Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 14:49
  #1
Medlem
Fire911s avatar
Hejsan jag skulle vilja haft lite hjälp av någon kunnig här inne.

En dag skulle jag starta min data och märket att cd/dvd spelare försökte läsa in en skiva samt hör jag ett svagt tickande i data burken. Lyfte på sidoskyddet och hörde det men kan inte lokalisera vart. Jag stängde av och börja googla med en annan data jag har och hitta tyvärr ingen som hade samma problem som jag. Jag testa med att rycka ut allt så bara moderkortet samt tangent och mus och skärm ssd-disken var kvar. Samma sak. Testade att rycka ut ram-minnet och där hände det något så jag börja med att starta datan med ett ram-minne för att se om något av dom var sönder men båda går att starta upp win på. Stängde av och hade bara ett minne i och testa igen men då börja tickandet igen. Stängde av och testa det andra och då funkar det att starta win men när jag testa och starta upp igen så vart det samma sak med det minnet med. Just nu skriver jag på den datan det är fel på och jag har nu båda ram-minnen i. Så nästa gång jag startar datan kommer det ticka igen så jag får börja med rycka ur ena och starta den och stänger av den och sätter dit den andra och förhoppningsvis så startar win igen som nu. Vad tror ni det är för fel. Om ram-minnet är fel borde det inte start upp alls. Är det ev moderkortet som håller på att ge sig tro?
Och när symptomen dyker upp så ser jag det för då lyser inte min vattenkylnings klumpen som är på processorn. Den bruka lysa blått men när den är släckt så vet jag datan kommer att börja ticka.
Citera
2017-05-08, 16:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Tack för ett snabbt svar.
Noobs som man är. Hur kolla jag det?

Snubben driver med dig.

Ontopic, den hårdvara du beskriver ska inte låta. Det är inte en fläkt som spökar månne?
Citera
2017-05-08, 16:58
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Tack för ett snabbt svar.
Noobs som man är. Hur kolla jag det?

Glöm det. Du kan nog inte förstå ett så intelligent svar.
Du har en dator, inte en data.

Minnena ger inga ljud ifrån sig.
Har du bara en SSD och ingen HDD?
Citera
2017-05-08, 17:18
  #4
Medlem
Fire911s avatar
Ja jag börja fundera vad han mena.

SouthPark. Nä dom går som dom ska. Det är väl isf vattenkylaren som krånglare eftersom det är den som slocknar när fenomenet händer. Hur testa man en vattenkylare fungerar korrekt?

PeterNoster. Ja jag kör bara ssd disken nu. Har en IDE disk men den tog jag bort för jag trodde det var den som var boven. Så allt jag har i är. Tangent/mus, skärm, 2x4 ddr3 ram och ssd disken.
Citera
2017-05-08, 17:24
  #5
Medlem
swebarbs avatar
har du vattenkylning så får du väl testa rengöra det? tickande ljud är annars en hårddisk som inte mår speciellt bra.
Citera
2017-05-08, 17:25
  #6
Medlem
Fire911s avatar
[quote=PeterNoster|60666662]Glöm det. Du kan nog inte förstå ett så intelligent svar.
Du har en dator, inte en data.


Oj så fel det kan bli ibland. Klart det är en dator inte data.
Citera
2017-05-08, 18:11
  #7
Medlem
Fire911s avatar
har lokaliserat det svaga tick-ljudet och det kommer från moderkorts speakern. Den låter som ni sa förr, som en hårddisk som har gått sönder. Nu har jag dragit ur allt från moderkoret. Nu är det bara processorn samt kylaren till den och ram-minnen kvar på moderkortet.
Citera
2017-05-08, 20:39
  #8
Medlem
Prova med annat nätaggregat, haft liknande problem och det var jordfel i nätagget
Citera
2017-05-09, 16:31
  #9
Medlem
Fire911s avatar
peckapecan. Tack för tipset. Ska kolla det genast. Återkommer med svar.
Citera
2017-05-10, 01:22
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Är tickandet ifrån pumpen i din vattenkylning? Ingen aning om hur belysningen fungerar där.

Annars hade jag antagit tickandet kom ifrån hårddisken som kanske inte riktigt fungerade? Möjligen att den läste ifrån dvdspelaren då för att det inte gick att boota ifrån hårddisken?
Citera
2017-05-10, 08:16
  #11
Medlem
Ta någon plastpinne och håll ena ändan mot disk, vattenpump etc och håll örat mot andra sidan av pinnen - fungerar på samma sätt som stetoskop och gör det lätt att identifiera exakt vad för burk som låter. Väldigt effektivt om man t ex har en hel bunt hårddiskar ovanför varandra och inte lyckas räkna ut exakt vilken det är som har ovanligt högt lagerljud.
Citera
2017-05-10, 16:35
  #12
Medlem
Fire911s avatar
annanmedlem. Tickande ljudet kommer ifrån moderkortets speaker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback