Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 23:13
  #1
Medlem
pyro860s avatar
Då var vi där igen. Ni vet dealen. Man slabbar med lösningsmedel. Låt säga heptan, exempelvis. Och så råkar man få en god skur över fingrarna som är försedda med nitrilhandskar. Det kalla. Känslan av att lösningsmedlet går igenom. Man intalar sig att man är paranoid..

Jag har i åratal hört till och från att man bör använda dessa handskar, men har efter att råkat få en mängd olika lösningsmedel då och då när jag haft dessa handskar på mig fått för mig att många av dessa går rakt igenom? Och detta tämligen direkt? Testade nyligen att hälla en skvätt över en handske, och när jag vände den ut och in verkade det som att lösningsmedlet faktiskt gått igenom då den var blöt på insidan!

Så.. Hur bra är egentligen dessa hanskar för skydd mot diverse lösningsmedel?
Citera
2017-05-08, 23:44
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Om du häller ämnet du funderar över i handsken så blir det nog lättare att märka om det tränger igenom. Knyt till och lukta på den så borde man känna. Det är ju en tidsfråga också, även tjocka handskar som skyddar utmärkt mot allt möjligt kan penetreras om det bara får gå tillräcklig tid.

Här är en tjusig guide över vilka handskar som är bra mot vad: http://amo-csd.lbl.gov/downloads/Che...f%20Gloves.pdf

Ett axplock därifrån:
Nitrile gloves:
Acetone - fair
Ethanol - excellent
Isobutyl - alcohol excellent
Isopropyl - alcohol excellent
Methanol - fair

Latex gloves:
Acetone - good
Ethanol - excellent
Isobutyl - alcohol poor
Isopropyl - alcohol excellent
Methanol - fair

PVC gloves:
Acetone - poor
Ethanol - excellent
Isopropyl alcohol - good
Methanol - good

Tag varning av stackars kemisten Karen Wetterhahn som fick några droppar metylkvicksilver på en latexhandske som inte var bra nog och dog en gruvlig död därav.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-05-08 kl. 23:49.
Citera
2017-05-08, 23:51
  #3
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du häller ämnet du funderar över i handsken så blir det nog lättare att märka om det tränger igenom. Knyt till och lukta på den så borde man känna. Det är ju en tidsfråga också, även tjocka handskar som skyddar utmärkt mot allt möjligt kan penetreras om det bara får gå tillräcklig tid.

Här är en tjusig guide över vilka handskar som är bra mot vad: http://amo-csd.lbl.gov/downloads/Che...f%20Gloves.pdf

Ett axplock därifrån:
Nitrile gloves:
Acetone - fair
Ethanol - excellent
Isobutyl - alcohol excellent
Isopropyl - alcohol excellent
Methanol - fair

Latex gloves:
Acetone - good
Ethanol - excellent
Isobutyl - alcohol poor
Isopropyl - alcohol excellent
Methanol - fair

PVC gloves:
Acetone - poor
Ethanol - excellent
Isopropyl alcohol - good
Methanol - good

Tag varning av stackars kemisten Karen Wetterhahn som fick några droppar metylkvicksilver på en latexhandske som inte var bra nog och dog en gruvlig död därav.

Får nästan ta och göra det. Men alla förespråkar dom som något jävla helgon. Dom kan ju liksom inte vara bra till allt per automatik..
Citera
2017-05-09, 21:09
  #4
Medlem
Problemet är att folk har en övertro på handskar och använder dem som idioter. De ska användas för att undvika få direktkontakt med kemikalier och ska/bör bytas så fort det har sölats på dem. De har ytterst sällan motståndskraft för längre exponering precis som du har upptäckt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback