Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 09:51
  #1
Medlem
JAPLHs avatar
Jag har fram till idag haft min stereoförstärkare (Harman Kardon HK 3490) kopplad till min Apple TV via optokabel, men kommer nu inte längre ha TV:n och stereon på samma plats. Jag vill fortsätta kunna lyssna på musik trådlöst från min iPhone, iPad och Mac.

Vilken är den bästa lösningen för trådlös ljudöverföring?

Tycker att Apple TV har funkat hyfsat bra. Störningar ibland så att ljudet hackar, men ändå okej. Finns det något något bättre? Eller ska jag satsa på att köpa ännu en Apple TV för enbart ljudöverförning?
Citera
2017-05-16, 14:08
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAPLH
Jag har fram till idag haft min stereoförstärkare (Harman Kardon HK 3490) kopplad till min Apple TV via optokabel, men kommer nu inte längre ha TV:n och stereon på samma plats. Jag vill fortsätta kunna lyssna på musik trådlöst från min iPhone, iPad och Mac.

Vilken är den bästa lösningen för trådlös ljudöverföring?

Tycker att Apple TV har funkat hyfsat bra. Störningar ibland så att ljudet hackar, men ändå okej. Finns det något något bättre? Eller ska jag satsa på att köpa ännu en Apple TV för enbart ljudöverförning?

Köp hellre en Airport Express i så fall, den har optisk utgång som du kan koppla till din stereo och kan ta emot Airplay. Kostar dessutom mindre än hälften av en Apple-TV.

Edit: Kolla på Blocket om du kan hitta en begagnad, men ta den senaste generationen i så fall, den som kom 2012.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2017-05-16 kl. 14:15.
Citera
2017-05-16, 14:35
  #3
Medlem
Tripportreats avatar
En sån här lär passa bra för dina krav

https://www.hifiklubben.se/streaming...FYnKsgod6pUKPg

//Tripportreat
Citera
2017-05-18, 21:02
  #4
Moderator
Rassas avatar
Fast nackdelen med den är att man är utlänmad till appen och stödet för olika tjänster som den erbjuder. Om den slutar utvecklas så blir den värdelös. Smidig produkt annars, men fördelen med Airplay via tex. en Airport Express är att att allt ljud, oavsett källa, kan skickas till den. Eftersom stödet ligger i operativsystemet är man inte beroende av en enskild app från tredje part.
Citera
2017-09-01, 06:24
  #5
Medlem
Själv har jag en NuForce Air DAC sedan ett par år tillbaka. Bygger på en helt annan trådlös standard än bluetooth och/eller Wi-Fi, nämligen SKAA. Fantastiskt mycket bättre på alla sätt och vis - jag vet inte ens vart jag ska börja i min jämförelse med Bluetooth-helvetet och Airplay-skiten med sin skräplatens etc.

Ljudet i CD-kvalitet går enkelt att blåsa ut till flera mottagare. Trots sin räckvidd på ~50 meter hålls musiken synkad till skillnad från Airplay - givetvis är man inte begränsad till appleprodukter eller att spela musik via iTunes (!).. inte heller behöver man en router m wi-fi osv.

SKAA är utvecklat just för trådlös musik av hög kvalitet till skillnad från de andra två formaten. Otroligt lätt att "para" ihop (bokstavligt en knapptryckning) och stabilt så att det förslår.. Sänder till 4 st högtalare / transmitter - detta utan några Wi-Fi-krav som t ex AirPlay kräver. SKAA är utvecklat för att inte påverkas av andra 2.4 GHz-prylar så som de 2 andra formaten kan göra. Den löjligt låga latensen går inte ens att jämföra med BT och AP - ni kommer aldrig kunna gå tillbaka!

Den stora nackdelen är att formatet inte alls är standard på samma sätt som de två andra -det är inte integrerat i var och varannan högtalare och smartphone så recievers och transmitters måste köpas på egen hand. Ingen jag känner hade hört talas om formatet (jag inräknad) förrän jag köpte ovan nämnda NuForce DAC. Jag är dock övertygad om att formatet kommer bli större och mer välkänt även bland kreti och pleti i framtiden och inte bara användas professionellt. Kommer hitta sin nisch bland de som ställer högre krav på sitt ljud. Kan inte mer än att lovorda SKAA på alla sätt och vis!
Citera
2017-09-01, 06:29
  #6
Medlem
Här är en PDF där SKAA jämförs med just BT och AP etc.

SKAA Wireless Audio Standard
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback