Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 19:00
  #13
Medlem
BAB7s avatar
TS verkar inte mottaglig för information, frågan är då varför han startar en tråd överhuvudtaget där han vill ha råd och tips..

Som tidigare skribenter har påpekat, man är bra korkad om man tänker pendla 15 mil per dag med en bensinare, det är det knappast någon som gör, diesel är oslagbart.
Förutom lägre bränsleförbrukning och billigare literpris, är det dessutom skönare ur komfortsynpunkt att inte behöva tanka så ofta.
En annan fördel är bättre andrahandsvärde.
Partikelfilterbyte är sällsynt och på tex Mercedes byter man aldrig filtret.
Skatten är oftast inte heller dyr, ibland även billigare, beroende på modell.
Sen är ju dieseln trevligare att köra, bättre vrid och mer kraft på låga varv.
Citera
2017-05-08, 20:30
  #14
Medlem
Hur svårt är det att fatta att jag inte tänker köpa en dieselbil? Klarar ni inte av detta så kan ni lämna tråden.

Har i dag köpt mig en bil så tråden kan stängas.
Citera
2017-05-08, 23:29
  #15
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
TS verkar inte mottaglig för information, frågan är då varför han startar en tråd överhuvudtaget där han vill ha råd och tips..

Som tidigare skribenter har påpekat, man är bra korkad om man tänker pendla 15 mil per dag med en bensinare, det är det knappast någon som gör, diesel är oslagbart.
Förutom lägre bränsleförbrukning och billigare literpris, är det dessutom skönare ur komfortsynpunkt att inte behöva tanka så ofta.
En annan fördel är bättre andrahandsvärde.
Partikelfilterbyte är sällsynt och på tex Mercedes byter man aldrig filtret.
Skatten är oftast inte heller dyr, ibland även billigare, beroende på modell.
Sen är ju dieseln trevligare att köra, bättre vrid och mer kraft på låga varv.

Inte alltid brukar jag tycka det du skriver är vettigt, men denna kan kan jag inte annat än hålla helt med.

TS är fan korkad att välja bort diesel i detta fall.

TS Vilken bil blev det då - kanske någon annan som vill veta inför framtida sökningar här.
Citera
2017-05-09, 09:11
  #16
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Hur svårt är det att fatta att jag inte tänker köpa en dieselbil? Klarar ni inte av detta så kan ni lämna tråden.

Har i dag köpt mig en bil så tråden kan stängas.
Far man fraga vad det blev för en bil?
Citera
2017-05-09, 16:45
  #17
Medlem
Finns en utmärkt guide på KO där man kan ange regnr och se bilens värde samt räkna ut mil/månads/årskostnaden. Tyvärr kan man bara ange 3000 mil per år som längsta körsträcka men det ändrar inte faktumet att bilarna går jämnt upp mer eller mindre. Bensinaren är faktiskt 1000 kr billigare på 1 år tack vare att dieselbilen har dyrare skatt, reparationer och ett lägre andrahandsvärde.

Testade flera olika bilar och resultatet blev samma varje gång.

Ja, man kan fråga vilken bil jag köpte men varför ska jag svara då jag enligt er inget kan, har fel i allt och inte tar till mig (enligt er) rätt information? Fortsätt ni köra era illaluktande traktorer.
Citera
2017-05-15, 11:24
  #18
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inked

Ja, man kan fråga vilken bil jag köpte men varför ska jag svara då jag enligt er inget kan, har fel i allt och inte tar till mig (enligt er) rätt information? Fortsätt ni köra era illaluktande traktorer.


Jag tycker du är jättekunnig och klok. Kan du inte tala om för mig vad det blev för fordon, åtminstone?
...Snälla?
Citera
2017-05-30, 20:37
  #19
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Finns en utmärkt guide på KO där man kan ange regnr och se bilens värde samt räkna ut mil/månads/årskostnaden. Tyvärr kan man bara ange 3000 mil per år som längsta körsträcka men det ändrar inte faktumet att bilarna går jämnt upp mer eller mindre. Bensinaren är faktiskt 1000 kr billigare på 1 år tack vare att dieselbilen har dyrare skatt, reparationer och ett lägre andrahandsvärde.

Testade flera olika bilar och resultatet blev samma varje gång.

Ja, man kan fråga vilken bil jag köpte men varför ska jag svara då jag enligt er inget kan, har fel i allt och inte tar till mig (enligt er) rätt information? Fortsätt ni köra era illaluktande traktorer.

Vafan nu har jag läst igenom denna tråden och så avslutar du din egen tråd såhär?
Berätta vilken bil du köpt ska också köpa bil snart..
Shit asså...

För övrigt så vägrar jag diesel också, av diverse anledningar.
Många har nog ångrat sig efter senaste tidens .. ändringar.
Så kläm ur dig nu vad det är för bil du valde.
Citera
2017-06-01, 19:17
  #20
Medlem
miklons avatar
Att kategoriskt rata kamrem är ju bara korkat. Ja, kamremmen måste bytas,
men 5-10 000 kr utslaget på 12-18 000 mil är ju bara en kostnad att budgetera för som allt annat. Om en bil är bra på alla sätt och vis men har kamrem så är det idiotiskt att rata den pga 50 öre per mil. Särskilt med tanke på att kamkedjor också går sönder och också måste bytas i många fall.

Diesel får man väl tycka vad man vill om, men bensin och låg förbrukning är lika med liten volym och låg effekt vilket ger extremt tråkig karaktär. Moderna turbodieslar erbjuder bra mycket mer körglädje än en bensindriven snålmotor.

Det känns lite som TS fått med sig en uppsättning "sanningar" hemifrån. "Kamkedja ska det vara, för då slipper man byta". "Undvik diesel, för det är dyrt att byta partikelfilter".

Bilar har kostnader, det är bara att välja var de ska hamna.

Dessutom är inte alla sanningar konstanta: Moderna kamremmar har väldigt långa intervall och moderna dieselfilter behöver oftast inte bytas.

Edit: angående skatteförslaget så a) gäller det nya bilar och b) snåla dieslar med låga CO2-utsläpp påverkas inte överdrivet mycket. Det handlar om en eller ett par tusenlappar. Kör man 15 mil om dagen äter skillnaden i bränsleförbrukning upp det utan problem, särskilt eftersom törstiga bensinare får skatten höjd ännu mer.
__________________
Senast redigerad av miklon 2017-06-01 kl. 19:24.
Citera
2017-06-17, 16:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Just det, så var det ja. Endast vid nyköp. Då går detta med ännu högre skatt bort. Kvar är trots allt högre årsskatt för dieselbilar.

Betydligt större? Uträkningen var på 6000 mil under 3 år. Jag kommer köra 3390 mil per år vilket gör att skillnaden blir minimal.

Lukten kanske man slipper stor del av året men på sommaren kör i varje fall jag men fönstret nere och då känner man av den, speciellt vid köer. Man kommer dock inte bort från motorgången, ljudkaraktär, högre skatt, dyrt partikelfiltret sämre andrahandsvärde etc.

Du har din övertygelse och fortsätter skriva om diesel när jag redan i första inlägget skrev att jag inte vill köpa en.

Köp en bil med AC så slipper du ha fönstret nere
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback