Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-07, 22:11
  #1
Medlem
AnsuzInsights avatar
Precis som rubriken lyder, jag vill skriva en historisk roman om vikingarna. Karaktärerna kommer kanske vara påhittade(beroende på hur mycket jag hittar om de namn som bevarats) men atmosfären måste vara autentiskt. Därför vill jag ha tips på bra böcker där sanningen om den här tiden framkommer. Byar, kläder, vapen, handel och vapen måste vara äkta för att boken ska lyckas. Har alltid velat göra något sånt här eftersom jag ofta tyckt att Sverige inte gör något med den delen av sin historia. En spännande tid måste det ju vara att läsa om.
Citera
2017-05-07, 22:38
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Det är nog väldigt svårt. Det mest tillförlitliga torde vara den äldre Eddadiktningen. Andra detaljerade källor är tendentiösa.

Adam Av Bremen ger många intressanta detaljer. Men han är Biskop och djupt troende och gör allt för att misskreditera de asatroende Svearna.

Snorre Sturlasson gör tvärtom. Han är Islaänning och lever under medeltiden och glorifierar de svunna tiderna.

Författare som skrivit litterärt intressanta verk om denna tid är Jan Fridegård och Frans G. Bengtsson.
Men historiskt korrekta? Det vete Fan?
Citera
2017-05-07, 23:23
  #3
Medlem
politiker.ljugers avatar
Adam av bremen, ibn Fadlan, poetiska eddan, snorres edda, där har du några källor.
__________________
Senast redigerad av politiker.ljuger 2017-05-07 kl. 23:34.
Citera
2017-05-07, 23:25
  #4
Medlem
Moramannens avatar
Jag tror inte det räcker att bara läsa böcker. Du måste nog besöka museum, gravfält, eventuellt reenactments, tala/skriva med forskare och andra författare m.m. för att verkligen få den där äkta känslan.

Johanne Hildebrandt har skrivit en romansvit kallad "Sagan om Valhalla", så om du frågar snällt kanske hon har några tips?
Citera
2017-05-08, 00:21
  #5
Medlem
Historiska museet i Sthlm är det första stället du ska besöka. Där finns inte bara kunskap och föremålssamlingar - utan också ett stort bibliotek.
Citera
2017-05-08, 01:37
  #6
Medlem
Apologists avatar
Det är bara att besöka lite gamla vikinga ruiner o arkeologiska platser. Där jag växte upp hade vi en vikingaby/efterlämningar i ruiner som de inte haft pengar eller orken till att gräva ut pga att det finns viktigare platser de hellre fokuserar på.
"Atmosfären måste vara autentiskt" säger du...det är fantastiskt hur man kan leva sig in på plats hur de levde. Skogen, vattnet...oron de måste haft för att bli anfallna...bären i skogen de åt...hur de använde vattnet för logistik m.m. Allt blir väldigt levande på plats!
Citera
2017-05-08, 09:41
  #7
Medlem
AnsuzInsights avatar
Besöka museum kan jag absolut göra. Ska googla om det finns några efterlämningar här i närheten också. Tack så mycket allihopa!
Citera
2017-05-08, 11:22
  #8
Medlem
DenStoreLaffs avatar
http://heimskringla.no/wiki/Norr%C3%B8ne_kildetekster
Citera
2017-05-08, 12:16
  #9
Medlem
AnsuzInsights avatar
Jag har boken EDDA med både yngre och äldre Eddan samlad av Svipdag Fritiofsson.

Jag skulle behöva de bästa böckerna om vikingarna. Jag har läst att boken "Vikingar i Krig" ska vara korrekt. Någon som har andra rekommendationer?
Citera
2017-05-08, 12:18
  #10
Medlem
OldMKenseys avatar
Serien Hagbard ger en bra övergripande inblick.
Citera
2017-05-08, 14:28
  #11
Medlem
AnsuzInsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Serien Hagbard ger en bra övergripande inblick.

Roligt....
Citera
2017-05-08, 18:11
  #12
Medlem
Det enda vikingarna lämnade var ett par meningar i runstenar- skriv vad fan du vill, säkerligen mer sanningshaltigt än vad Dick Harrison eller någon annan virrpanna skriver om.

Och söker du vp poäng kan du väl hävda att det var afrikanska/arabiska vikingar, ingen inom vänstern kommer våga kritisera boken, eller varför inte en lesbisk kvinna som är Jarl?! - Dick Harrison skulle få spelet nog om du säger något som en åt högern vill höra/läsa om dock.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback