Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 17:43
  #1
Medlem
zickans avatar
Hallå!

En polare och jag har hamnat i en långdragen bängdiskussion över huruvida en joint blir mer eller mindre potent av att röka den.

Hypotes 1 säger att värmen från toppen av jointen drar ur eller vaporiserar de nedre regionerna på jointen och således urlakar jointen på THC varvid den blir mindre potent mot slutet.

Hypotes 2 gör gällande att svagt upphettat THC enligt min polare härdas/armeras/görs mer potent på något vis ungefär som när man härdar metall. Denna teori ska tydligen gälla nikotincigaretter och cigarrer också. Min polare menar bestämt han sett en vetenskaplig studie om detta.

Nollhypotesen får väl sägas vara att jointen är oförändrat potent rakt igenom.

Vad säger panelen?

Min personliga erfarenhet säger att en fräsch jolle alltid är mer potent än en "fimp".
Citera
2017-05-07, 17:52
  #2
Medlem
Såvitt jag hört så blir jointen mer potent eftersom kådan förångas och sedan fastnar längre in på jointen
Citera
2017-05-07, 17:53
  #3
Medlem
Värmen som passerar borde bidra till att en viss del dekarboxyleras men vad det gör för skillnad i praktiken är svårt att säga.
Citera
2017-05-07, 18:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SovereignStar
Såvitt jag hört så blir jointen mer potent eftersom kådan förångas och sedan fastnar längre in på jointen

This.
Citera
2017-05-07, 19:32
  #5
Medlem
Livshacks avatar
Tycker de första blossen är svagast, dem mot mitten starkast och dem mot slutet hyfsat svaga/starka
Citera
2017-05-07, 19:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Tycker de första blossen är svagast, dem mot mitten starkast och dem mot slutet hyfsat svaga/starka

THC smälter och dras neråt närmare filter. Samt ju närmare glöden är din mun desto varmare blir det.
Citera
2017-05-07, 23:34
  #7
Medlem
Flugzeugs avatar
Har alltid tänkt att den är starkare mot slutet, eftersom att jag alltid packar mina jointar genom att knacka filtret mot en hård yta. Där borde smulor/kristaller åka ner och samlas mot slutet. Har dock aldrig testat eller bevisat denna hypotes.
Citera
2017-05-08, 14:16
  #8
Medlem
zickans avatar
Tack för input. Det verkar iaf som att dom flesta upplever en skillnad och att jointen av flera anledningar blir mer potent mot slutet, vilket är tvärtemot min erfarenhet. Iofs så brukar jag skopa upp dammet som grindern lämnar och på så vis toppa jointen med kristaller. Detta har säkert också en inverkan.
Citera
2017-05-08, 15:35
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Tack för input. Det verkar iaf som att dom flesta upplever en skillnad och att jointen av flera anledningar blir mer potent mot slutet, vilket är tvärtemot min erfarenhet. Iofs så brukar jag skopa upp dammet som grindern lämnar och på så vis toppa jointen med kristaller. Detta har säkert också en inverkan.
Underskatta inte anrikningen av tjära heller.
Det kan mycket väl spä på effekten att man tycker det är starkare desto längre man kommer in i jointen.
Citera
2017-05-08, 16:22
  #10
Medlem
Lysepinnes avatar
Tror definitivt att saker och ting förångas vid den glödande spetsen och sen svalnar och fastnar på vägen mot munnen så det blir starkare mot slutet.

Inte är helt ovanligt när man har hög kvalité att de blir kladdigt och täpper igen filtret (kan ju va tjära också man har otur haha).

Balansen mellan värmen av glöden och mängden luft som samtidigt passerar tror jag inte är tillräcklig för att värma upp mer än 0.5cm från glöden kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback