Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-09, 20:58
  #25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Lol heder till ett väl formulerat sista stycke.. Denna tråd ligger ändå i företagsskvaller (vad det nu betyder) och nog är det intressant att ETT bolag genererar sjuka vinster (som en ren konsekvens av att vi svenskar är idioter)

Att vi på något sätt skulle leva i en verklighet som du beskriver verkar inte riktigt förankrat. Jag känner inte mina grannar och vad dom gör för sina korvören och sin TUI resa bryr jag mig inte direkt jag har inte investerat i mina grannar och vi är inte en familj.

Förstår inte alls varför det skulle vara fråga om "sjuka vinster", generell handel genererar mer pengar än inriktad handel och har alltid gjort det (det är därför ICA tjänar mer pengar än Stinas Garnbutik). Det är inte "intressant", det är logiskt, journalistik *fniss* kostar mer pengar än att tillhandahålla en hemsida där folk kränger gamla grejor.

Vad gäller "familjen" var det en liknelse. Hela Schibsted är inte heller en och samma familj. Om Blocket tillhandahåller en bjudresa för sina anställda är det inte på något sätt ansvariga för vad Aftonbladet hittar på. Om Schibsteds ledning ger bort nämnda resa kan det vara prestationsrelaterat (högst vinst) och därmed får Blocket den för att de gör något vettigt av sin tid istället för att yla om ojämlikheter bland gråstenar eller nåt.

Smarrigt skvaller är alltid kul, men i detta fall tror jag inte det finns något att hämta. Men vad vet jag, Blockets chef kanske särar skinkorna för Schibsteds ledning på årsstämman.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-05-09 kl. 21:10.
Citera
2017-05-13, 17:13
  #26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vilket var precis det jag fråga efter i mitt första inlägg
Ja och du fick ett svar av dwg att de andra bolagen kanske gör något annat. Vi vet inte vad, men måste alla inom samma koncern göra samma sak. BTW varför är du så ofta oförskämd i dina inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Tyckte jag läste bla bla avundsjuka bla bla
Troligen. F! eller KPMLr syndromet.
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Blocket vet hur man tar betalt av kunderna eftersom de nästan har monopol på annonsmarknaden. Blocket är det enda dåliga dyra säljalternativet när man ska sälja stora saker som inte kan skickas.

Snålt att bara en bild ingår och att det kostar 10kr att ändra annonsen. Tradera är mycket billigare, de tillåter upp till 5 bilder och du kan ändra hur mycket du vill kostnadsfritt.

Tyvärr funkar tradera dåligt om man inte kan skicka det man säljer.
Jag håller med dig i sak. Självklart kommer Blocket utnyttja sin ställning på marknaden så länge de bara kan. Men så småningom så kommer andra aktörer växa sig fram med mer attraktiva lösningar. Dessvärre kan det vara svårt att ta marknadsandelar från en så stor aktör som Blocket, de har ju resurser att t ex prisdumpa eller köra bra erbjudanden under lång tid om de skulle behöva. Och då är det ju frågan om hur länge konkurrenten klarar att hålla ut. Shpock är väl en uppstickare vad jag fattat det som. Dock ej tittat närmare på deras lösning eller om de till och med har någon anknytning till samma moderbolag som Blocket.
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vad är ditt jävla problem? Det är ett privat företag, vad de gör med sina vinster (dessutom ärligt förtjänta, passar det inte, ha loppmarknad på tomten) är deras ensak. Vårt företag bjöd sina anställda på en helvecka i Åre med mat, skidor och snöskoter för nåt år sen, varför? Jo för ledningen tyckte att vi hade råd med det och förtjänade det.
Gissar på att du bara är en bitter och avundsjuk kommunalare alternativt bidragstagare.
Ja. Var och en väljer ju vilken arena man vill annonsera på. Precis som vilken tidning man köper eller vilken webbtidning man tittar på. Om man nu är så missnöjd med att Blockets personal åker iväg och de andra i samma koncern ej får åka med så får man väl skita i att använda Blocket då.
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag är egen företagare och tjänar mer än majoriteten så du kan inte ha mer fel. Som jag skrev i mitt inlägg och kompletterade sedan så är det konstigt att ETT bolag inom en koncern som denna (som omsätter många miljarder) åker iväg.
Skiter fullständigt i vart dom åker, själv åker jag jorden runt men det ÄR intressant att det är ett VISST bolag inom Schibsted som gör detta.
Så, om en del av kommunen åker iväg på en utbildningsdag med en god middag på eftermiddagen åker till ett visst ställe så måste alla verksamheter i hela den kommunen göra det? Åka till samma ställe? Samma dag?

Om du nu, som du påstår inte bryr dig om dina grannar åker till Thailand samtidigt med dig, varför måste hela Schibsted göra det? Det är ju ändå olika bolag med olika inriktning.

Sen är du säkert jätterik och jätteframgångsrik som alla på Fl.B, ingen tjänar under 70.000 i månaden här

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Lol heder till ett väl formulerat sista stycke.. Denna tråd ligger ändå i företagsskvaller (vad det nu betyder) och nog är det intressant att ETT bolag genererar sjuka vinster (som en ren konsekvens av att vi svenskar är idioter)

Att vi på något sätt skulle leva i en verklighet som du beskriver verkar inte riktigt förankrat. Jag känner inte mina grannar och vad dom gör för sina korvören och sin TUI resa bryr jag mig inte direkt jag har inte investerat i mina grannar och vi är inte en familj.
Trampade Mackan52 på en öm tå? Han ogillar som så många aftonhoran. Precis som jag, är i princip aldrig på deras hemsida och deras tidning köps aldrig.
Citera
2017-05-22, 00:14
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
I år igen åker blocket och bytbil på lyxresa med eget plan till Marrocko, det är inte första året man reser iväg.

160 anställda med en omsättning på nästan 900 miljoner. Det är inte så konstigt med tanke på vad det kostar att annonsera, länge sedan är det man kunde lägga en 20-lapp på en annons, idag kostar vissa annonser mer än ett biobesök.

Pengarna lägger man på lyxresor, tror det är få bolag inom Schibsted som låter sina anställda åka på sådana resor eller finns det andra bolag i familjen som åker bort?

Bra där! Ta hand om era anställda! De flesta välmående och säljande bolag vet vikten av att då och då genomföra aktiviteter som kan krydda vardagen för de anställda, utan att det blir en vanlig tråkig kickoff med fylla och femkamp.
Citera
2017-05-22, 07:52
  #28
Medlem
LagomLats avatar
Fast hela tråden saknar substans, vad kostar resan per person?

Gränsen för lyxweekend ligger på 50000 Kr exklusive Shopping. Det här luktar lågprisupplägg.

Men kul kan man ha ändå!

LL
Citera
2017-05-23, 01:03
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fast hela tråden saknar substans, vad kostar resan per person?

Gränsen för lyxweekend ligger på 50000 Kr exklusive Shopping. Det här luktar lågprisupplägg.

Men kul kan man ha ändå!

LL

Menar du din rent personliga gräns eller finns det en allmän vedertagen gräns som ligger just på 50000? Aldrig hört förut

Spelar ju inte så stor roll vad den kostar per person. Om man är så många får man ju mycket bättre priser så för 20000 per person kan dom få mer lyx än du får för 50000 kr solo. Right?
Citera
2017-05-23, 15:19
  #30
Medlem
LagomLats avatar
Japp! Min subjektiva uppfattning om lyxresa!

Det finns inget som talar för att det inte var en ytterst ordinär solresa till en helt normal kostnad, Förmodligen billigare än att åka till oslo med företaget.

Kul för personalen, prisvärt för blocket, ointressant för oss andra.

LL
Citera
2017-05-27, 20:41
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
I år igen åker blocket och bytbil på lyxresa med eget plan till Marrocko, det är inte första året man reser iväg.

160 anställda med en omsättning på nästan 900 miljoner. Det är inte så konstigt med tanke på vad det kostar att annonsera, länge sedan är det man kunde lägga en 20-lapp på en annons, idag kostar vissa annonser mer än ett biobesök.

Pengarna lägger man på lyxresor, tror det är få bolag inom Schibsted som låter sina anställda åka på sådana resor eller finns det andra bolag i familjen som åker bort?

Men vänta lite nu! Är det inte en bestraffning att få åka till pisslandet Marocko? Vem fan vill frivilligt åka till detta skitland och dess befolkning? Ser inte något problem att Blocket flyger sin personal i privatjet, flygresan blir ju höjdpunkten på resan då resten av resan kommer vara skit med en massa kladdiga skäggisar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback