Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-09, 19:23
  #61
Moderator
sosweets avatar
Jag tror jag hade blivit så otrevlig att jag riskerade en polisanmälan om det hände på mitt dagis... Inte för att det på något sätt är dåligt att lära sig flera språk, men då ska det vara rätt utlärt och mitt val. Knagglig engelska, som förmodligen är mer amerikanska än engelska utlärt av kreti och pleti ger jag inte mycket för.
Citera
2017-05-09, 19:38
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Jo, jag vet. Och det är flytande engelska, dock ej modersmål.

Vad är det som är flytande engelska? Vem/vilka talar flytande engelska? En av föräldrarna säger ju att h*n inte är särskilt bra på engelska, men att den engelskan ändå var alldeles för svår för personalen. Så det finns ju både föräldrar och personal som inte talar flytande engelska, modersmål eller ej.
Citera
2017-05-09, 23:56
  #63
Medlem
Känns som sagt som ett klent försök att kvotera in invandrare utan rätt behörighet eller utbildning. Inte ens svenska behöver man kunna utan det ska talas engelska - och då inte bra engelska tydligen utan någon stapplande variant av personer som tydligen knappt kan språket. Det känns mest som en del i en övergripande trend av social kommunism i att tvinga på mångkultur på majoritetssamhället - och särskilt de mer bemedlade.

Personligen börjar jag undra om vi inte kommer hamna i en bisarr situation här i Sverige om ett par år med dessa envetna försöka att tvinga skiten på alla. Vi kommer då ha snabbt ökande kostnader, ökade kommunalskatter, reducerad välfärd och politiskt påtvingad integration. Varför i hela världen ska någon som är driven, har pengar o.s.v. vara kvar här? Sedan flinas det på flashback varje gång någon skit kastas på Danderyd, men om man tänker med hjärnan inser man rätt snart att det är helt förödande på sikt rent ekonomiskt för samhället.

Ju förr man accepterar att man, om man nu ska ha massiv invandring, måste man ha ett amerikanskt system. Det kommer då bli väldigt segregerat men det är det enda sättet, eftersom alternativet är att folk drar helt enkelt då läkare, högre chefer, ingenjörer o.s.v. aldrig kommer acceptera otrygg skola, asylboende runt knuten o.s.v. Det är otänkbart och är just det som folk idag betalar miljon på miljon för att slippa. Den här typen av människor kommer att byta land före man accepterar att leva i anslutning till skiten som följer i mångkulturens spår. Och går man ner sig rejält i en sådan trend så är vi nya Greakland. Det är svårt att sätta ord på hur destruktivt det är med brain drain.
Citera
2017-05-10, 00:05
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad är det som är flytande engelska? Vem/vilka talar flytande engelska? En av föräldrarna säger ju att h*n inte är särskilt bra på engelska, men att den engelskan ändå var alldeles för svår för personalen. Så det finns ju både föräldrar och personal som inte talar flytande engelska, modersmål eller ej.

Relativism i ett nötskal. Nu pratar visst alla perfekt engelska, det är bara att relativisterna begreppen. Den i särklass dummaste formen av ifrågasättande.

Du vet mycket väl vad flytande engelska är. Du är varken intellektuell eller smart för att låtsas reflektera över begreppen. Flytande engelska är ungefär vad du ser på TV när du slår på BBC eller CNN det behövs i det här sammanhanget ingen mer precis definition än så - alla förstår vad som åsyftas. Personer som pratar ledigt och obesvärat med stort ordförråd och behärskar språket fullt ut. Det är inte att stå och svamla med kraftig brytning, och staka sig när man ska komma på vad gurka eller fjärrkontroll heter.
Citera
2017-06-20, 18:18
  #65
Medlem
Det är givetvis högst intressant att se vart lärarna kommer ifrån om en av föräldrarna upplever att de talar för bra engelska. Hur vettigt är det för övrigt att man lär sig engelska av en person som möjligtvis inte behärskar språket? Enligt artikeln så är det inget kriterium att man har engelska som modersmål och det utförs heller inga språktester.

Nu har skolan bestämt sig för att lägga skulden på föräldrarna istället.

Citat:
Kritiserad förskola skyller problem på föräldrar

”Två faktorer som ytterligare utkristalliserats efter årsskiftet som inverkande på omsättningen av personal är det faktum att medarbetare upplevt sig ifrågasatta eller påhoppade av föräldrar och kommunens återkommande inspektioner”, skriver Futuraskolan, som äger Myrlejonet, i yttrandet som DN har tagit del av.

”Medarbetare har upplevt sig utföra ett gott arbete men då föräldrar med krav på inflytande och påverkan i verksamheten i helt orimliga proportioner fortsatt att ifrågasätta verksamheten har ett antal medarbetare till slut inte orkat stannat kvar på förskolan.”

eter Bergström ger som exempel att föräldrar försöker påverka vilken grupp barnen går i, eller vilka metoder och läromedel som används i verksamheten.

– Jag går inte till min tandläkare och talar om vilken tand den ska dra ut, och säger heller inte till min mekaniker vad som är fel på min bil. Det är tandläkaren och mekanikern som kollar; vad behöver fixas här?

Jag tycker för övrigt att det är intressant att endast 3 av 14 anställda är legitimerade förskolelärare.
Citat:
Det framgår av yttrandet av 3 av 14 anställda på förskolan är legitimerade förskollärare.
Citera
2017-07-02, 01:06
  #66
Medlem
Tjuvhederns avatar
De borde naturligtvis tagit nåt annat språk än engelska. Tyska, italienska eller franska hör man ju inte lika ofta i media, det kunde va bra för ungarna att bli bra på nåt av de språken i denna globala tid.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback