Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 23:09
  #1
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Spelar detta spelet geo-fs.com. Ett gratis flygsimulatorspel där man kan flyga över hela världen. Den är baserad på någon google earth liknande skit. Hur som helst. När jag t.ex. flyger över Jönköping på typ låt oss säga 30.000 ft så ser man hela formen av skåne och ända ner till malmö. Gör man det i verkliga livet också? Eller är det här spelet bara missvisande vad gäller skalor? Eller om man flyger över norra vätterns udde så ser man hela vätterns form, men när jag kör e4an så ser jag knappt jönköping (vätterns sydliga udde) från ödeshög.
Citera
2017-05-06, 23:17
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Spelar detta spelet geo-fs.com. Ett gratis flygsimulatorspel där man kan flyga över hela världen. Den är baserad på någon google earth liknande skit. Hur som helst. När jag t.ex. flyger över Jönköping på typ låt oss säga 30.000 ft så ser man hela formen av skåne och ända ner till malmö. Gör man det i verkliga livet också? Eller är det här spelet bara missvisande vad gäller skalor? Eller om man flyger över norra vätterns udde så ser man hela vätterns form, men när jag kör e4an så ser jag knappt jönköping (vätterns sydliga udde) från ödeshög.

Du kör väl knappast E4'an på 10.000 meters höjd eller?
Tror nog att spelet är rätt nära verkligheten map fov.
Citera
2017-05-06, 23:21
  #3
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Du kör väl knappast E4'an på 10.000 meters höjd eller?
Tror nog att spelet är rätt nära verkligheten map fov.
Men låt oss säga att man är mitt i Vättern vid ödeshögs höjd och tittar rätt söderut. Ser man då jönköping klart och tydligt? Det jag menar är att det verkar som att spelet inte verkar vara anpassad till verkligheten vad gäller skalor. Ser bara efterblivet ut när man kan se Tyskland från skåne vid en viss höjd.
Citera
2017-05-06, 23:27
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Spelar detta spelet geo-fs.com. Ett gratis flygsimulatorspel där man kan flyga över hela världen. Den är baserad på någon google earth liknande skit. Hur som helst. När jag t.ex. flyger över Jönköping på typ låt oss säga 30.000 ft så ser man hela formen av skåne och ända ner till malmö. Gör man det i verkliga livet också? Eller är det här spelet bara missvisande vad gäller skalor? Eller om man flyger över norra vätterns udde så ser man hela vätterns form, men när jag kör e4an så ser jag knappt jönköping (vätterns sydliga udde) från ödeshög.
Från 10000 meters höjd befinner sig horisonten ungefär 36 mil bort.
Citera
2017-05-06, 23:31
  #5
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Från 10000 meters höjd befinner sig horisonten ungefär 36 mil bort.
Så om man är över Jönköping, hur långt fram är då 36 mil?

Ser man då horisontens städer enklare eller är det för otydligt att se? Tänker på luften. Ponera att det är molnfritt så att säga.
Citera
2017-05-07, 00:32
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Sverige är nästa 1600 km långt, befinner man sig över mitten så måste man se 800 km för att kunna se hela landet.
En ungefärlig enkel formel, vid jordnära observation, är att avståndet (d meter) till horisonten = 3600 * höjden (h meter) över marken. Alltså d = 3600*√h.

d = 800000 ger
800000 = 3600*√h
800000/3600 = √h
√h = 8000/36 ≈ 222
h = 222*222 = ca 50 kilometer.

Att känna igen Skåne och Vänern från normal höjd för trafikflyg tycker jag är rimligt.
Citera
2017-05-07, 01:16
  #7
Medlem
xitunos avatar
Det beror ju på hur molnigt det är

Om du vill ha svar från piloter vad de faktiskt ser, kan du ställa frågan i (FB) Fråga till Piloter. eller (FB) Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

På youtube finns följande klipp Hopp, Utsikt 30000 foot... Sök på "view from 30000 feet" på youtube och du kommer att hitta många klipp.
Citera
2017-05-07, 02:13
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Så om man är över Jönköping, hur långt fram är då 36 mil?

Ser man då horisontens städer enklare eller är det för otydligt att se? Tänker på luften. Ponera att det är molnfritt så att säga.
http://www.bilddump.se/bilder/201705...227.221.10.png
Citera
2017-05-07, 11:51
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Spelar detta spelet geo-fs.com. Ett gratis flygsimulatorspel där man kan flyga över hela världen. Den är baserad på någon google earth liknande skit. Hur som helst. När jag t.ex. flyger över Jönköping på typ låt oss säga 30.000 ft så ser man hela formen av skåne och ända ner till malmö. Gör man det i verkliga livet också? Eller är det här spelet bara missvisande vad gäller skalor? Eller om man flyger över norra vätterns udde så ser man hela vätterns form, men när jag kör e4an så ser jag knappt jönköping (vätterns sydliga udde) från ödeshög.
Ett problem är ju atmosfärens sammansättning.
Beroende på det går det att se olika långt bort.

Så även om man i Teorin kan se tex från Skåne till Tyskland från flygplanshöjd, så är luften inte alltid så Klar att det tillåter obehindrad utsikt.

Det blir disigt vid "kanterna" med andra ord.

Men i viss luft kan atmosfären vara så klar att man kan se över vidsträckta områden.
Under mkt klara dagar uppe på Mount Everests topp har det tagits fotografier som tydligt ser ända bort till där bergen slutar och den stora slätten tar vid.
Och det är långt.

Men från Turning Torso i Malmö, där kan det vara så dålig sikt (under annars normalklara dagar) att man inte ens ser Falsterbonäset.


Men ju högre du är, ju mer ser då ändå.
Det är oftast längst ute vid horisonten (där atmosfären är som tätast - även under normala dagar) som det lätt kan bli suddigt.
Men om flygplanet tex är mitt över Skåne, på 12000 m höjd, så går det att se hela Skåne, alla tre kusterna.


---

PS
Du kan ju se Moln som du ser som är direkt på horisonten.
Tänk då på att de molnen är lika högt upp som de moln som är direkt över dig.

Då ser du alltså väldigt långt bort.

Särskilt om det är höga moln. Tex cirrus, eller om det är en supercell (åskoväder).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback