Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2021-02-28, 00:18
  #85
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Forum energy minerals har en del frestande fyndigheter, här finn även en del andra mineraler inbakade i flera projekt. Exempelvis palladium.
Alx resources har goda fyndigheter i Kanada, smaskigt låg market cap
Anfield energy likaså, men det är pissiga fyndigheter i USA. Kan vara aktuell ändå pga hajpen.
Forsys metals producerar i Namibia. Jag är inte rasist med skeptisk till verksamhet i afrika av pga politisk instabilitet.
Laramide Resources USA, fattiga fyndigheter. Hajppotential.
Plateau Energy Metals Peru, hyfsat stabilt med bra infrastruktur. God lönsamhet vid $35/lb.
UEX Corporation har funnits länge och har rejäla fyndigheter.
Western Uranium & Vanadium Corp USA, har även vanadiumfyndigheter. Hajppotential
Jag har inte läst på de där alls knappt då de flesta är små juniorer.

Plateau och forum har jag aldrig sett nämnas någonstans. UEX är den jag sett mest rekar och hänvisningar till av de där.

Western wuc är George glasiers nya bolag. Han ledde EFR förra boomen och ända fram till de amerikanska bolagen gjorde framställan till Trump administrationen om kvoter. Det är ett tungt namn och wuc nämns bland de USA bolag som kan få leverera till statens reserv framöver. Jag har för mig att jag sett påståenden om antipatier även här mellan Glasier och EFR s nuvarande management. De är bara noterade på US OTC vilket funkar dåligt med NON

Jag fattar inte riktigt Rick Rules diss av US uranium bolag sista intervjun, det var första gången jag hörde honom säga sånt. Jag minns att han har hypat både EFR och wuc för ett par år sedan pga vanadinet.

Om det blir ett rally är det bara kasta pil iaf, det handlar mer om att undvika den riktiga skiten. Sen är det nog bra att inte ha för stora poster eftersom det kan vara låg omsättning när det vänder neråt.

Angående stimulans paketet så måste det igenom senaten också.
__________________
Senast redigerad av smoerrebom 2021-02-28 kl. 00:21.
Citera
2021-02-28, 00:55
  #86
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har inte läst på de där alls knappt då de flesta är små juniorer.

Plateau och forum har jag aldrig sett nämnas någonstans. UEX är den jag sett mest rekar och hänvisningar till av de där.

Western wuc är George glasiers nya bolag. Han ledde EFR förra boomen och ända fram till de amerikanska bolagen gjorde framställan till Trump administrationen om kvoter. Det är ett tungt namn och wuc nämns bland de USA bolag som kan få leverera till statens reserv framöver. Jag har för mig att jag sett påståenden om antipatier även här mellan Glasier och EFR s nuvarande management. De är bara noterade på US OTC vilket funkar dåligt med NON

Jag fattar inte riktigt Rick Rules diss av US uranium bolag sista intervjun, det var första gången jag hörde honom säga sånt. Jag minns att han har hypat både EFR och wuc för ett par år sedan pga vanadinet.

Om det blir ett rally är det bara kasta pil iaf, det handlar mer om att undvika den riktiga skiten. Sen är det nog bra att inte ha för stora poster eftersom det kan vara låg omsättning när det vänder neråt.

Angående stimulans paketet så måste det igenom senaten också.

Kanske vill han hålla godbitarna för sig själv den räven. Eller är det här bara ännu en pump som gme ?
Ja, gallrar man bara ut de värsta skumraskbolagen och skiten går det nog att printa pengar hyfsat lätt om det här går vägen.
Jag är helt med på att de kanadensiska bolagen har bättre fyndigheter och förutsättningar på lång sikt, men man ska inte heller underskatta likviditeten i världens största open-air-dårhus med nya stimulanscheckar när manin drar igång.

Det går att misslyckas inom uran också. Tror fan jag såg ett bolag som påstod sig ha fyndigheter i Sverige. Visst, det finns kanske. Men lycka till med tillstånden
Finns nåt gasbolag som letar olja vid Siljan eller vad fan det är. Folk är inte kloka.

Frågan är om det går genom senaten.
Enligt vad jag kan se är det 50 reps, 48 dems och 2 independents.

Demokraterna har tydligen bakat in en massa annat i paketet som är mindre vettigt.
Citera
2021-02-28, 14:48
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja, jag vill helst göra en sista big dirty här för att sedan ägna mig åt fritidsforskning medan resten av världen brinner.

Yellowcake vill jag in i, likaså vill jag ha en liten post i Kazatomprom men det går tydligen inte på avanza.

Här är lite av resultatet av min forskning. Hittade en länklista över junior uranminers varav 80% var utgångna domäner med porr-reklam. Av det som fanns kvar lyckades jag vaska fram följande trisslotter:

Northern Uranium 9.5% renhet med stenar med upp till 65%. Grundat 2005 UNO.H
Blue sky har reklam på google och fattiga deposits i USA. Nej tack.
CANALASKA, funnits sedan 1985 har rika fyndigheter runt camecos gruvor, dock rusat hårt i år. Cameco delägare.
Appia energy är lite halvspännande, veteraner sedan 2007 som överlevt mirakulöst.
Fission Uranium Corp har ett enda projekt, skiter det sig är det GG. Dock frestande.
Nära infrastruktur, toppkvalitet på uranet och extremt låg produktionskostnad.
Forum energy minerals har en del frestande fyndigheter, här finn även en del andra mineraler inbakade i flera projekt. Exempelvis palladium.
Alx resources har goda fyndigheter i Kanada, smaskigt låg market cap
Anfield energy likaså, men det är pissiga fyndigheter i USA. Kan vara aktuell ändå pga hajpen.
Forsys metals producerar i Namibia. Jag är inte rasist med skeptisk till verksamhet i afrika av pga politisk instabilitet.
Laramide Resources USA, fattiga fyndigheter. Hajppotential.
Plateau Energy Metals Peru, hyfsat stabilt med bra infrastruktur. God lönsamhet vid $35/lb.
UEX Corporation har funnits länge och har rejäla fyndigheter.
Western Uranium & Vanadium Corp USA, har även vanadiumfyndigheter. Hajppotential

Tankar om dessa ?
Amerikanska fattiga fyndigheter är mest där för meme-potential och världens största marknad.

Tjuvstarten av rallyt i år orsakades nog av sociala medier som inte fanns förra gången. Det ger dock juniors en chans att ta in pengar via emissioner som man ska försöka ducka.

Clerasilkrigarna som hoppade på hajpen ger sig efter nån vecka. (lex GME)

Vad jag tror? Att vi som sysslat med råvaror i 10+ år gillar att dumma pengar letar sig in i sektorn.

Eftersom du är nybörjare ska jag ge dig det här välmenande rådet: Köp bara aktier i Cameco.

Att spekulera i uranjuniorer är inget för nybörjare.
Citera
2021-02-28, 15:24
  #88
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vad jag tror? Att vi som sysslat med råvaror i 10+ år gillar att dumma pengar letar sig in i sektorn.

Eftersom du är nybörjare ska jag ge dig det här välmenande rådet: Köp bara aktier i Cameco.

Att spekulera i uranjuniorer är inget för nybörjare.
Okidoki, jag har lite stendumma pengar liggande som jag kan tänka mig att förlora åt er legender.
Håll till godo, jag bjuder.

Eller menar du att du har bagholdat i tio år nu och äntligen ser en chans att sälja ?
Råvaror har inte vart sådär superhett sen 2008.

Det handlar inte om att jag ska bli en elit-börskung som du, bara om att tjäna pengar på en hajp genom att vara inne tidigt. Efter mig kommer de halvpålästa som sett nåt i tidningen och till slut kommer pöbeln med nytryckta dollar.
Det här handlar till större del om den vansinniga marknad vi har nu än fundamenta.

Du köpte såklart på den absoluta botten och kommer att tapetsera med pengar. Grattis.

Cameco har kanske 100-150% uppsida om allt går väl men 70% nedsida om en reaktor smäller i ett bajsland.

En väl vald junior kan ha en nedsida på upp till 100%, men också en uppsida på 1000% eller mer om det blir tulpanmani deluxe. Risken är högre men också potentialen. Jag är fullt medveten om det.

Därför har jag bara under en procent av min deg avsatt till det här.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-28 kl. 15:58.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback