Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 11:29
  #1
Medlem
chronomasters avatar
Tjena ska dra runt i Asien några månader start nästa vecka (skrev en annan tråd om detta), har hembiljett bokad om ca 4 månader från BKK. Startar även där. Blev aldrig av att skaffa visum till Thailand så undrar vad som är optimalt om man vill se så mycket som möjligt av Thailand? Man får väl 30 dagar när man kommer in, kan man sen åka ut igen och få 30 nya? Förlänga på plats med 15 dagar en gång har jag också hört? Kan man skaffa ett visum på plats annars?
Citera
2017-05-07, 11:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Tjena ska dra runt i Asien några månader start nästa vecka (skrev en annan tråd om detta), har hembiljett bokad om ca 4 månader från BKK. Startar även där. Blev aldrig av att skaffa visum till Thailand så undrar vad som är optimalt om man vill se så mycket som möjligt av Thailand? Man får väl 30 dagar när man kommer in, kan man sen åka ut igen och få 30 nya? Förlänga på plats med 15 dagar en gång har jag också hört? Kan man skaffa ett visum på plats annars?

Du kan få ett turistvisa med singel entry i Vientiane Laos.
Det ger dig 60 dagar samt 30 med en reentry. Du måste göra en bordercrossing för de extra 30.
Alltså bara lämna landet vid valfri gräns. Ut och in samma dag går bra.
Du har 30 dagar vid ankomst så vid dag 29 kan du åka till Vientiane eller Malaysia.
Jag tror att du också kan få ett turist singelentry i Malaysia penag samt Cambodja, 4 timmar från Bangkok.
Det finns visaresor från de flesta turistorter.
__________________
Senast redigerad av Johnth 2017-05-07 kl. 12:06.
Citera
2017-05-07, 14:57
  #3
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Du kan få ett turistvisa med singel entry i Vientiane Laos.
Det ger dig 60 dagar samt 30 med en reentry. Du måste göra en bordercrossing för de extra 30.
Alltså bara lämna landet vid valfri gräns. Ut och in samma dag går bra.
Du har 30 dagar vid ankomst så vid dag 29 kan du åka till Vientiane eller Malaysia.
Jag tror att du också kan få ett turist singelentry i Malaysia penag samt Cambodja, 4 timmar från Bangkok.
Det finns visaresor från de flesta turistorter.

Låter bra. En hel vetenskap detta verkar det som och alla grannländer har olika regler..
Min hemresa är planerad från Bangkok med så jag måste ju i alla fall inte ha förbrukat alla dagar i landet innan hemresan eller tänker jag fel?
__________________
Senast redigerad av chronomaster 2017-05-07 kl. 15:00.
Citera
2017-05-07, 15:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Låter bra. En hel vetenskap detta verkar det som och alla grannländer har olika regler..
Min hemresa är planerad från Bangkok med så jag måste ju i alla fall inte ha förbrukat alla dagar i landet innan hemresan eller tänker jag fel?

Du kan ta kontakt med en visa service kontor som kan förklara vad som gäller. Kontoren finns i alla turistområden. Fråga efter visa office.
Beroende på din resplan så finns det Thai ambassader och thaikonsulat för visa i Vientiane i norr, penang i Malaysia i syd och Kambodja i öst. Tidigare kunde man göra ett tourist singel entry från Burma i väst med men jag är osäker om det gäller numera.
Kontakta ett visa kontor för fullständiga uppgifter.
De arrangerar hela trippen.
Se till att ditt pass har en giltighetstid mer än 6 månader innan hemresan.
Citera
2017-05-07, 15:49
  #5
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Du kan ta kontakt med en visa service kontor som kan förklara vad som gäller. Kontoren finns i alla turistområden. Fråga efter visa office.
Beroende på din resplan så finns det Thai ambassader och thaikonsulat för visa i Vientiane i norr, penang i Malaysia i syd och Kambodja i öst. Tidigare kunde man göra ett tourist singel entry från Burma i väst med men jag är osäker om det gäller numera.
Kontakta ett visa kontor för fullständiga uppgifter.
De arrangerar hela trippen.
Se till att ditt pass har en giltighetstid mer än 6 månader innan hemresan.

Tackar!
Citera
2017-05-09, 09:23
  #6
Medlem
chronomasters avatar
nån som vet var man kan boka utresebiljett billigast från thailand om nån skulle vilja se det? båt, buss, whatever.
Citera
2017-05-09, 09:57
  #7
Medlem
[quote=chronomaster|60673246]nån som vet var man kan boka utresebiljett billigast från thailand om nån skulle vilja se det? båt, buss, whatever.[/QUOT

Du behöver oftast ingen utresebiljett från Thailand.
Leta reda på ett VIsa Run kontor. Exempelvis denna om du planerar en visarun från Bangkok.
http://bangkokbuddy.com/
Den hette Jack visa tidigare och rekomenderas.
Det finns Visa offices i Pattaya, Phuket, udon Thani och i koh Samui mfl..
Kolla vilkoren med dem direkt eftersom det kan skilja sig något beroende på vad du väljer för land och plats.
Tänk på passets giltighetstid samt att du ser till att anlita ett kontor så att du lämnar landet före dag trettio på ditt 30 dagar on arrivel.
Du ansöker om ett turist single entry som ger dig 60 dagar med 30 till vid så kallad bordecrossing.
Kolla med det Visa kontor du vill använda när du planerar din tid i Thailand och fråga vad som gäller.
Ha en underbar tid i Thailand.
Citera
2017-05-09, 12:34
  #8
Medlem
Novus4212s avatar
[quote=Johnth|60673452]
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
nån som vet var man kan boka utresebiljett billigast från thailand om nån skulle vilja se det? båt, buss, whatever.[/QUOT

Du behöver oftast ingen utresebiljett från Thailand.
Leta reda på ett VIsa Run kontor. Exempelvis denna om du planerar en visarun från Bangkok.
http://bangkokbuddy.com/
Den hette Jack visa tidigare och rekomenderas.
Det finns Visa offices i Pattaya, Phuket, udon Thani och i koh Samui mfl..
Kolla vilkoren med dem direkt eftersom det kan skilja sig något beroende på vad du väljer för land och plats.
Tänk på passets giltighetstid samt att du ser till att anlita ett kontor så att du lämnar landet före dag trettio på ditt 30 dagar on arrivel.
Du ansöker om ett turist single entry som ger dig 60 dagar med 30 till vid så kallad bordecrossing.
Kolla med det Visa kontor du vill använda när du planerar din tid i Thailand och fråga vad som gäller.
Ha en underbar tid i Thailand.

Oftast så efterfrågas inte en utresebiljett men med det sagt så har saker och ting ändrats rejält på sistone så ibland efterfrågas utresebiljett.

Du kan boka jätte billiga resor med bla Air Asia till Malaysia och andra närliggande destinationer.
Citera
2017-05-10, 07:26
  #9
Medlem
Du får 30 när du kommer till thailand. Sen kan du på förlänga det med ytterligare 30 på immigration.

Du bör ha utresebiljett. Det finns en möjlighet att bli nekad inträde i Thailand utan.
Citera
2017-05-11, 16:57
  #10
Medlem
chronomasters avatar
Tack så mycket för era svar, kom dock in utan att ha utresebiljett (bara den som ligger flera månader fram i tide)
Citera
2017-05-12, 01:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Tack så mycket för era svar, kom dock in utan att ha utresebiljett (bara den som ligger flera månader fram i tide)

Med andra ord så hade du utresebiljett. Hade du nekas inträde kan det bolaget ha fått ombesörja din utresa.

Jag och många andra som stannar längre tider i Thailand har en utresa inbokad längre fram en vad första visumet gäller. Ibland när man har sökt visum har man fått skriva på ett papper att man känner till Thailands visumregler och redogjort hur man ska resa ut ur Thailand tex att jag kommer att ta bussen till Laos för att aktivera nästa period av sitt visum.

Det förekom särskilt förut när Thailand hade visum med flera inresor. Det viktiga är att du har en utresa bokad inte minst för att det det inte ska bli problem på själva ditresan, sedan får andra säga att dom har rest utan någon utresa bokad över huvud taget.

Det går att resa utan utresa men rätt som det är stöter du på problem så är det bara.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2837425

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback