Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 21:24
  #1
Medlem
Hej!

Om tråden är fel får mod gärna flytta.


Jag har byggt ett system där kunder lägger ordrar på vår onlineplattform, ordrarna mailas sedan ut automatiskt till de som är anslutna (hjälper kunderna) till systemet. De som är anslutna utför sedan direkta tjänster till kunderna i närområdet. De som är anslutna får order-formuläret, likadant får kunden det.
Jag vill även att en tredje part ska få det och det är inga konstigheter, det är bara att maila till den juridiska personens mail och det är klart, men den här tredje parten vill ha det utskrivet som ett kvitto (analogt).

Om ni tänker er en kvittoskrivare ( https://www.enetto.com/sv/produkter/...oskrivare.html ) hur tar de emot data vanligtvis? Jag har sett att olika kassasystem har tp-kaplar/wifi, vilket protokoll är de får datan ifrån som det sedan genereras ett kvitto?

Jag vill kunna maila direkt till kvittoskrivaren så att kvittot skrivs ut, vet ni någon sådan lösning?

Om inte, så antar jag att man kan koppla kvittoskrivaren till en surfplatta (surfplattan tar emot mailen) och att med en app sedan genererar en utskrift från kvittoskrivaren som överensstämmer med kvittons mall (det ska alltså funka att skriva ut mailet på ett litet kvitto. Mailet ser alltid lika dant ut men såklart med olika data). Denna verkar kunna prata med iOS/Android: https://www.enetto.com/sv/produkter/...-sm-s220i.html

Eller måste man bygga något system som omvandlar mailet (SMTP/IMAP/POP3/eller annat HTTP-protokoll) till ett protokoll som passar kvittoskrivaren?

Eller måste man i värsta fall bygga en egen app så att det funkar att ta emot mail och sedan så det överens stämmer med måtten på det lilla kvittot?

Kan ni komma på någon bättre lösning?


Tack på förhand!
Citera
2017-05-08, 21:49
  #2
Medlem
sebnies avatar
Många ethernet-kvittoskrivare är egentligen "riktiga skrivare" och tar emot PostScript på port 9100.

Bara att lägga upp vad du vill skriva ut med t.ex. PostScript::Simple och sedan ansluta mot skrivarens port 9100, dumpa det du skapat i PostScript::Simple och stänga socketen.

Går också att lägga in skrivaren i CUPS eller liknande. Du kan t.o.m. sätta upp en postfix-server (E-post) som tar emot kvitton på en adress, säg "kvitton@dittföretag.se", gör om dem grafiskt att passa på remsan, och sedan skickar dem till CUPS, som i sin tur ansluter till skrivaren.
Forwardar du bara port 9100 (rekommenderat: lås till IP så att inte vem som helst skriver ut på kvittoskrivaren) där kvittoskrivaren står så kan mejlservern+CUPS befinna sig var som helst.
Citera
2017-05-08, 22:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Många ethernet-kvittoskrivare är egentligen "riktiga skrivare" och tar emot PostScript på port 9100.

Bara att lägga upp vad du vill skriva ut med t.ex. PostScript::Simple och sedan ansluta mot skrivarens port 9100, dumpa det du skapat i PostScript::Simple och stänga socketen.

Går också att lägga in skrivaren i CUPS eller liknande. Du kan t.o.m. sätta upp en postfix-server (E-post) som tar emot kvitton på en adress, säg "kvitton@dittföretag.se", gör om dem grafiskt att passa på remsan, och sedan skickar dem till CUPS, som i sin tur ansluter till skrivaren.
Forwardar du bara port 9100 (rekommenderat: lås till IP så att inte vem som helst skriver ut på kvittoskrivaren) där kvittoskrivaren står så kan mejlservern+CUPS befinna sig var som helst.

Tack sebnie för det snabba svaret ! Du är grym som vanligt! Om jag fastnar, hade det varit okey att pm:a dig?
Citera
2017-05-15, 20:44
  #4
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightflowers
Eller måste man bygga något system som omvandlar mailet (SMTP/IMAP/POP3/eller annat HTTP-protokoll) till ett protokoll som passar kvittoskrivaren?

Eller måste man i värsta fall bygga en egen app så att det funkar att ta emot mail och sedan så det överens stämmer med måtten på det lilla kvittot?

Kan ni komma på någon bättre lösning?


Vad är det för format pådet du vill skriva ut i mailet? Text? Grafik? Pdf ?

Enklast är ju om man har ren text, då du behöver stuva om lite för att få plats på ett kvitto.

Jag skulle göra detta med en Raspberry Pi, som agerar mail-hämtare och printserver. Med lite grep och awk kan man scripta det mesta utan att faktiskt behöva programmera.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback