Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 16:52
  #1
Medlem
KTKs avatar
Hej!

Det fanns konstigt nog ingen tråd om detta

- Vad ska man tänka på när man köper frys begagnad av privat person ?
- Vad ska man tänka på när man köper kylskåp begagnad av privat person ?

Som tex:

* Olika ljud vid ström-inkopplingen som tyder på fel, läckage, luft mm i systemet att det kommer att bullra oh leva om i lägenheten så man blir tokig?

* Ålder beroende på modell och hur länge den kommer att hålla i ytterligare år beroende på vilka funktioner den har eller teknik, gasfri, självavfrostning mm etc

Diskuttera gärna om ljud och funktioner och ev hållbarhet som kommer ta stryk på begagnade vitvaror som frys och kyl
Citera
2017-05-08, 17:02
  #2
Medlem
borrizs avatar
Handlar du av en privatperson så är det köplagen som gäller, det innebär att du köper i befintligt skick.

Jag tycker för övrigt det borde vara en dålig affär att köpa begagnat. Glöm inte bort utvecklingen mot allt energisnålare vitvaror, kombinerat med ett framtida ökat elpris.
Citera
2017-05-08, 17:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Handlar du av en privatperson så är det köplagen som gäller, det innebär att du köper i befintligt skick.

Jag tycker för övrigt det borde vara en dålig affär att köpa begagnat. Glöm inte bort utvecklingen mot allt energisnålare vitvaror, kombinerat med ett framtida ökat elpris.
Nja en sanning med modifikation, jag köpte en kyl och en frys begagnat av en privatperson, dessa höll i 6 år, tror jag betalade 800 spänn för bägge. Men naturligtvis kan skåpen gå sönder direkt då är det en dålig affär, en chansning helt enkelt, som kan gå hem men som även kan gå åt skogen.
Citera
2017-05-08, 19:33
  #4
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-05-08, 19:38
  #5
Medlem
melfokss avatar
Köpte en minikyl av en kompis som hade haft den i några år. Hade den kanske i 7 månader innan den började låta rejält konstig och jag blev orolig så kastade den. Inte värt att den går sönder/börja brinna i rummet.

Att köpa saker som minikyl och kylskåp i andra hand ska man inte göra. Men om man endå gör de så var bered att kasta den inom ett år.
Citera
2017-05-08, 20:13
  #6
Medlem
Blingons avatar
Köp av privatpersoner är naturligtvis en chansning men värt det, då priserna ofta bara är 10% av nypriset.

Har själv köpt splitterny kyl/frys (av bra och dyrt märke) av butik, som bara höll i tre år. Har även köpt begagnat svinbilligt som hållt i över sex år. Så det finns en poäng.

Det du skall tänka på är att du säger till säljaren att du vill att kyl/frysen skall ha varit igång ett dygn innan du kommer och tittar. Ha även med dig en egen termometer. Lyssna på oljud från kompresson.

Var också mentalt förberedd på att du kan ha otur och att du kanske måste köpa en igen.
Citera
2017-05-08, 23:14
  #7
Medlem
CSilfverbielkes avatar
Instämmer med föregående inlägg. Var beredd på att det kan gå sönder ganska snabbt. Vill också påminna om att lukta ordentligt i kylskåpet så att det inte finns någon odör som inte försvinner. Ganska ofräscht om allt du stoppar in där sedan ska lukta vitlök eller något...
Citera
2017-05-09, 16:10
  #8
Medlem
woofers avatar
Är det en modern kyl/frys med elektronisk styrning kan man räkna med en genonsnitlig livslängd på runt 10 år. Jag skulle inte köpa en sådan kyl som var mer än några år. Det kan ju bli förstörd mat för ganska stora värden framförallt i en frys om man har lite dyrare kött och sånt. Så det känns lite dumsnålt.
Citera
2017-05-11, 16:33
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Skulle vilja påstå tvärt om : Det är dom moderna kyl frysskåpen som går sönder snabbare än dom gamla med elektromekanisk termostat.

Jobbar i fastighetsbranchen och sett mycket skräp... Överlag verka kvaliten på nya skåpmodeller minska för varje år som går.
Håller den mer än 8 år var glad...

Skall man "köpa" begagnade skåp skall man max ge mer än tex 200 spänn st.

Kylskåpskompressorer håller länge än frysarna då de sistnämnda får jobba mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback