Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 19:47
  #1
Medlem
Om jag har förstått saken rätt är virtuella partiklar egentligen störningar i vakuum som befinner sig under nollpunktsenergin där riktiga partiklar inte kan uppstå på grund av för låg energi, eller hur? Det rör sig endast om temporära fluktuationer. Tydligen tror fysiker att det är virtuella partiklar som är anledningen till hur svarta hål kan försvinna över tid, och om jag har förstått saken rätt så går det ut på att när virtuella partiklar uppstår precis vid gränsen vid svarta hål... så att ett av paren sugs in i svarta hålet och det andra inte gör det. Men varför är det alltid den negativt laddade partikeln som sugs in i svarta hålet och inte det positiva? Varför kan aldrig virtuella partiklar tillföra ytterligare positiv energi till svarta hål utan endast sno energi från dem?
Citera
2017-05-07, 19:58
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag uppfattar det som att de tar energi från hålet.

Så förenklat så består en virtuell partikel av 2 delar energi. Den ena åker in i hålet, och den andra ut i övriga rymden. Så därmed blev den av med "1 del" energi

Jag har aldrig hört att "negativ" eller "positiv" energi skulle vara inblandat? Men å andra sidan så har jag inte läst jättemycket om det
Citera
2017-05-07, 20:05
  #3
Medlem
Med positivt och negativt menar jag bara att de uppstår för att sedan eliminera varandra. De är ju motsatt laddade, annars skulle de inte kunna eliminera varandra. Så frågan kvarstår, varför tar de endast energi från hålet? Varför kan de inte istället ge hålet energi?
Citera
2017-05-07, 20:17
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Med positivt och negativt menar jag bara att de uppstår för att sedan eliminera varandra. De är ju motsatt laddade, annars skulle de inte kunna eliminera varandra. Så frågan kvarstår, varför tar de endast energi från hålet? Varför kan de inte istället ge hålet energi?
Ja, jag skumläste lite nu och tydligen så kan det faktiskt tolkas som negativ energi. Så då har jag ingen aning faktiskt. Bra fråga
Citera
2017-05-07, 20:41
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Med positivt och negativt menar jag bara att de uppstår för att sedan eliminera varandra. De är ju motsatt laddade, annars skulle de inte kunna eliminera varandra. Så frågan kvarstår, varför tar de endast energi från hålet? Varför kan de inte istället ge hålet energi?

Det är nog helt enkelt så att det bara inte finns, och inte kan finnas, ickevirtuella elektroner (etc) med negativ energi. Så det alternativet utesluter sig själv som slutligt resultat.

Virtuella partiklar däremot KAN ha negativ energi enligt räknereglerna för Feynmandiagram.
https://en.wikipedia.org/wiki/Feynman_diagram
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback