Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-11, 10:02
  #61
Medlem
Tebeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Hade en halvtam kråka ett tag i ungdomen...

Såg en katt stryka runt den, och vingen verkade skadad... Gick dit, och den klättrade upp på min arm och sen axel (och satt på huvudet ibland).

Den förstod att jag ville hjälpa den från katten, så nog sjutton är de smarta.

Sen hade jag den på balkongen tills den kunde flyga igen, den var asskön och klart intelligent (lätt att kommunicera med).
Berätta gärna mer om er tid tid tillsammans. Hur länge bodde den på din balkong?
Kunde den sticka när som helst, alltså var den fri eller hade du stängd balkong?
Citera
2017-05-11, 12:33
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tebea
Berätta gärna mer om er tid tid tillsammans. Hur länge bodde den på din balkong?
Kunde den sticka när som helst, alltså var den fri eller hade du stängd balkong?

Tror det var runt 2 veckor den var där...

Balkongen var öppen, så den kunde dra när den ville

Var typ 20 år sedan, så minns inte så mycket detaljer... Minns bara att jag läste på om kråkor då (vad de äter och så), och att jag tyckte den var riktigt cool.

Den gick att "kommunicera" med om du fattar, man förstod vad den ville

Den besökte ett par varv efter, men sen såg jag den inte... JAG väljer att tänka att den hittade en kråktjej och drog från Stockholm, men inte fan vet jag
Citera
2017-05-23, 16:05
  #63
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itiswhatitiis
Har nu varit ute på mitt första kråkuppdrag.
Hade ena fickan full med köttbullar och andra fickan full med solrosfrön. Kråkan tog plats ovanför mig och hunden och körde samma procedur som igår, kraxade, rufsade till fjädrarna, bet av kvistar osv.
Kråkan föredrog helt klart köttbullar framför solrosfrön, och hunden lät tålmodigt kråkan vara med på lite avstånd. Några möten till så kommer nog min hund att klara av kråkan fullt ut.

Kråkan hängde kvar och snackade över lite köttbullar tills den blev bortkörd av dom andra fåglarna.
Den verkar helt klart vara snäll, och uppskattade lite mat.

Tänkte se om den visar sig när jag inte har hunden med mig lite senare!

Hur har det gått sedan TS? Don't leave us hanging!
Citera
2017-05-31, 12:30
  #64
Medlem
Nu är jag här igen. Och jag brinner. Helvete vad jag brinner.
Jag känner mig vilseledd och bedragen av den här kråkan.

Jag har alltså varit snäll mot den, gett den mat, försökt få min hund att inte käka upp den osv. Men nu trakasserar den oss. Det var som någon skrev i ett tidigare inlägg, den har troligtvis försökt lura iväg oss från något.
Det verkar som att den vaktar någonting, och nu låter den oss inte vara ifred. Då menar jag på ett negativt skitsätt.

Min hund har lärt sig känna igen lukten av den där kråkan, så bara av att titta på honom så fattar man att den är nära. Att den lurar i något jävla träd, och bara väntar på rätt tillfälle för att förstöra hela promenaden.

Min hund är galen, jag är galen, min sambo är galen. Till och med grannarna med hundar är galna!

Jag har ju utvecklat något mammahjärta sen jag skaffade min hund, vilket innebär att jag är en sådan person som slösar polisen resurser på skadade fiskmåsar. Men snart har jag ihjäl den.

Hur fan gör man!? Kontaktar man kommunen? Kastar man en stor sten rakt över den? Det har jag inte hjärta att göra.
Än.

Hjälp sökes för hur man blir kvitt en terroriserande KRÅKJÄVEL.
Citera
2017-05-31, 18:32
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itiswhatitiis
.....Men nu trakasserar den oss. Det var som någon skrev i ett tidigare inlägg, den har troligtvis försökt lura iväg oss från något.
Det verkar som att den vaktar någonting, och nu låter den oss inte vara ifred. Då menar jag på ett negativt skitsätt.
...Att den lurar i något jävla träd, och bara väntar på rätt tillfälle för att förstöra hela promenaden.
....
Hur fan gör man!? Kontaktar man kommunen? Kastar man en stor sten rakt över den? Det har jag inte hjärta att göra.
Än.

Hjälp sökes för hur man blir kvitt en terroriserande KRÅKJÄVEL.
Skulle vara roligt om du kunde utveckla lite vad du menar med negativt skitsätt eller vad den gör för att förstöra promenaden samt hur den terroriserar.

Skulle gissa på att den har ungar så det kommer nog att lugna ner sig om någon/några månader.

Annars så får du väl kontakta kommunens viltvårdare som får skjuta av den, om du kan övertyga honom/henne om att individen är ett problem.

Men det är troligt, eller i vart fall inte omöjligt att om viltvårdaren kommer ut och upptäcker ungar så kommer han att vänta med att skjuta av den tills ungarna klara sig själva.
Citera
2017-06-01, 13:38
  #66
Medlem
För att vidga bilden av kråkfåglar. Körde precis förbi en skata som lyckats få tag på en skada sparv, oklart hur. Skatan var i full färd att försöka äta den halvt levande sparven....

Opportunister, som vi tyvärr pga detta tycks ha svårare att tolerera än en rovfågel där detta typ av beteende accepteras eller en katt. kanske har det att göra med att de ofta inte klarar av en speciellt "clean kill" vilket jag tror är lite av en "myt" också när det gäller katter och rovfåglar
Citera
2017-06-01, 13:55
  #67
Medlem
RetroLovers avatar
Aw lille vän! Jag älskar fåglar så nu blev jag lite ledsen. I alla fall, vad det gäller pinnarna så är fåglar mer lekfulla än vad man kan tro. Om den inte bygger bo så kanske plockandet med pinnarna helt enkelt har ett underhållningsvärde. Men jag är väl mer insatt i hur papegojor beter sig, snarare än kråkor. Det var fint att denna fågel fick dig att tänka till i alla fall.
Citera
2017-06-10, 10:09
  #68
Medlem
tydligen så måste trådstartaren som nu har fått problem ha förväxlat kursen mellan pinnar och köttbullar....

Här finns förklaringen på problemet.

National Geographics
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback