Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-30, 10:43
  #37
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1tchazzniga
Ja det är en råtta också. Ska du ta hand om den på samma sätt som en människa också?

Varför skulle man inte ta hand om en råtta lika bra som en hund?

Och till TS. Har man inte råd ska man inte ha djur.

Hoppas det löser sig med vovven!
Citera
2017-05-30, 22:48
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Varför skulle man inte ta hand om en råtta lika bra som en hund?

Och till TS. Har man inte råd ska man inte ha djur.

Hoppas det löser sig med vovven!

Hej, det går MYCKET bättre. Hon vill upp 5 på morgonen och jaga kanin på fältet numera. Då funkar hon som bäst.
Citera
2017-05-31, 17:37
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hej, det går MYCKET bättre. Hon vill upp 5 på morgonen och jaga kanin på fältet numera. Då funkar hon som bäst.

Bra att hon mår bättre. Tänk bara på att det är förbjudet för hundar att jaga vilt denna årstid. Jäkla stressigt för kaninerna och dom kan dessutom ha ungar att ta hand om.
Cykla med henne istället (kopplad) om hon har sån överskottsenergi.
Citera
2017-05-31, 18:00
  #40
Medlem
milofos avatar
Vi hade hand om en schäfer som hade liknande symptom. Visade sig efter många om och men att hon hade cancer.

Annars är det inte alls ovanligt (du skriver att det inte är rasspecifikt) att just urhundar producerar en valp emellanåt som är allmänt stirrig, nervös, rastlös och deprimerad. Om du köpte hunden av en jägare och det var den sista valpen i kullen eller om du fick den billigare osv, så är det nog en sån du fått.
Citera
2017-05-31, 18:11
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Vi hade hand om en schäfer som hade liknande symptom. Visade sig efter många om och men att hon hade cancer.

Annars är det inte alls ovanligt (du skriver att det inte är rasspecifikt) att just urhundar producerar en valp emellanåt som är allmänt stirrig, nervös, rastlös och deprimerad. Om du köpte hunden av en jägare och det var den sista valpen i kullen eller om du fick den billigare osv, så är det nog en sån du fått.

Detta är en Alaskan Malamute. Rastlös är hon dock inte. Faktiskt väldigt duktig på att stimulera sig själv vid behov. Aldrig bitit sönder något. Rör aldrig sladdar eller något i lägenheten.
Citera
2017-05-31, 19:50
  #42
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Detta är en Alaskan Malamute. Rastlös är hon dock inte. Faktiskt väldigt duktig på att stimulera sig själv vid behov. Aldrig bitit sönder något. Rör aldrig sladdar eller något i lägenheten.

Alltså hunden behöver inte ha alla symptomen utan det handlar om en generell mental instabilitet som kan yttra sig på många olika sätt. Sorry om jag var otydlig.

Alaskan Malamute är en urhund. Dessutom en draghund/brukshund vilket gör den olämplig som sällskapshund då den kan bryta ihop totalt om den inte får rätt typ av rasspecifik stimulans. Den ska också helst ha en annan hund som sällskap. Inga hundar ska heller lämnas ensamma för länge eftersom det är djurplågeri då hunden räknar sekunderna som du är borta.

Kan med andra ord vara så att 1) den behöver brukshundsträning för att få ordentlig stimulans 2) den behöver en annan hund 3) den är deprimerad för att du lämnar den ensam för länge, eller 4) du har helt enkelt fått ett skruvat exemplar.

Alternativt sjukdom.
Citera
2017-06-01, 05:26
  #43
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Alltså hunden behöver inte ha alla symptomen utan det handlar om en generell mental instabilitet som kan yttra sig på många olika sätt. Sorry om jag var otydlig.

Alaskan Malamute är en urhund. Dessutom en draghund/brukshund vilket gör den olämplig som sällskapshund då den kan bryta ihop totalt om den inte får rätt typ av rasspecifik stimulans. Den ska också helst ha en annan hund som sällskap. Inga hundar ska heller lämnas ensamma för länge eftersom det är djurplågeri då hunden räknar sekunderna som du är borta.

Kan med andra ord vara så att 1) den behöver brukshundsträning för att få ordentlig stimulans 2) den behöver en annan hund 3) den är deprimerad för att du lämnar den ensam för länge, eller 4) du har helt enkelt fått ett skruvat exemplar.

Alternativt sjukdom.

Brukshundsträning? Det är en slädhund... Den torde kräva ordentlig fysisk motion, dvs ordentliga cykelpass varje dag.
Citera
2017-06-09, 01:46
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Detta är en Alaskan Malamute. Rastlös är hon dock inte. Faktiskt väldigt duktig på att stimulera sig själv vid behov. Aldrig bitit sönder något. Rör aldrig sladdar eller något i lägenheten.

Kör drag med henne typ ett bil-däck med sele på. Lös kan du inte ha hunden. Eller som jag skrev,cykelmotionera henne, läs om huskeyhundar.
Citera
2017-06-09, 02:13
  #45
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Jag kan känna igen betéendet på min hund de dagar det smälls mycket raketer.

Stackarn blev traumatiserad som valp när vi var ute på en promenad tidigt på nyårsafton(dagen) och nån ungjävel smällde en raket väldigt nära oss.

Sedan dess så blir hon alltid rädd/nervös vid höga, återkommande smällar, kollar stirrigt upp i luften efter ljus-smällar och vill bara hem och gömma sig.

Påminner på vissa sätt om det du beskriver fast mildare.

Kan tipsa om att läsa detta om stress hos hundar: (pdf)

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...gLuxNf9yExUp2A
Citera
2017-06-11, 14:14
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Jag kan känna igen betéendet på min hund de dagar det smälls mycket raketer.

Stackarn blev traumatiserad som valp när vi var ute på en promenad tidigt på nyårsafton(dagen) och nån ungjävel smällde en raket väldigt nära oss.

Sedan dess så blir hon alltid rädd/nervös vid höga, återkommande smällar, kollar stirrigt upp i luften efter ljus-smällar och vill bara hem och gömma sig.

Påminner på vissa sätt om det du beskriver fast mildare.

Kan tipsa om att läsa detta om stress hos hundar: (pdf)

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...gLuxNf9yExUp2A

Det gravaste beteendet har upphört. Nu gör jag ett knyck i kopplet, så går hon med...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback