Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-07, 07:04
  #1
Medlem
Citat:
En person har dött efter en explosion hos ett företag som tillverkar explosiva varor i Gyttorp i Nora kommun.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6691119
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-05-07 kl. 07:26.
Citera
2017-05-07, 07:18
  #2
Moderator
v50s avatar
Fyra personer uppges ha befunnit sig i området där explosionen har ägt rum men de tre övriga verkar ha klarat sig utan några skador.

Citat:
– Fyra personer var inblandade på samma plats. Det är konstaterat en avliden. De andra tre är oskadda, säger inre befäl Kjell Haglund.

Enligt Nerikes brandkår var det en kraftig explosion som skedde i byggnaden.

– Takkonstruktionen har gett vika, och det blev väldigt mycket rök, så det har varit svårt att orientera sig på platsen, säger Kjell Haglund. Men det är ingen brand – det blir ju oftast inte det när det sker en explosion.

http://www.expressen.se/nyheter/en-p...r-explosion-1/
Citera
2017-05-07, 07:23
  #3
Medlem
Då är nog dynamitfabriken Orica (fd Nitro Nobel) en sannolikare plats.

Edit:
Citat:
En person har omkommit vid explosion på Orica-fabriken i Gyttorp, utanför Nora.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...iken-i-gyttorp
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-05-07 kl. 07:26.
Citera
2017-05-07, 07:29
  #4
Medlem
Isnatts avatar
Snabb googling, hittade det här om tidigare våldsamma explosioner där:

Svåraste olyckorna i Gyttorp på 1900-talet

1901, 16 juli. Gyttorps Krutfabrik förintas av en rad explosioner. Fyra omkommer, sju hus flyger i luften.

1906, 2 maj. Explosion. Fyra omkommer.

1926, 20 maj. Sprängolycka vid valspressning i avdelningen för röksvagt krut. Två omkommer, tre skadas.

1930-talet. Explosion. Två omkommer.

1943. Sprängolycka. En omkommer.

1954, 25 januari. Kraftig explosion. Fyra omkommer, ett tiotal skadas och två presshus jämnas med marken.

1964, torsdagen 29 oktober kl 11.13. Kraftig explosion. Åtta omkommer och ett 20-tal skadas. Inträffar vid ett skiftbyte då ungefär tre ton dynamit och nitroglycerin (sprängolja) exploderar vid gamla dynamitfabriken. Två byggnader jämnas med marken, dels ett knådhus där dynamitmassan blandades med nitroglycerin, dels ett hus där nitroglycerinen renades. Tryckvågen nådde ända till Karlskoga där fönsterrutor klirrade och Karlskogabor i nordöstra delen av staden befarade att det inträffat en olycka i Bofors. I Järnboås skakade skolan, i Nora uppstod bland annat en eldsvåda i en källare och fönster gick sönder och i Gyttorp krossades så gott som alla fönster.

1966, mars. Mindre explosion. En omkommer.

1966, december. 100 kilo krut exploderar i ett krosshus. En omkommer.

1967, februari. Ett knådhus exploderar. Två omkommer.

1971. Explosion när nya Bastnäsfabriken startas upp efter semesteruppehållet. Två omkommer.

1976. Explosion i halvtekniska avdelningen. En omkommer och en skadas svårt.

1989. En burk blyacid detonerar i en bunker. En omkommer.
Citera
2017-05-07, 10:27
  #5
Medlem
Det var ju en ganska diger lista med olyckor och dödsfall.
Inget ställe jag vill vara skyddsombud på iaf, med den historiken så känns det ju som en tidsfråga snarare.

Hur många anställda har dom, samt har någon här jobbat där, som kanske vet hur arbetet ser ut och vad riskerna är isf?

Rent statistiskt borde väl Gyttorp här vara ganska högt upp på olycksstatestiken?
Ingen plats jag arbetat på har haft liknande historia iaf, har inte heller haft den typen av arbete iofs, men har erfarenhet som skyddsombud inom betongbranschen. Där finns inte jättemycket utrymme för misstag, men känns betydligt säkrare än det jag läst nu.
Annars borde väl gruvindustrin och stenbrott vara ganska lurigt historiskt sett, samt räddningstjänst och dyk-arbeten etc, antar jag.

Men baserat på 100 år och antal anställda, samt på en och samma arbetsplats, hur ser statistiken då ut egentligen och vart löper man störst risk för att förlora livhanken på?
(För ett "vanligt" arbete då, inte inräknat militär och dylikt..)
Citera
2017-05-07, 10:32
  #6
Medlem
BaraBiffens avatar
Som vanligt när en man omkommer står det inget om könet på den omkomne i media. Hade en kvint dött hade media skrivit: "En kvinna dog vid en arbetplatsolycka"
Citera
2017-05-07, 10:46
  #7
Medlem
Gyttorp är ett litet samhälle...typ 700 som bor där. Alla känner verkligen alla. På riktigt.
Runt 300 pers jobbar på Orica, ibland fler ibland färre.
Bodde där i ca 15 år, de flesta har nån koppling till de tillbud som skett på fabriken. Och nu lär än fler ha det.
Citera
2017-05-07, 10:50
  #8
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Det var ju en ganska diger lista med olyckor och dödsfall.
Inget ställe jag vill vara skyddsombud på iaf, med den historiken så känns det ju som en tidsfråga snarare.

Hur många anställda har dom, samt har någon här jobbat där, som kanske vet hur arbetet ser ut och vad riskerna är isf?

Rent statistiskt borde väl Gyttorp här vara ganska högt upp på olycksstatestiken?
Ingen plats jag arbetat på har haft liknande historia iaf, har inte heller haft den typen av arbete iofs, men har erfarenhet som skyddsombud inom betongbranschen. Där finns inte jättemycket utrymme för misstag, men känns betydligt säkrare än det jag läst nu.
Annars borde väl gruvindustrin och stenbrott vara ganska lurigt historiskt sett, samt räddningstjänst och dyk-arbeten etc, antar jag.

Men baserat på 100 år och antal anställda, samt på en och samma arbetsplats, hur ser statistiken då ut egentligen och vart löper man störst risk för att förlora livhanken på?
(För ett "vanligt" arbete då, inte inräknat militär och dylikt..)

Som sagt, många som har fått sätta livet till. Men med tanke på verksamheten så kan det nog har varit värre känns det som. Jag har gått kurs där och varit på studiebesök och säkerheten upplevde jag som rigorös. Vad jag vet så tillverkas inte dynamit där, som rubriken säger. Det hanteras inte nitroglycerin heller om jag minns rätt (osäker)?
Citera
2017-05-07, 11:16
  #9
Medlem
Håller med. Men givet att det kanske är svårt att tillverka sprängmedel säkert så tycker jag man även kan läsa statistiken lite positivt:
Vid det stora flertalet olyckor har 'endast' en person avlidit (förmodligen "ansvarig" operatör). Dvs det har nog funnits säkerhetsinstruktioner som använts korrekt.

"Orica-fabriken har ungefär 300 anställda och där tillverkas sprängämnen och tändmedel."
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Det var ju en ganska diger lista med olyckor och dödsfall.
Inget ställe jag vill vara skyddsombud på iaf, med den historiken så känns det ju som en tidsfråga snarare.

Hur många anställda har dom, samt har någon här jobbat där, som kanske vet hur arbetet ser ut och vad riskerna är isf?

Rent statistiskt borde väl Gyttorp här vara ganska högt upp på olycksstatestiken?
Ingen plats jag arbetat på har haft liknande historia iaf, har inte heller haft den typen av arbete iofs, men har erfarenhet som skyddsombud inom betongbranschen. Där finns inte jättemycket utrymme för misstag, men känns betydligt säkrare än det jag läst nu.
Annars borde väl gruvindustrin och stenbrott vara ganska lurigt historiskt sett, samt räddningstjänst och dyk-arbeten etc, antar jag.

Men baserat på 100 år och antal anställda, samt på en och samma arbetsplats, hur ser statistiken då ut egentligen och vart löper man störst risk för att förlora livhanken på?
(För ett "vanligt" arbete då, inte inräknat militär och dylikt..)
Citera
2017-05-07, 11:37
  #10
Medlem
vwtdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Gyttorp är ett litet samhälle...typ 700 som bor där. Alla känner verkligen alla. På riktigt.
Runt 300 pers jobbar på Orica, ibland fler ibland färre.
Bodde där i ca 15 år, de flesta har nån koppling till de tillbud som skett på fabriken. Och nu lär än fler ha det.
Du bodde där innan svartskallarna kom till Sverige va? För nu är ca 50% av Gyttorp svartingar som inte vill jobba å dom har fan ingen anknytning till orica...
Citera
2017-05-07, 11:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Som sagt, många som har fått sätta livet till. Men med tanke på verksamheten så kan det nog har varit värre känns det som. Jag har gått kurs där och varit på studiebesök och säkerheten upplevde jag som rigorös. Vad jag vet så tillverkas inte dynamit där, som rubriken säger. Det hanteras inte nitroglycerin heller om jag minns rätt (osäker)?

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Håller med. Men givet att det kanske är svårt att tillverka sprängmedel säkert så tycker jag man även kan läsa statistiken lite positivt:
Vid det stora flertalet olyckor har 'endast' en person avlidit (förmodligen "ansvarig" operatör). Dvs det har nog funnits säkerhetsinstruktioner som använts korrekt.

"Orica-fabriken har ungefär 300 anställda och där tillverkas sprängämnen och tändmedel."


Med tanke på struktur och sysselsättning är det väldigt låga siffror i antal döda, men sett till risk för en vanlig arbetare, fördelat på ca 300 personer, tycker jag det har varit många olyckor med dödlig utgång ändå.
Det var några incidenter med 2 och 4 omkomna med, är väldigt få likväl, med tanke på ämnen och arbetets art etc.

Tycker det är fantastiskt att inget större inträffat, så de har säkerligen haft bra omdömen och struktur osv. Dock finns ju risken alltid där, vilket borde vara mycket tungt att ha i åtanke under arbetstiden.

Har man jobbat runt lite, ser man snart hur det slarvas med säkerhetsrutiner.
Jag säger absolut inte att man gjort det nu, detta kan vara ren olycka eller vilka anledningar som helst, men jag har sett mycket dumt och farligt på alla arbetsplatser jag varit på. Det har säkert ni med, det är mycket utbrett och dumheten som ibland förekommer, kan bara fantasin sätta gränsen för tyvärr.
Därav hade jag inte gärna klivit in på en sådan här arbetsplats, det är tillräckligt riskabelt inom betongbranschen.
Man lägger sitt liv i andras händer dagligen. Här verkar det vara sitt eget man riskerar snarare.
Med det sagt, är det återigen ändå tur att det ofta stannar/ stannat vid 1 omkommen, då detta kan få riktigt förödande konsekvenser för många om det vill sig illa.

Tragiskt oavsett antal givetvis.
Citera
2017-05-07, 12:00
  #12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Det var ju en ganska diger lista med olyckor och dödsfall.
Inget ställe jag vill vara skyddsombud på iaf, med den historiken så känns det ju som en tidsfråga snarare.

Hur många anställda har dom, samt har någon här jobbat där, som kanske vet hur arbetet ser ut och vad riskerna är isf?

Rent statistiskt borde väl Gyttorp här vara ganska högt upp på olycksstatestiken?
Ingen plats jag arbetat på har haft liknande historia iaf, har inte heller haft den typen av arbete iofs, men har erfarenhet som skyddsombud inom betongbranschen. Där finns inte jättemycket utrymme för misstag, men känns betydligt säkrare än det jag läst nu.
Annars borde väl gruvindustrin och stenbrott vara ganska lurigt historiskt sett, samt räddningstjänst och dyk-arbeten etc, antar jag.

Men baserat på 100 år och antal anställda, samt på en och samma arbetsplats, hur ser statistiken då ut egentligen och vart löper man störst risk för att förlora livhanken på?
(För ett "vanligt" arbete då, inte inräknat militär och dylikt..)
Jobba med sprängämnen är alltid farligt, mycket kan gå fel och går det fel blir konsekvenserna stora.

Gruvor är betydligt säkrare sedan maskinskrotning infördes.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback