Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 00:58
  #1
Medlem
Peterjajas avatar
Hej. Bor i husvagn på veckorna när jag jobbar i Norge och nu har jag dragit en standard vattenslang från husvagnens avloppsrör till en närliggande brunn för att vatten och urin inte ska rinna rakt ner på backen brevid vagnen. Orkar inte hålla på o tömma en sån där spillvattentank..
Iallafall så har jag börjat sett silverfiskar och liknande i diskhon i vagnen och antar att dom kommer från brunnen och går igenom slangen upp i diskhon. Så tänkte bara kolla om de finns nån vardags smart rackare som har nån lösning på hur man får skadedjuren att hålla sig borta från slangen. Har små cederträn i varje diskho med likt förbannat är dom där. Jag skulle ju kunna skita i vattenslangen som jag gjort tidigare år men de är så extremt skönt o slippa piss lukten intill vagnen ;P
Tack på förhand
Citera
2017-05-08, 03:19
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Håll rent och torrt så slipper du silverfiskar.
Citera
2017-05-08, 07:50
  #3
Medlem
Skaffa en lunga eller någon annan form av tank som samlar upp ditt avloppsvatten istället för att hälla ut det i dagvattnet. Arbetar du i Norge så tjänar du pengar och kan säkert betala någon för att tömma ditt avloppsvatten.

Är man tjock o lat så kan man gott leva med silverfiskar.
Citera
2017-05-09, 00:47
  #4
Medlem
Peterjajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skaffa en lunga eller någon annan form av tank som samlar upp ditt avloppsvatten istället för att hälla ut det i dagvattnet. Arbetar du i Norge så tjänar du pengar och kan säkert betala någon för att tömma ditt avloppsvatten.

Är man tjock o lat så kan man gott leva med silverfiskar.

Är varken lat eller tjock, jobbar däremot 19 timmars pass för de mesta. Så
vill helst bara hem o piss o gå o lägg sig. Tänkte mer om man kunde sätta nått filter i slangen som dom inte vill eller kan ta sig igenom.
Citera
2017-05-09, 10:45
  #5
Medlem
Gör som man ska om du bor i husvagn så är det inga problem
Citera
2017-05-09, 13:04
  #6
Medlem
Peterjajas avatar
Tack för hjälpen flinke mennisker! Jag provar ett annat forum.
Citera
2017-05-10, 06:28
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Silverfiskar gillar inte ljus så ha alltid ljuset tänt, kanske går att värmebehandla med en elvärmefläkt
Citera
2017-05-11, 09:55
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Eld kanske? Nä men det kanske hjälper med ett vattenlås som på vanliga avlopp. Jag vet inte om silverfiskar klarar att dyka men man får ju normalt sett inte upp en massa kryp via avloppet i hus och där har man ju vattenlås.

En backventil funkar ju principiellt men kommer det lite partiklar i vattnet vilket det gärna gör i avlopp så hakar ju den upp sig på ungefär en minuts användning. Filter som är så fina att inte småkryp kommer igenom kommer också att bli täppta med skräp på nolltid.
Citera
2017-05-11, 10:34
  #9
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Prova med radar.

http://www.skadedjursfri.se/vanliga-...er-300-ml.html
Citera
2017-05-13, 17:37
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Sätt ett vattenlås provisorisk på slangen utanför husvagnen, exempelvis kan du ju köpa en plastsats inkl vattenlås avsedd för tvättställ och enbart välja använda vattenlåset, lämpligast montera den där slangen slutar vid avloppet.

Dock tveksamt om silverfiskarna kommer upp via slangen?
Jag hade sådana i min gamla lgh badrum under badkaret, orsaken var att där var mörkt och fuktigt, hade fungerande vattenlås så inte kom dom via avloppet.
Var dom kommer ifrån vete fan, men dom gillar fukt, mörker och tvålrester, hudflagor etc
Citera
2017-05-13, 22:47
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Var dom kommer ifrån vete fan, men dom gillar fukt, mörker och tvålrester, hudflagor etc
Silverfiskar kan materialiseras ur tomma luften visste du inte det (ibland verkar det inte bättre, kanske följer med skorna in?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback