Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 16:06
  #1
Medlem
Går det bra att äta tonfisk på burk rätt ofta så länge den är MSC-certifierad?
Citera
2017-05-07, 16:12
  #2
Avstängd
smakenutavbajss avatar
Visst gör det det, sunt och gott för dig. Varför tonfisk? Makrill i tomatsås är min favorit
Citera
2017-05-07, 16:22
  #3
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag har en rätt jag gör med jämna mellanrum. Åt den ofta på restaurangen "Den gamle och havet" i Stockholm för dryga 10 år sedan. http://www.dengamleochhavet.se

Tonfisk i olja, se till att inte mosa sönder utan vänd ner försiktigt så stora bitar är kvar
Gul lök
Vitlök
Röd chilli
Rejält med tomatpuré
Körsbärstomater
Vitt vin
Mycket persilja
Pasta penne
Citera
2017-05-07, 17:17
  #4
Medlem
Tonfisk är överfiskat, de står med på listan på fiskar som är utrotningshotade.
Citera
2017-05-07, 18:37
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Tonfisk är överfiskat, de står med på listan på fiskar som är utrotningshotade.
Tonfisken som säljs på burk är oftast odlad.
Citera
2017-05-08, 00:58
  #6
Medlem
Äter 200g MSC-certifierad tonfisk på burk varje vecka. Både gott och nyttigt.
Citera
2017-05-08, 01:36
  #7
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Visst gör det det, sunt och gott för dig. Varför tonfisk? Makrill i tomatsås är min favorit

Jag gillar också makrill i tomatsås. Men vilket är mest nyttigt, tonfisk på burk eller makrill på burk?
Citera
2017-05-08, 01:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alabrand
Går det bra att äta tonfisk på burk rätt ofta så länge den är MSC-certifierad?

vem fan bryr sig. ät det du känner för och mår bra av. skit i vad dessa fula, vidriga och äckliga feminister tycker och tänker.
Citera
2017-05-08, 05:52
  #9
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gillar också makrill i tomatsås. Men vilket är mest nyttigt, tonfisk på burk eller makrill på burk?
Hur definierar du nyttig? Makrill är en fet fisk och är rik på omega-3 medan tonfisk är en mer mager fisk och är mer proteinrik och energisnål per 100 g.
Citera
2017-05-08, 11:06
  #10
Medlem
Frisims avatar
Beror lite på vad det är för tonfisk, om det är de stora asen som lever länge så kan dessa innehålla en betydande mängd kvicksilver. De mindre arterna som är vanligare i Sverige innehåller däremot lägre halter och borde nog gå att förtära utan att oroa sig för tungmetaller allt för mycket. Sen innehåller ju ofta konserver i sig Bisfenol A som man får i sig av att äta innehållet.

Ur ren hållbarhetssynpunkt vet jag inte hur det ligger till exakt, läste denna testfakta dock som är från förra året: http://www.testfakta.se/tester/livsm...r%C3%B6nt-ljus
Citera
2018-05-23, 21:37
  #11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Beror lite på vad det är för tonfisk, om det är de stora asen som lever länge så kan dessa innehålla en betydande mängd kvicksilver. De mindre arterna som är vanligare i Sverige innehåller däremot lägre halter och borde nog gå att förtära utan att oroa sig för tungmetaller allt för mycket. Sen innehåller ju ofta konserver i sig Bisfenol A som man får i sig av att äta innehållet.

Ur ren hållbarhetssynpunkt vet jag inte hur det ligger till exakt, läste denna testfakta dock som är från förra året: http://www.testfakta.se/tester/livsm...r%C3%B6nt-ljus
Tror inte att man skulle använda dom större och dyrare blå- och gulfenade tonfiskarna till tonfisk på burk.
Tonfisk på burk brukar vanligtvis vara tonfiskarten bonit(skipjack).
Hur hållbarhetssynpunkt bör det vara okej om den är märkt med MSC.
Citera
2018-05-23, 21:42
  #12
Avstängd
Det största problemet med tonfisk är numera vilka nivåer av olika tungmetaller de kan innehålla samt att det finns en del Bisfenol-A i dessa burkprodukter. Ett par burkar i veckan borde inte nå något gränsvärde alls dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback