Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 11:49
  #1
Medlem
Tja! Har fått ärva en Crescent bambino från 60-talet. Jag har nu börjat rusta den men upptäckte ganska snart att hjullager fram är helt slut! Är det någon här som har en bra aning om vart man kan hitta något sådant eller liknande som kanske passar? Har letat men hittar varken svenska eller engelska forum om just bambinos. När jag ringde Crescent för att eventuellt få dimensioner så lät det på dom att dom inte ens visste att dom tillverkat bambinos.... Det som stökar till det är ju att det är en sån där pedalerna sitter i hjulet. Tack på förhand!
Citera
2017-05-07, 11:55
  #2
Medlem
INTPs avatar
Säkraste kortet kan vara att hitta en gammaldags cykelverkstad, en sån som öppnade för minst 50 år sedan och helst har både reservdelslager och mekaniker kvar sedan den tiden. Dom brukar känna igen grejerna bara dom får se dom, och med lite tur gå och rota i reservdelshyllorna en stund för att komma fram med rätt delar som antagligen inte tillverkats sedan kalla krigets dagar.
Citera
2017-05-07, 12:00
  #3
Medlem
Servals avatar
Den bästa lösningen här är nog att plocka bort de lager som sitter monterade och mäta dessa. Sen kan du kontakta återförsäljare av lager, så kan dom eventuellt plocka fram rätt lager, skulle det vara en ovanlig dimension så har du iaf något att söka på.
Citera
2017-05-07, 12:05
  #4
Medlem
Jag vet inte riktigt vad en Bambino är, men när du skriver att pedalerna sitter på framhjulet så tror jag att jag förstår.

Jag vet inte heller hur framnav och lager ser ut, men jag antar att lagren är ett antal kulor i en kulhållare. Det enklaste brukar vara att helt enkelt mäta själva kulorna, och sedan lägga in ett antal lösa kulor i närmaste dimension. Kulhållaren är egentligen bara till för att det ska gå snabbare att montera på fabriken.

Lägg en sträng fett i botten på lagerskålen, fyll på med så många kulor du kan - men ta sedan bort en. Lägg på ett sträng fett till och montera ihop och justera lagerspelet.
Citera
2017-05-07, 12:09
  #5
Medlem
Yttre lagerbanan sitter löst kan man säga och det är den man klämmer fast gaffeln i. Jag har pratat med en kille på en cykelverkstad och han hade inte sett grejerna sen tidigt 80tal....inre lagerbanan är i plast så det finns inget kvar av den. Och jag har 3 dåliga kulor på en sida medans den andra är tom så jag har inget att mäta på. En bambino är som en 3hjuling med bara 2 hjul är det enklaste sättet att förklara det på. I värsta fall så får man väl försöka hitta ett liknande hjul att klämma dit även om det inte är optimalt.
Citera
2017-05-07, 12:39
  #6
Medlem
Vonraks avatar
Vad roligt att du ska renovera en Crescent Bambino!

Moderna cykelverkstäder har sällan sådana delar i lager, om de som jobbar där ens vet vad en Crescent Bambino är för något. Men om du har någon gammal "cykelgubbe" i närheten så kan han säkert hjälpa dig.

Men jag har svårt att tro att hjullagret är specialtillverkat just för Crescent Bambino, så jag råder dig att ta lös hjullagret och ta med det till en järnaffär eller liknande och be om hjälp. Har de inget på lager, så kan de garanterat luska fram någonting som passar.

Lycka till med cykeln, och lägg gärna upp några bilder på den!
Citera
2017-05-07, 12:58
  #7
Medlem
SameOldStorys avatar
Är yttre lagerbanan "lös" är det ett koniskt lager. Som tidigare nämnts i tråden så ta bort lagren och mät dem (inner, ytter och tjocklek). Får du fram måtten ska det inte vara några problem att få fram dem. Löser du det inte så säg till så hjälper jag till.
Citera
2017-05-07, 13:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Vad roligt att du ska renovera en Crescent Bambino!

Moderna cykelverkstäder har sällan sådana delar i lager, om de som jobbar där ens vet vad en Crescent Bambino är för något. Men om du har någon gammal "cykelgubbe" i närheten så kan han säkert hjälpa dig.

Men jag har svårt att tro att hjullagret är specialtillverkat just för Crescent Bambino, så jag råder dig att ta lös hjullagret och ta med det till en järnaffär eller liknande och be om hjälp. Har de inget på lager, så kan de garanterat luska fram någonting som passar.

Lycka till med cykeln, och lägg gärna upp några bilder på den!

Inte ens Crescent Sverige visste vad jag pratade om :-) gubben jag varit till sa som sagt att han inte sett delar sen 80-talet så jag får luska vidare och se om det kanske finns någon annan firma som vet något matnyttigt! Tyvärr är cykeln rostig så delarna har gosat sig i citronsyra och jag våtslipar i etapper nu. Tror jag ska måla den i originalfärgen och se om jag kan rädda limpan.
Citera
2017-05-14, 17:15
  #9
Medlem
Uppdatering för den intresserade. Alla delar riktade, slipade, lackade och klarlackade. Nu återstår bara lagret fram. En diskussion med en mekanikbutik i stan ledde till att nya lager ej finns att köpa. Inre lagerbanan består av två halvor skruvade emot varandra. Gubben i butiken hade aldrig sett just den modellen. Men han skulle klura lite på en anpassning eftersom han blev lite nostalgisk då han själv ägt en bambino så det verkar lovande!
Citera
2017-05-16, 09:49
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsair64
Uppdatering för den intresserade. Alla delar riktade, slipade, lackade och klarlackade. Nu återstår bara lagret fram. En diskussion med en mekanikbutik i stan ledde till att nya lager ej finns att köpa. Inre lagerbanan består av två halvor skruvade emot varandra. Gubben i butiken hade aldrig sett just den modellen. Men han skulle klura lite på en anpassning eftersom han blev lite nostalgisk då han själv ägt en bambino så det verkar lovande!

Den här cykeln har nog inga riktiga kullager utan bara ett integrerat navlager vilket i princip bara är några kulor och en bricka som agerar lagerbana. Det är ganska vanligt med sådana konstruktioner på cyklar. Det går knappast att få originaldelar idag utan enklaste sättet är nog att anpassa ett vanligt koniskt lager men det kan krävas att man svarvar en lagerhållare som passar axeln.
Citera
2017-05-19, 22:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den här cykeln har nog inga riktiga kullager utan bara ett integrerat navlager vilket i princip bara är några kulor och en bricka som agerar lagerbana. Det är ganska vanligt med sådana konstruktioner på cyklar. Det går knappast att få originaldelar idag utan enklaste sättet är nog att anpassa ett vanligt koniskt lager men det kan krävas att man svarvar en lagerhållare som passar axeln.

Inre lagerbanan är två koniska muttrar med insvarvade radier skruvade mot varandra. Vevpartiet är pressat på så går tyvärr inte dela utan att förstöra. Så jag köpte lösa kulor och gjorde rent där det gick så nu snurrar det som en dröm!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback