Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-09, 23:24
  #13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lite lustigt för under additional information på Nvidias nedladdningssida så står det att ditt kort är supportat.
Det där med x severn är lite overkill om man är ovan med terminalen. Den vill att du stänger ner den och startar upp i runlevel 3, alltså i konsolläge för att kunna installera dem.
Får du inte välja något annat än 340 i drivertabben?
Ja, jag såg det med supporten också, tyckte det var konstigt. Nej, jag får bara upp 340 i drivertabben. Kan man kolla om datorn känner av grafikkortet på något sätt, så att det inte är något fel där? Det vill säga att den registrerar att grafikkortet är där, utan att nödvändigtvis behöva använda det (eftersom jag inte har drivrutinerna för det). Tänker så det inte är något hårdvarufel, kabelbrott eller annat tråkigt.

Det verkar inte vara så svårt ändå, så länge man vet vad man ska skriva. Är det inte mer än att logga ut, switcha till terminalen via CTRL+ALT+F1, logga in i terminalen, döda lightdm-tjänsten, installera drivrutinen, starta upp tjänsten igen, switcha tillbaka till desktop med CTRL+ALT+F7 så borde det vara görbart. Läste i någon annan tråd om runlevel när jag sökte runt efter hur jag skulle stänga av X server men jag fick uppfattningen av att det var vilka "steg" (0-6) som olika processer lästes in och startades vid uppstart. Att man skulle ändra runlevel för att slippa att datorn hänger sig innan man har möjlighet att åtgärda problemet.
Citera
2017-05-09, 23:32
  #14
Medlem
starke_adolfs avatar
Borde kanske ägna mig den millisekunden det tar för mig att googla innan jag frågar saker.
Kod:
user@computer:~$ lspci
[...]
01:00.0 3D controller: NVIDIA Corporation GF117M [GeForce 610M/710M/810M/820M / GT 620M/625M/630M/720M] (rev ff)
[...]
Det här verkar väl ändå rimligt. Nu när jag tänker efter stod det ju faktiskt under Additional Drivers också.

Testade att slänga på -vv också
Kod:
01:00.0 3D controller: NVIDIA Corporation GF117M [GeForce 610M/710M/810M/820M / GT 620M/625M/630M/720M] (rev ff) (prog-if ff)
	!!! Unknown header type 7f
	Kernel modules: nvidiafb, nouveau, nvidia_304
Vad innebär fetstilt?
Citera
2017-05-10, 12:56
  #15
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
//

Det verkar inte vara så svårt ändå, så länge man vet vad man ska skriva. Är det inte mer än att logga ut, switcha till terminalen via CTRL+ALT+F1, logga in i terminalen, döda lightdm-tjänsten, installera drivrutinen, starta upp tjänsten igen, switcha tillbaka till desktop med CTRL+ALT+F7 så borde det vara görbart. Läste i någon annan tråd om runlevel när jag sökte runt efter hur jag skulle stänga av X server men jag fick uppfattningen av att det var vilka "steg" (0-6) som olika processer lästes in och startades vid uppstart. Att man skulle ändra runlevel för att slippa att datorn hänger sig innan man har möjlighet att åtgärda problemet.

Stämmer, tror att du ändå måste ange runlevel efter det att du stängt ner x servern, eller targets som det heter numera i distros med systemd: sudo telinit 5.

Även om du stänger ner x servern så är du fortfarande i graphical mode, runlevel 5 eller graphical.target som det heter med systemd:

Citat:
Mapping between runlevels and systemd targets
┌─────────┬───────────────────┐
│Runlevel Target │
├─────────┼───────────────────┤
│0 │ poweroff.target │
├─────────┼───────────────────┤
│1 │ rescue.target │
├─────────┼───────────────────┤
│2, 3, 4 │ multi-user.target │
├─────────┼───────────────────┤
│5 │ graphical.target │
├─────────┼───────────────────┤
│6 │ reboot.target │
└─────────┴───────────────────┘



Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vad innebär fetstilt?

Första gången jag ser det men det verkar vara många andra som har samma problem. Inte ovanligt med buggar i grafikkortsdrivrutiner på Linux om man säger så.
Citera
2017-05-10, 13:59
  #16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
...


Tillägg till mitt inlägg ovan. Korrekt terminalkommando är såklart sudo telinit 3 för att komma i multi user konsolläge och inget annat.
Citera
2017-05-13, 18:48
  #17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
//


Fick du det att funka till slut?
Citera
2017-05-13, 20:10
  #18
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fick du det att funka till slut?
Är för beroende av min dator nu för att fippla så jag har inte vågat med risken för att förstöra något. Siktar nog på att ta tag i det i början av sommaren. Men stort tack för all guidning, jag skriver när jag har testat (om jag vågar) i framtiden.
Citera
2017-05-13, 20:32
  #19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Är för beroende av min dator nu för att fippla så jag har inte vågat med risken för att förstöra något. Siktar nog på att ta tag i det i början av sommaren. Men stort tack för all guidning, jag skriver när jag har testat (om jag vågar) i framtiden.

Okej, så lite så. Ville bara kolla eftersom jag själv aldrig installerat grafikkortsdrivrutiner i target 3.
Citera
2017-05-14, 09:36
  #20
Medlem
Megaforces avatar
Se bara till att datorn är helt uppgraderad innan man byter till senaste drivrutinerna. De anropar många libfiler och är de för gamla så får man problem.
Citera
2017-05-14, 12:04
  #21
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Se bara till att datorn är helt uppgraderad innan man byter till senaste drivrutinerna. De anropar många libfiler och är de för gamla så får man problem.
Det riskerar inte att bli problem när man uppgraderar datorn efter att man har installerat drivrutinen då? Det vill säga att man skriver över eller uppdaterar de libfiler som grafikkortet har beroende till.
Citera
2017-05-15, 16:32
  #22
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det riskerar inte att bli problem när man uppgraderar datorn efter att man har installerat drivrutinen då? Det vill säga att man skriver över eller uppdaterar de libfiler som grafikkortet har beroende till.

Det är en mycket relevant fråga och tyvärr är det inte ovanligt att man brickar Linux mellan systemuppgraderingar om man har egeninstallerade grafikkortsdrivrutiner.
Det enda säkra sättet är att testa, tyvärr.
Till viss (eller stor) del kan det hjälpa om du installerar dkms innan du kör in grafikkortsdrivrutinerna: sudo apt install dkms.

Mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dynami...Module_Support

Citat:
Dynamic Kernel Module Support (DKMS) is a program/framework that enables generating Linux kernel modules whose sources generally reside outside the kernel source tree. The concept is to have DKMS modules automatically rebuilt when a new kernel is installed.
An essential feature of DKMS is that it automatically recompiles all DKMS modules if a new kernel version is installed. This allows drivers and devices outside of the mainline kernel to continue working after a Linux kernel upgrade.

Har funkat för mig med den installerat men på Linux gäller YMMV.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2017-05-15 kl. 16:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback