Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 22:17
  #1
Medlem
Luness avatar
Tjena, skulle vilja göra en brandsläckare till en stor pepparspray, hur går jag tillväga med detta?

Vilken brandsläckartyp är lämpligast? Hur fyller man på dessa och trycksätter på ett säkert sätt? Bör jag satsa på vätska eller pulver att distribuera? Fördelar/nackdelar?

Finns det konventionella peppsrsprayer av större modell som använder pulver?
Citera
2017-05-08, 23:02
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
En vanlig vatten, ersätt vattnet med peppar?

Vad ska du göra, stoppa en taharrush-festival!?
Citera
2017-05-08, 23:10
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tjena, skulle vilja göra en brandsläckare till en stor pepparspray, hur går jag tillväga med detta?

Vilken brandsläckartyp är lämpligast? Hur fyller man på dessa och trycksätter på ett säkert sätt? Bör jag satsa på vätska eller pulver att distribuera? Fördelar/nackdelar?

Finns det konventionella peppsrsprayer av större modell som använder pulver?

Antar att en vanlig pulversläckare fylld med chilipulver t.ex skulle ge rätt bra effekt och räckvidd.
Citera
2017-05-09, 15:38
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Här kan du köpa en stor pepparspray:
https://www.security-discount.com/pr...fdiu2spfe4vus3
Citera
2017-05-09, 22:01
  #5
Avstängd
Finns i USA. Såg nånstans på nätet hur polisen i LA bla hade en "dykartub" på ryggen med spray i arsenalen.
Citera
2017-05-28, 15:10
  #6
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Antar att en vanlig pulversläckare fylld med chilipulver t.ex skulle ge rätt bra effekt och räckvidd.
Ja, det är något i den stilen jag söker. När det kommer till små sprayar är nog vätska att föredra, då vätska lär vara effektivare om man får det rakt i ansiktet än motsvarande pulver, pulver är även känsligare för vind.

Men för en stor behållare borde pulver vara ett bra alternativ, då det sprider sig bättre och ger en väldigt god täckyta/träffyta, vilket gör det effektivit mot fler än en och effektivt för att fylla utrymmen med, som t.ex ett rum, en bil, en tunnel osv. För att inte påverkas för mycket av vind behöver trycket vara kraftfullt, vilket kräver en större behållare, en liten behållare skulle ta slut direkt, skulle bli som ett skott i princip.

Har sett brandsläckare som är mindre än vanliga brandsläckare, men större än vanliga sprayburkar, och som skulle vara lämpliga i mobila syften. Även en vanlig stor brandsläckare skulle vara bra i vissa sammanhang.

Frågan är bara hur man fyller upp en sådan brandsläckare med chilipulver? Eventuella alternativa lösningar, med motsvarande resultat, är jag också öppen för.

Har även en vanlig/liten pepparspray pågång, där jag funderar på att använda en co2 pump för att distribuera. Idéer om hur jag går tillväga? Hur funkar dessa pumpar, funkar de olika?
Citera
2017-05-31, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Ja, det är något i den stilen jag söker. När det kommer till små sprayar är nog vätska att föredra, då vätska lär vara effektivare om man får det rakt i ansiktet än motsvarande pulver, pulver är även känsligare för vind.

Men för en stor behållare borde pulver vara ett bra alternativ, då det sprider sig bättre och ger en väldigt god täckyta/träffyta, vilket gör det effektivit mot fler än en och effektivt för att fylla utrymmen med, som t.ex ett rum, en bil, en tunnel osv. För att inte påverkas för mycket av vind behöver trycket vara kraftfullt, vilket kräver en större behållare, en liten behållare skulle ta slut direkt, skulle bli som ett skott i princip.

Har sett brandsläckare som är mindre än vanliga brandsläckare, men större än vanliga sprayburkar, och som skulle vara lämpliga i mobila syften. Även en vanlig stor brandsläckare skulle vara bra i vissa sammanhang.

Frågan är bara hur man fyller upp en sådan brandsläckare med chilipulver? Eventuella alternativa lösningar, med motsvarande resultat, är jag också öppen för.

Har även en vanlig/liten pepparspray pågång, där jag funderar på att använda en co2 pump för att distribuera. Idéer om hur jag går tillväga? Hur funkar dessa pumpar, funkar de olika?
Det finns filmer på youtube på hur du som hemmapulare fyller brandsläckare. Var försiktig bara så att du gör rätt och bara använder hela och fräscha prylar. Pulver- och vätskesläckare är ganska enkla i sin konstruktion. De fylls med släckmedel och trycksätts sedan med en drivgas, normalt kvävgas - ca 15 bar för större behållare. Antar att det skulle vara möjligt att byta ut brandsläckningspulvret mot chili men det är så klart inget jag rekommenderar av moraliska skäl.

För övrigt är pulversläckaren redan ett effektivt vapen som den är. Det är ruskigt otrevligt att få en pulverstråle i ansiktet.
__________________
Senast redigerad av pf10 2017-05-31 kl. 22:20.
Citera
2017-06-01, 13:37
  #8
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Ja, det är något i den stilen jag söker. När det kommer till små sprayar är nog vätska att föredra, då vätska lär vara effektivare om man får det rakt i ansiktet än motsvarande pulver, pulver är även känsligare för vind.

Men för en stor behållare borde pulver vara ett bra alternativ, då det sprider sig bättre och ger en väldigt god täckyta/träffyta, vilket gör det effektivit mot fler än en och effektivt för att fylla utrymmen med, som t.ex ett rum, en bil, en tunnel osv. För att inte påverkas för mycket av vind behöver trycket vara kraftfullt, vilket kräver en större behållare, en liten behållare skulle ta slut direkt, skulle bli som ett skott i princip.

Har sett brandsläckare som är mindre än vanliga brandsläckare, men större än vanliga sprayburkar, och som skulle vara lämpliga i mobila syften. Även en vanlig stor brandsläckare skulle vara bra i vissa sammanhang.

Frågan är bara hur man fyller upp en sådan brandsläckare med chilipulver? Eventuella alternativa lösningar, med motsvarande resultat, är jag också öppen för.

Har även en vanlig/liten pepparspray pågång, där jag funderar på att använda en co2 pump för att distribuera. Idéer om hur jag går tillväga? Hur funkar dessa pumpar, funkar de olika?

Antar att det går att plocka på sig en använd släckare på nån återvinningscentral (Eller köp en ny och töm... 200-300Kr).
Sen så (aldrig gjort men borde funka)...
- Se till att den är helt tom/trycklös.
- Skruva av ventil/slang -paketet.
- Borrar upp ett hål vid lämlig plats och montera en bilventil (för fälg).
- Fyll med lämpligt medium (chili eller annat).
- Skruva på ventilpaketet igen.
- Fyll med tryckluft (8 Bar brukar en vanlig kompressor ge men det lär räcka)...
Bilverkstäder som jobbar med lastbilar/traktorer har grejer med högre tryck men tvivlar på att dom låter dig fylla den

Andra mer snälla/kul användningsområden jag kan tänka mig är
- portabel bläster (fyll med sand).
- fyll med mjöl och spruta på eld... blir nog en häftig flamma (typ mjölexplosion). (Eldfrämjare istf släckare =)
Finns säkert massa annat kul att fylla släckaren med...
Citera
2017-06-02, 12:23
  #9
Medlem
sprithitlers avatar
Jag ser två stora frågor, vad använder man för peppar och hur får man den att behålla styrkan?

Jag ser framför mig att man köper ett gäng flaskor av starkaste tillgängliga pepparsås (da bomb -ground zero?), blandar med 95% sprit och fyller en vattenbrandsläckare. Pepparshot de luxe
Citera
2017-06-02, 13:23
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Jag ser två stora frågor, vad använder man för peppar och hur får man den att behålla styrkan?

Jag ser framför mig att man köper ett gäng flaskor av starkaste tillgängliga pepparsås (da bomb -ground zero?), blandar med 95% sprit och fyller en vattenbrandsläckare. Pepparshot de luxe

Alternativt borde man ju kunna göra egen pepparsås utav chilifrukter, jag var förbi en handelsträdgård för ett tag sen som sålde diverse olika chiliplantor - bland annat Trinidad Scorpion och Carolina Reaper - som skall vara världens starkaste chilifrukter.

Som sagt blanda det med ren sprit så blir det garanterat omysigt att få i nyllet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback