Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 00:09
  #1
Medlem
Kompisen fick just körkortet indraget pga fortkörning , är de helt omöjligt att få tillbaka de pga att man behöver de i jobbet ? Helt ostraffad tidigare
Citera
2017-05-07, 00:25
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Om de bestämt sig så har de väl bestämt sig skulle jag tro. Var det under prövotid?
Citera
2017-05-07, 00:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Om de bestämt sig så har de väl bestämt sig skulle jag tro. Var det under prövotid?
Nej
Citera
2017-05-07, 00:36
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Prövotid eller inte spelar ingen roll. Har polisen tagit lappen brukar absolut kortaste spärrtid vara en månad. Då ska man ha enormt behov av körkort i jobbet å typ jobba som lastbilschaffis.

(FB) Bötesbelopp, körkortsingripanden och prövotid
Citera
2017-05-07, 03:54
  #5
Medlem
Tar kompisen lärdom av läxan nu då?
Citera
2017-05-07, 09:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Tar kompisen lärdom av läxan nu då?
Ja?
Citera
2017-05-07, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Prövotid eller inte spelar ingen roll. Har polisen tagit lappen brukar absolut kortaste spärrtid vara en månad. Då ska man ha enormt behov av körkort i jobbet å typ jobba som lastbilschaffis.

(FB) Bötesbelopp, körkortsingripanden och prövotid
Men om man har ett jobb som verkligen kräver körkort kan dom bara sänka spärrtiden eller kan man klara sig med böter bara ?
Citera
2017-05-07, 09:15
  #8
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmbgds
Men om man har ett jobb som verkligen kräver körkort kan dom bara sänka spärrtiden eller kan man klara sig med böter bara ?
Nu vet jag ju inte hur fort det gick, men åter igen: om polisen tog körkortet så skulle det ju vara meningslöst om man sen bara kunde få tillbaka det. Det ska återkallas en viss tid. Den tiden kan variera men aldrig att din kompis får tillbaka sitt körkort.

Så här säger nån snubbe som kallar sig för Transportstyrelsen i den andra tråden som jag länkade till:

Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Du kommer inte att få en varning. 31-40 för fort ger 2 mån. Med lyckad beskrivning av behov av körkortet i tjänsten kan man få 1.

En annan snubbe länkar hit:

http://trafikjuristen.se/korkortingr...ar/mallar1.htm
Citera
2017-05-07, 10:03
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmbgds
Men om man har ett jobb som verkligen kräver körkort kan dom bara sänka spärrtiden eller kan man klara sig med böter bara ?
Håller man fortfarande på att skilja på folk och folk beroende på vad de har för yrke? Har man gjort fel så har man gjort fel, oavsett vad man jobbar med. Den som är beroende av bil för sitt jobb, eller av andra orsaker, bör väl tänka lite grann själv på vad konsekvenserna blir vid en eventuell körkortsindragning och inte skriva snyftbrev till transportstyrelsen.
Citera
2017-05-07, 19:26
  #10
Medlem
Ja
Citat:
Håller man fortfarande på att skilja på folk och folk beroende på vad de har för yrke?

Ja. Lika inför lagen betyder inte att vi skall dömas lika.

VD på företaget där jag jobbar blev av med lappen för fortkörning förra året. Han klagade och fick tillbaka efter två veckor. Han behövde inte ens kortet i jobbet.

För några år sedan när jag jobbade i Norge som resemontör tyckte de att jag kunde ta några hundra kilo verktyg och utrustning och åka kollektivt. Först till Norge och sedan runt på olika adresser där. Undrar vad busschauffören i Oslo hade sagt när man åkt runt på det sättet? Det fick bli tre månaders semester för min del.

Klaga och be din chef att skriva under så kanske det går igenom.
Citera
2017-05-07, 19:43
  #11
Medlem
Driftstopps avatar
Tydligen, eftersom man får ge ett yttrande.
Bilburen säljare, hämta ungarna på dagis, förlorar jobbet om körkort tas, ja de här har fått kortare spärrtid beviljad.

Ibland undrar jag om jag ska snorta lite amfetamin.
Tänkte sen skylla på viktökning och enligt min doktor behöver jag gå ner i vikt.
i Mitt yttrande ska det stå att jag behöver gå ner i vikt pga av min hälsa och att det bara var just vid det tillfället, och att jag kan förlora jobbet.
Citera
2017-05-07, 19:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmbgds
Kompisen fick just körkortet indraget pga fortkörning , är de helt omöjligt att få tillbaka de pga att man behöver de i jobbet ? Helt ostraffad tidigare

tycker det är bra att de drog in kortet. är man kriminell och analfabet så ska man inte ha ett körkort. vanliga människor brukar vara rädda om sina körkort för man betalar för det själv och vet vad det kostar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback