Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 17:15
  #1
Medlem
Efter vintern har trätrallen på min uteplats blivit ful, se bild https://ibb.co/ikvoMQ.

Är inte ute efter något nyskick på trallen men tänker försöka dölja fläckarna så gott som det går. Har försökt att olja in med träolja 4-5 gånger utan större förbättring. Att byta ut plattorna som är fula kommer inte hjälpa då det blir för stor skillnad mellan gamla och nya. Vad ska jag göra utan att lägga ner allt för mycket tid och pengar?
Citera
2017-05-08, 17:38
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Efter vintern har trätrallen på min uteplats blivit ful, se bild https://ibb.co/ikvoMQ.

Är inte ute efter något nyskick på trallen men tänker försöka dölja fläckarna så gott som det går. Har försökt att olja in med träolja 4-5 gånger utan större förbättring. Att byta ut plattorna som är fula kommer inte hjälpa då det blir för stor skillnad mellan gamla och nya. Vad ska jag göra utan att lägga ner allt för mycket tid och pengar?

Följdfråga: Är det "trätrall" som köpts in för 79/99:- på Rusta/Jula/Bauhaus etc?
-I så fall får man räkna med att man får vad man betalar för, som vanligt...
Reklamera!

Edit/tips: Försök att lägga de nya ute i "hörnen" där de inte syns, kan kanske hjälpa lite?
Citera
2017-05-08, 18:37
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Efter vintern har trätrallen på min uteplats blivit ful, se bild https://ibb.co/ikvoMQ.

Är inte ute efter något nyskick på trallen men tänker försöka dölja fläckarna så gott som det går. Har försökt att olja in med träolja 4-5 gånger utan större förbättring. Att byta ut plattorna som är fula kommer inte hjälpa då det blir för stor skillnad mellan gamla och nya. Vad ska jag göra utan att lägga ner allt för mycket tid och pengar?

Du får olja in med bruten träolja. Den där trallen är ju inte bara oljad, den är färgad också.

Olja är färglös.
Citera
2017-05-08, 18:42
  #4
Medlem
Är det där bara efter en vinter?

Skottade du undan snön i vintras?
Hur ser det ut under / runt om, kan vattnet rinna ut/bort?

Sådana där "acaciarutor" är inte gjorda för att vara ute på vintern.

Citerar tex rustas produkttext;
"Vid användning utomhus, för att förlänga livslängden bör trallen förvaras inomhus under höst & vinter "
Citera
2017-05-08, 19:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Följdfråga: Är det "trätrall" som köpts in för 79/99:- på Rusta/Jula/Bauhaus etc?
-I så fall får man räkna med att man får vad man betalar för, som vanligt...
Reklamera!


Misstänker att grejerna är köpta från något sådant ställe. Jag har inte köpt "trätrallen" utan det har tidigare ägare gjort för ca 4-5 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av holf
Är det där bara efter en vinter?

Skottade du undan snön i vintras?
Hur ser det ut under / runt om, kan vattnet rinna ut/bort?

Sådana där "acaciarutor" är inte gjorda för att vara ute på vintern.

Citerar tex rustas produkttext;
"Vid användning utomhus, för att förlänga livslängden bör trallen förvaras inomhus under höst & vinter "

Där jag bor har vi ingen snö. Vattnet rinner undan bra, inget problem vid regn. Har tak över min uteplats.
Citera
2017-05-08, 21:39
  #6
Medlem
killawifes avatar
Ytskiktet har släppt. Det blir så om de ligger ute i regn och rusk. Det kan gå att färga om med lasyr.
Citera
2017-05-08, 23:03
  #7
Medlem
Hur stor yta gäller det? Riv bort det och köp impregnerat på bygghandeln.

Tror inte de där blir snygga igen så smidigt.
Citera
2017-05-18, 12:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ytskiktet har släppt. Det blir så om de ligger ute i regn och rusk. Det kan gå att färga om med lasyr.


Om någon undrar i efterhand, har vi svaret här. Köpte mörkbrun lasyr och målade två-tre gånger på fläckarna och nu syns det knappt alls. Hela trallen blev nästan som ny.
Citera
2017-05-18, 14:54
  #9
Medlem
tigerrakets avatar
Bäst är att slipa ner allt. För även om du nu målar över med ny lasyr. Så kan det gamla färglagret få för sig att släppa, och då följer det nyare lagret med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback