer du södra så tycker jag att du tar dig snabbt till paris och utgår därifrån annars så kan du börja rutten som planerat. Ta gärna minst 2 nätter per stad du besöker annars kommer du bara tänka nästa avgång och inte njuta av destinationen
Hej och tack för era synpunkter!

Jag har räknat lite på det, och ni har helt rätt. Att bara åka raka vägen ner kan jag säkert klara på under 15 dagar, men visst vill jag stanna i länderna. Tänkte inte på det. Men denna rutt då:


Dag 1 (1-06): Malmö-Berlin - Framme 15:00
Dag 2 (2-06): bo i Berlin
Dag 3 (3-06): bo i Berlin
Dag 4 (4-06): åka till Amsterdam - Framme 15:00
Dag 5 (5-06): bo i Amsterdam
Dag 6 (6-06): bo i Amsterdam
Dag 7 (7-06): åka till Paris - Framme 19:00
Dag 8 (8-06): bo i Paris
Dag 9 (9-06): bo i Paris
Dag 10 (10-06): åka till Lyon
---Åka hem med flyg---

Vad tycker ni?
Citera
2017-05-09, 17:44
  #5
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Hej och tack för era synpunkter!

Jag har räknat lite på det, och ni har helt rätt. Att bara åka raka vägen ner kan jag säkert klara på under 15 dagar, men visst vill jag stanna i länderna. Tänkte inte på det. Men denna rutt då:


Dag 1 (1-06): Malmö-Berlin - Framme 15:00
Dag 2 (2-06): bo i Berlin
Dag 3 (3-06): bo i Berlin
Dag 4 (4-06): åka till Amsterdam - Framme 15:00
Dag 5 (5-06): bo i Amsterdam
Dag 6 (6-06): bo i Amsterdam
Dag 7 (7-06): åka till Paris - Framme 19:00
Dag 8 (8-06): bo i Paris
Dag 9 (9-06): bo i Paris
Dag 10 (10-06): åka till Lyon
---Åka hem med flyg---

Vad tycker ni?

Det låter mycket rimligare! Glöm inte att man måste reservera säte på dom flesta ice/sncf expresstågen och på natt tågen. Man gör det på tågstationen mot en liten avgift men det är lätt värt det istället för åka intercity tåg

Edit, meningsuppbyggnad
__________________
Senast redigerad av HeltCP 2017-05-09 kl. 17:48.
Citera
2017-05-09, 17:50
  #6
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Det låter mycket rimligare! Glöm inte att man måste reservera säte på dom flesta ice/sncf expresstågen och på natt tågen det gör man på tågstationen mot en liten avgift men det är lätt värt det istället för åka intercity tåg
Det är jag medveten om! Jag kollade, och resan mellan Amsterdam och Paris tar 3 timmar (!!) om jag åker snabbhastighettåget där jag då måste reservera sittplats, vilket jag kommer göra! Det ska även finnas ett tåg utan byte mellan Berlin och Amsterdam som tar 6 timmar. Eftersom detta är mina längsta rutter så vinner jag på att betala en slant för att komma fram snabbare.

Förresten, jag kan boka säte i appen "Rail Planner" så får jag biljetten rakt i mobilen. Mycket smidigt och kostar cirka 10€. Något som ni har erfarenheter utav? Eller är det bäst att betala på plats?
Citera
2017-05-09, 18:00
  #7
Medlem
.Chloes avatar
Min nuvarande rutt ser nu ut så här:

Malmö-Berlin = 7 timmar (2 byten)
Berlin-Amsterdam = 6 timmar (Direkttåg)
Amsterdam-Paris = 3 timmar (Direkttåg)
Paris-Lyon = 2 timmar (Direkttåg)

Kommer bo airbnb


Synpunkter? Sevärdheter? Tips på matställen?
Citera
2017-05-09, 18:02
  #8
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Det är jag medveten om! Jag kollade, och resan mellan Amsterdam och Paris tar 3 timmar (!!) om jag åker snabbhastighettåget där jag då måste reservera sittplats, vilket jag kommer göra! Det ska även finnas ett tåg utan byte mellan Berlin och Amsterdam som tar 6 timmar. Eftersom detta är mina längsta rutter så vinner jag på att betala en slant för att komma fram snabbare.

Förresten, jag kan boka säte i appen "Rail Planner" så får jag biljetten rakt i mobilen. Mycket smidigt och kostar cirka 10€. Något som ni har erfarenheter utav? Eller är det bäst att betala på plats?

Aldrig provat den men det låter smidigt, var 3 år sen jag va ute senast men då bokade jag på stationen direkt när jag kom fram så jag skulle slippa ta mig tillbaka dit innan jag skulle åka. Sen så tycker jag att du borde ignorera Homestones inlägg gällande kidnappningar osv, tycker det är dumt att gå runt o va rädd när man är på semester! Chansen att bli våldtagen är ju trots allt störst här i Sverige men ha dock gärna lite nödpengar under skosolan eller en sån väska som du har under tröjan för ficktjyvar finns det gott om mitt sista tips är att låt ingen zigenare hjälpa dig "boka biljetter/bära väskor" dom kommer jaga efter dig i all evigheter för bara ett par euro som "tack för hjälpen"
Citera
2017-05-09, 18:20
  #9
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Sen så tycker jag att du borde ignorera Homestones inlägg gällande kidnappningar osv, tycker det är dumt att gå runt o va rädd när man är på semester! Chansen att bli våldtagen är ju trots allt störst här i Sverige men ha dock gärna lite nödpengar under skosolan eller en sån väska som du har under tröjan för ficktjyvar finns det gott om mitt sista tips är att låt ingen zigenare hjälpa dig "boka biljetter/bära väskor" dom kommer jaga efter dig i all evigheter för bara ett par euro som "tack för hjälpen"
Jag har aldrig varit i varken Tyskland, Nederländerna eller Frankrike men min plan är att enbart vara kring stationen när jag ska åka och resterande tid hålla mig någorlunda nära mitt boende runt kvällstid.

Förhoppningsvis händer ingenting.

Liknande tips som ovan mottages också.
Citera
2017-05-10, 04:27
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag har aldrig varit i varken Tyskland, Nederländerna eller Frankrike men min plan är att enbart vara kring stationen när jag ska åka och resterande tid hålla mig någorlunda nära mitt boende runt kvällstid.

Förhoppningsvis händer ingenting.

Liknande tips som ovan mottages också.
Området runt centralen i Berlin är ganska trist tycker jag, men går man en kvart så blir det trevligare. Om möjligt hade jag valt nattåg Berlin - Amsterdam. Kort natt, men "gratis" boende och man sover skönt på tåg. På nattåget Oslo - Bergen kan man ligga kvar och sova en timme eller två i Bergen, som är slutstation.
Citera
2017-05-10, 09:46
  #11
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Min nuvarande rutt ser nu ut så här:

Malmö-Berlin = 7 timmar (2 byten)
Berlin-Amsterdam = 6 timmar (Direkttåg)
Amsterdam-Paris = 3 timmar (Direkttåg)
Paris-Lyon = 2 timmar (Direkttåg)

Kommer bo airbnb


Synpunkter? Sevärdheter? Tips på matställen?

Tycker den resan låter toppen. Skulle själv kunna åka någon liknande rutt! Kann du ge något cirka pris på vad din rutt kostar, bara resorna räknat? Alltså inte ev boende emellan.
Citera
2017-05-10, 10:04
  #12
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag har aldrig varit i varken Tyskland, Nederländerna eller Frankrike men min plan är att enbart vara kring stationen när jag ska åka och resterande tid hålla mig någorlunda nära mitt boende runt kvällstid.

Förhoppningsvis händer ingenting.

Liknande tips som ovan mottages också.

Först när jag läste rubriken, din trådstart och svaren så var min första tanke att skriva som jag alltid säger till folk som vill tågluffa; Skippa storstäderna och satsa på de mindre längst rälsen. För det går alltid att flyga direkt till Berlin, Amsterdam etc. Men efter att ha läst det här blogginlägget så tänkte om en aning.

Jag håller med föregående talare om att du kanske ska skära ner på antalet städer/länder. Men frågan är ju egentligen om du bör satsa på ett 15 resdagar i följdkort eller 5 resdagar inom 15 dagarskort. För många städer ligger ju ett stenkast ifrån varandra. Som exempel så tar det drygt två timmar mellan Bryssel och Paris. I Bryssel så finns det en del intressanta sevärdheter men du behöver egentligen inte stanna mer än några timmar för att uppleva dem. Sen har du staden Gent 30 min bort som bjuder på kultur, historia etc där du kan stanna och ta en fika innan du reser vidare.

Rutten du har valt är i mitt tycke riktigt bra. Så sätt dig och kolla vilka städer som finns längst rälsen och gör en lista. Rom2rio.com är perfekt för sånt, sen sätter di dig bara och kollar på Wkipedia och markerar städer som är intressanta. Gör en karta i Google Maps med alla sevärdheterna, caféer etc som verkar intressanta. Det är inte alls säkert att du kommer stanna i någon av städerna du markerat. Men det ger dig möjligheten att bestämma dig för att bara hoppa av på ett ställe för att du vet att det finns en restaurang som är berömd för sin våffla eller vad som helst.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2838066

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback