Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 05:40
  #1
Medlem
Min dator har de senaste 1-2 veckorna haft väldigt dålig internetanslutning; ibland är det väldigt slött, och inget fel hittas vid felsökning. Andra gånger hittas problem (gul triangel över wifiikonen), t.ex. Ipv6: no internet access. Min Sonytelefon och -platta, anslutna till samma nätverk via samma router, har jag aldrig haft liknande problem med.

Jag har startat om och återställt routern, återställt nätverket från datorn, reparerat fel som datorns felsökning hittat (minns inte vad, tyvärr). Datorn skiftar mellan att ha fungerande uppkoppling (igår fungerade internet normalt max 30 min), ha väldigt slö uppkoppling utan att den gula triangeln visas och att sakna internetåtkomst (gul triangel visas). Alltid 3/4 i signalstyrka.

Efter varje Windowsuppdatering (gäller minst de senaste 8 uppdateringarna, sedan runt ett år gissningsvis) och tillhörande omstart av datorn, har datorn inte hittat någon internetanslutning (rött kryss över intetnet-/ wifiikonen). Då har jag startat om datorn en andra gång, och då hittas nätverket, men ingen internetåtkomst (gul triangel). Efter omstart nr. 3 eller 4 har internet fungerat som det ska varje gång, förutom efter senaste uppdateringen. Jag nästan helt säker på att mitt nuvarande problem började efter senaste Windowsuppdateringen, men inte helt hundra.

Har någon här haft liknande problem? Tips på hur det kan lösas?

Finns det något annat än Windows troubleshooter jag kan använda? Windows troubleshooter visar olika fel varje gång i princip, ibland lyckas alla fel åtgärdas, ibland ett fel av två-tre funna fel, ibland hittas inga fel alls.

Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2017-05-09, 07:13
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
testa och inaktivera ipv6
Citera
2017-05-09, 07:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
testa och inaktivera ipv6
Tack så mycket! Än så länge verkar det fungera!
Citera
2017-05-11, 04:20
  #4
Medlem
Tyvärr har det inte fungerat felfritt med ipv6 inaktiverat. Jag har internetåtkomst till och från under dagen. Ibland hittar windows troubleshooter något problem, ibland inte. Nyss fungerade inte internet och gul triangel över wifiikonen visades. Windows troubleshooter hittade och fixade "the default gateway is not accessible". Denna har hittats och fixats av troubleshootern många gånger innan.

"The connection between your access point, router or cable modem and the internet is broken" hittades, men fixades inte till. Denna har också hittats flera gånger, och inte fixats av troubleshootern.

Tips på vad jag mer kan prova?
Citera
2017-05-11, 08:48
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
inaktivera ipv6 i din router

vad har du för wifi-kort i din dator ?
uppdaterat drivrutinerna ?

hjälper det att slå på/av flygplansläge när du tappar kontakten ?
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-05-11 kl. 08:51.
Citera
2017-05-13, 21:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
inaktivera ipv6 i din router

vad har du för wifi-kort i din dator ?
uppdaterat drivrutinerna ?

hjälper det att slå på/av flygplansläge när du tappar kontakten ?
Jag vet inte hur man inaktiverar ipv6 i routern, har bara gjort det i (från?) datorn, som du tipsade om.
Men är det inte orimligt att det ska behövas helt plötsligt?

Jag vet tyvärr inte vad för wifi-kort jag har, eller hur jag tar reda på det. Datorn är denna: http://www.mediamarkt.se/sv/product/...n-1259004.html

Flygplansläge av och på verkar få det att funka, faktiskt! Ett tag, åtminstone. Ska kolla upp drivrutiner!
__________________
Senast redigerad av Yalouque 2017-05-13 kl. 21:53.
Citera
2017-05-14, 08:31
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Bor du i närheten av någon annan som har wifi kolla så dom inte kör på samma kanal. Om flera wifi använder samma kanal kan signalen gå upp och ner i styrka och du tappar kontakten från din dator. Andra saker kanske står bättre till och återupptar kontakten utan att du märker det.

Klicka bort "Söka andra trådlösa nätverk..."
Citera
2017-09-15, 05:39
  #8
Medlem
Det är efter uppdatering av Windows som anslutningen slutar fungera som den ska.
Jag har provat att återställa Windows (behålla personliga filer) 4-5 gånger, och efter varje återställningsförsök funkar anslutningen felfritt. Med försök menar jag att återställningen misslyckas varje gång; efter 15-20 min, när återställningen precis ska nå/nått 100%, får jag ett meddelande om att återställningen misslyckats och att inga ändringar gjorts. Men något har ju uppenbarligen ändrats då anslutningen konsekvent funkar efter återställningsförsök och slutar funka efter uppdatering av Windows.
Nu får jag snooza uppdateringen var tredje-fjärde dag, och datorn fungerar som den ska.

Känner någon igen detta?
Var i Windows ska jag titta före och efter uppdateringen för att kunna se vad som ändras? Någon systeminfo, nätverksinfo eller annat? På så sätt kan jag kanske utröna vad som ställer till det och bara ändra just det.

Tack på förhand!
Citera
2017-09-15, 07:16
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Det är efter uppdatering av Windows som anslutningen slutar fungera som den ska.
Jag har provat att återställa Windows (behålla personliga filer) 4-5 gånger, och efter varje återställningsförsök funkar anslutningen felfritt. Med försök menar jag att återställningen misslyckas varje gång; efter 15-20 min, när återställningen precis ska nå/nått 100%, får jag ett meddelande om att återställningen misslyckats och att inga ändringar gjorts. Men något har ju uppenbarligen ändrats då anslutningen konsekvent funkar efter återställningsförsök och slutar funka efter uppdatering av Windows.
Nu får jag snooza uppdateringen var tredje-fjärde dag, och datorn fungerar som den ska.

Känner någon igen detta?
Var i Windows ska jag titta före och efter uppdateringen för att kunna se vad som ändras? Någon systeminfo, nätverksinfo eller annat? På så sätt kan jag kanske utröna vad som ställer till det och bara ändra just det.

Tack på förhand!
Troligtvis är det Windows Update som ersätter din wifi drivrutin med något instabilt.
Jag skulle försöka lösa det genom att:
1. Ladda hem den senaste versionen av drivrutinen för ditt wifikort från datortillverkarens hemsida.
2 Kör Windows update och starta om datorn
3 Ta bort drivrutinen för wifi och installera om wifi från filen du laddat ned
4 Starta om datorn och anslut till ditt nätverk
5 Inaktivera IPv6 om du inte använder det
6 Kolla vilken kanal din router använder och ev ändra den så den inte ligger nära någon annan wifi i närheten
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-09-15 kl. 07:19.
Citera
2017-09-16, 11:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Troligtvis är det Windows Update som ersätter din wifi drivrutin med något instabilt.
Jag skulle försöka lösa det genom att:
1. Ladda hem den senaste versionen av drivrutinen för ditt wifikort från datortillverkarens hemsida.
2 Kör Windows update och starta om datorn
3 Ta bort drivrutinen för wifi och installera om wifi från filen du laddat ned
4 Starta om datorn och anslut till ditt nätverk
5 Inaktivera IPv6 om du inte använder det
6 Kolla vilken kanal din router använder och ev ändra den så den inte ligger nära någon annan wifi i närheten
Tack, återkommer när jag provat detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback