2017-05-08, 19:30
Medlem
lersaters avatar
Jobbar i Norge o tvingas dela kök me en del polacker.. Det luktar vidrigt var gång nån av dem lagat mat.. Typ soppor med kål och kohjärnor i hela tiden!!

Finns det någon god mat från Polen eller?
Citera
2017-05-08, 19:33
Medlem
Gulasch, piroger, rödbetssoppa, korvar. Utöver det äter man ganska mycket detsamma som i Sverige faktiskt.
Citera
2017-05-08, 19:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
Jobbar i Norge o tvingas dela kök me en del polacker.. Det luktar vidrigt var gång nån av dem lagat mat.. Typ soppor med kål och kohjärnor i hela tiden!!

Finns det någon god mat från Polen eller?
Jadå, tycker du skall gå över o fråga om du får smaka. Dessutom blir ni bra polare om du tar med en flaska brännvin.
Citera
2017-05-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Gulasch, piroger, rödbetssoppa, korvar. Utöver det äter man ganska mycket detsamma som i Sverige faktiskt.

Så jäkla dålig koll du har..........
Citera
2017-05-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Så jäkla dålig koll du har..........

Intressant med tanke på att jag bott i Polen i tre år. Polska köket påminner mycket om svensk husmanskost.
Citera
2017-05-08, 19:41
Medlem
Det ligger något i vad du säger om polackernas matlagning - det luktar alldeles vidrigt. Bodde för länge sedan i en lägenhet där det pågick ett stambyte. Polackerna som var där och arbetade hade fått en alldeles egen lägenhet att bo i när arbetet pågick. Det stank något så fruktansvärt om den lägenheten så jag fick nästan hålla andan när jag passerade. Luktade som hårdstekt falukorv med en mycket konstig underton av rökt fläsk.
Citera
2017-05-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Intressant med tanke på att jag bott i Polen i tre år. Polska köket påminner mycket om svensk husmanskost.

Men då kanske du istället vet lite om svensk husmanskost.
Citera
2017-05-08, 19:45
Medlem
franges avatar
Varför frågar du helt enkelt inte dina polska grannar nästa gång du träffar dem?
Citera
2017-05-08, 20:35
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför frågar du helt enkelt inte dina polska grannar nästa gång du träffar dem?

haha.. då förolämpar jag dem.. men de äter då fan inte svensk husmasnkost som nån påstod... soppor som lukta apa med stora köttbitar i o benrester...

det varierar mycket polacker så de kommer nya hela tiden men allas mat luktar faaaan.. klara inte laga min egna mat när de varit i köket så illa luktar det
Citera
2017-05-08, 20:49
Medlem
Tvonds avatar
Kolla bildtråden och kissen_mjaus alster där finns all information du behöver smaklig måltid

https://www.flashback.org/find_posts...readid=2047717
Citera
2017-05-08, 20:49
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
haha.. då förolämpar jag dem.. men de äter då fan inte svensk husmasnkost som nån påstod... soppor som lukta apa med stora köttbitar i o benrester...

det varierar mycket polacker så de kommer nya hela tiden men allas mat luktar faaaan.. klara inte laga min egna mat när de varit i köket så illa luktar det

Eller så kan du vara värre - gå lös med svensk klassisk husmanskost. Värm upp med en laddning ärtsoppa, och gå sedan på efterrätten a.k.a surströmmingen
Citera
2017-05-08, 20:53
Avstängd
Frawjons avatar
Polska köket verkar vara ett slags mellanting mellan det tyska och ryska: surkål, korv, fläsk, piroger, rödbetssoppa, vodka och öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in