Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 19:24
  #1
Medlem
Nu för tiden är det svårt att få tag på finmalen köttfärs, finns vissa butiker som erbjuder finmalen men jag tänker inte åka iväg för att köpa finmalen köttfärs.
När jag steker köttfärsen som är grovmalen så klumpar den ihop sig och då löser jag det med att hacka isär det. Finns det andra alternativ, hur gör ni?
Citera
2017-05-08, 21:17
  #2
Moderator
rotadents avatar
Jag delar den med en träslev, jag tycker att den brukar falla sönder rätt bra när den börjar bli genomstekt. Jag föredrar helt klart butiksmald köttfärs för konsistensens skull, den brukar vara mer finmald. Men som du säger är det långt ifrån alltid det finns. Dessutom har jag lite i bakhuvudet att köttfärsskandalerna där de märkte om, packade om och sålde gammal skit var just butiksmald färs... Men som sagt, den är ofta bättre.
Citera
2017-05-08, 22:07
  #3
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Nu för tiden är det svårt att få tag på finmalen köttfärs, finns vissa butiker som erbjuder finmalen men jag tänker inte åka iväg för att köpa finmalen köttfärs.
När jag steker köttfärsen som är grovmalen så klumpar den ihop sig och då löser jag det med att hacka isär det. Finns det andra alternativ, hur gör ni?

Ska man steka den så det blir brynt och så att den finfördelar sig så är det mindre mängd i pannan som gäller och kraftig värme. Med finmalenfärs kan man köra uppåt kilot på en gång, om man gör på rätt sätt.
Jag gillar Citygross men de har alltid grovmalen färs så därför blir det min lokala ICA jag köper min färs ifrån.
Köttbullar håller ihop mkt dåligt med grovmalen färs eller blir "knutig" inuti i mitt tycke.
Förstår inte varför de har börjat med grovmalen färs nästan överallt.
Är det tempot i malningen som de är ute efter?
Citera
2017-05-08, 22:38
  #4
Medlem
Använd en ballongvisp att röra med så blir köttfärsen perfekt sönderdelad.
Citera
2017-05-09, 13:17
  #5
Medlem
KTKs avatar
Sprid ut färsen på en långplåt med en kavel med bakpapper så tunt det bara går. In i ugnen och bryn ytan lätt.. skär sen i typ strimlor och lägg i en mixer... blir som ett pulver finfördelat. Sen steker du den färdigt i en stekpanna med krydor osv
Citera
2017-05-10, 15:01
  #6
Medlem
jajahars avatar
Gäller det köttfärssås så tar jag en stavmixer och kör runt slipper jag klumparna
Citera
2017-05-14, 13:29
  #7
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Nu för tiden är det svårt att få tag på finmalen köttfärs, finns vissa butiker som erbjuder finmalen men jag tänker inte åka iväg för att köpa finmalen köttfärs.
När jag steker köttfärsen som är grovmalen så klumpar den ihop sig och då löser jag det med att hacka isär det. Finns det andra alternativ, hur gör ni?

Jag brukar stå med stekspaden och hacka alla stora klumpar, tills de är mindre.
Det tar sin tid, typ hela stektiden står jag och hackar ner "de största bitarna".
Citera
2017-05-14, 16:49
  #8
Medlem
mjukmjukares avatar
Får nog orka dela med de verktyg du har till hands. Eller handla manuellt över disk.
Är ju rätt "trendigt" med lite grövre köttfärs nu när grilltider nalkas.
Man vill ju ha en rejält grovmald högrevsfärs till burgaren...!!

Citera
2017-05-16, 02:40
  #9
Medlem
Buffedbygods avatar
Har också undrat detta hela livet typ.
Om ni minns köttfärsen i skolan så var den extremt separerad. Är den väldigt finmald lr?
Citera
2017-05-16, 02:53
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Har också undrat detta hela livet typ.
Om ni minns köttfärsen i skolan så var den extremt separerad. Är den väldigt finmald lr?

Köttfärssåsen i skolan innehöll knappt någon köttfärs, mest mjöl och annat billigt. Mjöl är för övrigt väldigt finfördelat..

Vill man ha finmald köttfärs (eller grovmald), så mal man köttfärsen hemma. Köpte en elektrisk kvarn för ca 10 år sedan, mitt bästa köp tror jag! Köper högrev och mal själv. Finns inte bättre kvalitet.
Enda jobbiga är att diska kvarnen, men jag brukar mala mycket samtidigt, och frysa in. Då spelar det ingen större roll.
Citera
2017-05-16, 13:06
  #11
Medlem
klybans avatar
Klumpar inte all köttfärs ihop sig?
Vill man ha finfördelat, så får man arbeta för det.
Annars har du en enda stor klump.
Citera
2017-05-19, 17:51
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Tja!
Det finns en produkt som säljs till restauranger som heter lösfryst nötfärs och helt enkelt är nötfärs som är fryst och inte långa färstrådar utan som finhackad. Scan är tillverkare, finns även andra så klart. http://www.malardalensfrukt.se/webshop/uploads/8802.jpg

Oerhört praktiskt att använda i restaurangkök när man ska göra stora mängder färssås.
Man kan ta fram och steka allt från 1 portion till flera hundra portioner, då lägger man det i bleck och kör ugnen nån timme och rör då och då innan man använder det.
Är antagligen den färsen som nån här ovanför fick i sin skolmat.

När jag började som kock stod vi vid stora stekbord och hackade isär stora 2.5-kilos block med köttfärs som var för jävliga att få isär så det inte var klumpar, hackade med stekspade och med visp.
Dessutom lät det så högt när man stekte det där så på en del arbetsplatser krävde dom hörselskydd, sant.

Rent otroligt att lösfryst färs inte säljs till vanliga konsumenter, väldigt praktiskt att ha i frysen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback