Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 22:30
  #1
Medlem
shoot4us avatar
Hej!

Jag och mina kompisar funderar över att paddla kajak eller kanot längs Klarälven.

Jag har hittat lite hemsidor som hyr ut utrustning och släpper en längre upp.

Är det någon annan som har gjort något liknande och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Citera
2017-05-08, 23:12
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Paddlade, med hjälp av motor, en gång från Lannavaara till Lainio med gummibåt.

Vi sov ute tre nätter vill jag minnas, mycket fiske blev det.

Jag tyckte gummibåten kändes mycket stabil och trygg. Vi hade med oss mycket prylar i form av tält och mat, och då är gummibåt bra, för de bär mycket last.

På det hela taget en jävligt bra resa som jag gärna skulle göra om någon gång. Åk på er resa är min varma rekommendation.

Paddlade med kanadensare med min far en gång som liten pojke. Det var väl mer en låååång dagstripp, skulle tro att vi färdades 15-20 km med hjälp av strömmen.
Det är ett av mina ljusaste minnen från barndomen, farsan verkar mest minnas smärtan i ryggen
Citera
2017-05-27, 18:00
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot4u
Hej!

Jag och mina kompisar funderar över att paddla kajak eller kanot längs Klarälven.

Jag har hittat lite hemsidor som hyr ut utrustning och släpper en längre upp.

Är det någon annan som har gjort något liknande och vill dela med sig av lite erfarenheter?

Klarälven är fin att Paddla i. Nu vet jag inte hur erfarna kanotisert ni är, men mellan Höljes och Vingängsjön strax söder om Sysslebäck är Fallhöjden 75 m på en sträcka av 28 km. Här går det undan m a o. Strängsforsen skulle jag direkt avråda från om ni inte har åtminstone en del erfarenhet.

Från Vingängsjön och ner till Edebäck är det 100 km och fallhöjden är bara tre meter här. Här får di alltså uppleva Klarälven i Lugn och ro och här går Klaran i sitt berömda meanderlopp.

Är ni ute efter Action och äventyr ska du paddla mellan Höljes och Sysslebäck. Är ni ute efter en rofylld meditativ kanottur paddlar ni mellan Vingäng och Edebäck.

Området mellan Edebäck och Karlstad har jag aldrig paddlat i så jag vet inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback