Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 15:12
  #1
Medlem
Hej jag vill skapa en kontaktsida, som ska vara lätt att orientera, med personliga konton/profiler med bilder, frågeformulär vid reggning (kön, nationalitet etc) en, pm etc

dvs en vanlig kontaktsida som fungerar på samma sätt som alla som finns.

kan någon hjälpa mig med detta? hur går jag till väga etc? (har lite kunskap i basic html ala blogg men inte mer än så i kodning och webb)

ultimata vore med gratis som man sedan kan betala för eget domän etc, vill ju gärna först se att trafik genereras.

tack på förhand!


till admin: flytta gärna tråden om jag lagt den fel, var osäker vart jag skulle placera den.
Citera
2017-05-08, 15:15
  #2
Moderator
Protons avatar
Webbhotell och webbserver --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2017-05-08, 15:23
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildchild93
Hej jag vill skapa en kontaktsida, som ska vara lätt att orientera, med personliga konton/profiler med bilder, frågeformulär vid reggning (kön, nationalitet etc) en, pm etc

dvs en vanlig kontaktsida som fungerar på samma sätt som alla som finns.

kan någon hjälpa mig med detta? hur går jag till väga etc? (har lite kunskap i basic html ala blogg men inte mer än så i kodning och webb)

ultimata vore med gratis som man sedan kan betala för eget domän etc, vill ju gärna först se att trafik genereras.

tack på förhand!


till admin: flytta gärna tråden om jag lagt den fel, var osäker vart jag skulle placera den.
Det är ju till och börja med lite konflikter i dina meningar. Först säger du att:
Citat:
dvs en vanlig kontaktsida som fungerar på samma sätt som alla som finns.
sedan kommer
Citat:
vill ju gärna först se att trafik genereras.
.

Om nu sidan är som "alla andra", vad är det då som får dig att tro att den kommer generera trafik? Vad är det som ska göra folk mer villiga att regga sig på denna sida som de inte kan få på "alla andra"? Som allt annat måste man sticka ut från mängden om man ska få det att bli något.

Det är det första problemet. Det andra är dina kunskaper i ämnet. Du tror väl inte att "någon" kommer hjälpa dig gratis bara sådär? Nejdu, här lär det bli till att lätta på lädret om du ska ha nån hjälp av "någon".

Ska du lära dig själv kommer du behöva sätta dig in i nåt serverside-programmeringsspråk, exempelvis php, samt lära dig om databaser och hur du använder sådana. Kan inte påminna mig om att jag sett nån slags opensource-kontaktsida nånstans som man bara kan kasta upp och sen modda temat, utan allt är troligen mer eller mindre skrivet från scratch.

Så, börja med att lära dig en serverside-teknik som används på den plattform du vill ha. Det är en bra början.
Citera
2017-05-08, 15:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det är ju till och börja med lite konflikter i dina meningar. Först säger du att:
sedan kommer
.

Om nu sidan är som "alla andra", vad är det då som får dig att tro att den kommer generera trafik? Vad är det som ska göra folk mer villiga att regga sig på denna sida som de inte kan få på "alla andra"? Som allt annat måste man sticka ut från mängden om man ska få det att bli något.

Det är det första problemet. Det andra är dina kunskaper i ämnet. Du tror väl inte att "någon" kommer hjälpa dig gratis bara sådär? Nejdu, här lär det bli till att lätta på lädret om du ska ha nån hjälp av "någon".

Ska du lära dig själv kommer du behöva sätta dig in i nåt serverside-programmeringsspråk, exempelvis php, samt lära dig om databaser och hur du använder sådana. Kan inte påminna mig om att jag sett nån slags opensource-kontaktsida nånstans som man bara kan kasta upp och sen modda temat, utan allt är troligen mer eller mindre skrivet från scratch.

Så, börja med att lära dig en serverside-teknik som används på den plattform du vill ha. Det är en bra början.

Hej tack för svar.
Det jag menade med som alla andra var inte sidans inriktning utan innehåll, dvs egenskaper, alltså att tex ta flashback, här finns möjlighet att skicka och ta emot PM, man kan öppna en sida för nya inlägg (nydligen uppdaterat), göra inlägg, man kan söka etc, det är exempel på sådana egenskaper jag syftade på när jag sa "som alla andra", nu är det jue inget forum jag vill skapa utan en kontaktsida, men tror du förstår vad jag menar nu

Ditt andra påstående, att någon skulle hjälpa mig gratis. Jag bad ingen göra en hemsida ÅT mig eller hur? utan bad om hjälp hur jag ska gå tillväga, dvs tips om helt enkelt det, hur jag ska gå tillväga, tex, plattformar som kan erbjuda det jag söker,(vet ju det finns för webbutiker och forum etc färdiga layouts som man kan redigera till personlig preferens utan att kunna kodning), tips på något spec jag ska kolla upp etc.

hoppas du förstår nu vad jag menade

0ch ja självklart vore ultimata att jag kan skriva förhand men vill ju först och fremst se om det finns möjlighet att skapa det jag önskar utan det.
__________________
Senast redigerad av wildchild93 2017-05-08 kl. 15:43.
Citera
2017-05-08, 15:43
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildchild93
Hej tack för svar.
Det jag menade med som alla andra var inte sidans inriktning utan innehåll, dvs egenskaper, alltså att tex ta flashback, här finns möjlighet att skicka och ta emot PM, man kan öppna en sida för nya inlägg (nydligen uppdaterat), göra inlägg, man kan söka etc, det är exempel på sådana egenskaper jag syftade på när jag sa "som alla andra", nu är det jue inget forum jag vill skapa utan en kontaktsida, men tror du förstår vad jag menar nu

Ditt andra påstående, att någon skulle hjälpa mig gratis. Jag bad ingen göra en hemsida ÅT mig eller hur? utan bad om hjälp hur jag ska gå tillväga, dvs tips om helt enkelt det, hur jag ska gå tillväga, tex, hemsidor med plattformar som kan erbjuda det jag söker,(vet ju det finns för webbutiker och forum etc färdiga layouts som man kan redigera till personlig preferens utan att kunna kodning), tips på något spec jag ska kolla upp etc.

hoppas du förstår nu vad jag menade

0ch ja självklart vore ultimata att jag kan skriva förhand men vill ju först och fremst se om det finns möjlighet att skapa det jag önskar utan det.
Jag gav dig tips. Lär dig koda. Börja koda.

Som sagt har jag inte sett något enda ställe som erbjuder något i stil med phpbb som man sen bara kan modda, fast för kontaktsidor. Hade det funnits hade det väl troligen hittats med google?
Citera
2017-05-09, 11:26
  #6
Medlem
Kolla på BuddyPress: https://buddypress.org/
Där har du nog det mesta redan. Om du behöver några ytterligare funktioner eller behöver ändra på något så kan du göra det eller bara anlita en Wordpressutvecklare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback