Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 20:33
  #1
Medlem
Hej

Jag har altså en Ion Block Rocker som när man höjer volymen låter väldigt sprucken, detta borde väl återgäras smidigt genom att bara byta woofern till en ny original! liknande denna http://www.instrumentalparts.com/80130019.html

Men eftersom jag tycker att den var lite väl tråkig och tunn i ljudet även innan den sprack funderar jag på att göra en lite grundligare renovering. Om jag vill få mer ljud och djupare bas, kan jag då bygga en ny låda, föra över alla komponenter med förstärkare, bluetooth kretskort och köpa ett woofer med större diameter och därigenom få bättre ljud?? Finns det några inbyggda begränsningar i de övriga komponenterna som förhindrar mer effekt??

Kortsagt är valet alltså att antingen laga högtalaren i den befintliga låtan eller bygga en ny låta och fixa woofer med större diameter, vet tycker ni? Det verkar ju som förstärkaren är lite för stark eftersom den lyckats spräcka original högtalarn?

mvh
Markus
Citera
2017-05-10, 05:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkum
Hej
Det verkar ju som förstärkaren är lite för stark eftersom den lyckats spräcka original högtalarn?
mvh
Markus
Det brukar snarare vara så att en för klen förstärkare spräcker högtalaren när man spelar för högt.
Citera
2017-05-16, 14:48
  #3
Medlem
Klena forstarkare spranger for det mesta diskanterna kanske en horn diskant pa rock blockern.

Men agaren hade val markt om inte dom klara ljuden horts.

Av anledningen att talspolen i diskanten inte kyls ner under musikens tysta avsnitt pga vaxel stroms brus.

Antar det ar vaxel strom da det kommer brus alltsa ljud alltsa elementet ror pa sej i diskanten.

Bygger man en storre lada och storre elemet for man en storre kon area alltsa okad kanslighet och mera ljud styrka med mindre effekt.

Alltsa kansligheten pa hogtalare okar.

Men rekomenderar inte det ar nog ganska kravande att rakna ut lad storlek och langd och diameter pa bas reflex roret och hitta passande element.

Chansen for nyborjare att misslykas och rakna fel ar stor.

Kanske billigast att kopa tva st aktiva pa hogtalare alltsa med inbyggd forstarkar men da behover man ett forsteg eller mixer och har man hogtalare utan forstarkare behover man.

Program kalla Mixer forstarkare och hogtalare.

Kanske bilkigast att kopa en liknande produkt som rock blocker men storre alltsa en fardig losning.

Vet dock inte om sadan finns kanske be nagon affar satta ihop ett fordigt paket av komponenterna jag namde.

Blir dock kanske inte lika billigt som en ny rock blocker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback