Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 14:48
  #409
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Gjort Mensas snabbtest där jag fick max-resultatet på 126+ och nyligen ett väldigt seriöst test i arbetet som tog många timmar. Fick resultatet 139. Är ca 30 år gammal.

Vad jag har för mål med mitt liv är en svävande fråga i mitt tycke.
Privat: fortsätta vara lycklig med min fru och skaffa familj med henne. Skulle fan aldrig byta ut henne. Haft en riktigt dålig uppväxt så detta är viktigt för mig. Varit fast i droger och utan boende men det var många år sedan. Hon har tillochmed räddat mitt liv en gång gällande drogerna för länge sedan. Har idag allt ordnat för mig.
Arbetsmässigt: fortsätta arbeta med det som stimulerar mig och ger mig bra lön. Håller på att starta eget vid sidan av och mitt mål är att få igång det på riktigt.

Min fritid spenderar jag ofta med saker som stimulerar mig på ett eller annat vis även om det låter flummigt. Gillar att upptäcka och utforska saker. Gillar att bara sitta/ligga och fundera på saker och ting.
Gillar inte tex att se på TV men gör det ibland ändå för min frus skull.

Studerade en period inom fördjupande statistik på högskolan. Läste sällan kurslitteraturen och kom på många av formlerna själv istället. Det gick fortare så och jag kom ihåg det bättre. Efter några år ville jag dock inte studera mer. Att sitta och lära sig saker där andra människor berättar för en hur man ska tänka är inte stimulerande för mig. Man får en titel och har plötsligt hamnat i ett fack där man lärt sig att göra på ett sätt som alla andra format en till.

Anser mig inte bättre än någon annan på något sätt. Jag råkar ha högt IQ, andra har bra affärssinne, en del är bra på musik.

Fråga vad ni vill om intresse finns!

Skriver från telefonen

Jag har lite frågor till dig.

1) Hur var du i förskoleåldern jämfört med andra barn? Smart redan då? Kunde rabbla upp en massa fakta? Lillgammal?
2) I grundskolan - jobbade du snabbt undan allt och satt och funderade blev du uttråkad?
3) I vardagslivet (alltså inte jobb och studier), på vilket sätt tycker du att du har nytta av ditt höga IQ där?
4) Finns det nackdelar med att vara smart?
Citera
2018-04-04, 19:09
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har lite frågor till dig.

1) Hur var du i förskoleåldern jämfört med andra barn? Smart redan då? Kunde rabbla upp en massa fakta? Lillgammal?
2) I grundskolan - jobbade du snabbt undan allt och satt och funderade blev du uttråkad?
3) I vardagslivet (alltså inte jobb och studier), på vilket sätt tycker du att du har nytta av ditt höga IQ där?
4) Finns det nackdelar med att vara smart?

Misstänkte det

1) Väldigt stökig och ofokuserad. Har ADHD. När jag blev fysiskt tvingad att lära mig saker gick det dock undan. Var rätt lillgammal. Minns att man skulle lära sig lite fakta om ett land och presentera för klassen. Jag missuppfattade och trodde jag skulle lära mig om alla länder i listan. Gick stenhårt in för det och rabblade 20 intressanta saker om 20 länder. Ibland fick jag IG på proven. Nästa prov alla rätt. Berodde på om jag hade något intressantare att göra eller inte.

2) Samma som i grundskolan egentligen. Lärde mig bara det jag var tvungen, ofta i sista stund. Har nog aldrig pluggat mer än 3 kvällar per prov/tenta. Gått ut gymnasiet och studerat på högskola inom statistik

3) Bra fråga, inte funderat så mycket över det. Jag arbetar mycket mindre än mina kollegor men presterar ändå mycket bättre. Kommit på smarta lösningar för att få datorn att jobba åt mig istället. Ser lösningar i projekt där andra fastnar. Har folk under mig och förstår vad de gör utan att ha studerat det ämnet vilket gör att jag kan erbjuda kunder den bästa lösningen. Det mina kollegor gör manuellt hela dagarna gör min dator åt mig. Dessutom skapat ett eget system där kunderna kommer till mig istället för tvärtom.

4) Många! Att andra människor inte förstår mina mer invecklade tankar/resonemang är vanligt. Det är fruktansvärt ledsamt. Säg att jag har en idé som jag tror stenhårt på men oavsett hur jag förklarar den så förstår mottagaren mig inte. Andra människors resonemang kan irritera mig när jag inser hur triviala de är. Detta har gjort att jag själv skapat mig en magkänsla kring vad som inte är någon idé att nämna då mottagaren ändå inte kommer förstå. Det är jävligt trist. Har rätt svårt att sova då jag ligger och tänker på saker som jag anser är intressanta. Rymden, vår samhällsuppbyggnad, uppfinningar och sånt. Också rätt drygt.
Citera
2019-10-04, 13:01
  #411
Medlem
Återupplivar den här tråden då den fick mig att skratta så mycket. Det är intressant att det är så många ”mongon” som har hög IQ enligt Flashback. Har länge tänkt tanken att det kanske finns många fler ”normala” personer med hög IQ som har jobb som snickare, lagerarbetare, ekonomer osv men som inte känner behovet att studera och hävda sig eftersom de är normala socialt och inte har alla ”problem” med bokstavs diagnoser och interaktionen med andra människor som Flashback genierna här har.

Detta skulle alltså färgat bilden av personen med hög IQ som en lite udda fågel men egentligen snarare bero på att de udda fåglarna med hög IQ är de hörs mest, de som snöar in sig i det och sitter och gör IQ test och tar på sig rollen som killen som ”är för intelligent för att prata öl och baslådor” då skulle det alltså finnas minst lika många ”normala” personer med hög IQ som älskar att prata om öl och de fina nyansskillnader som finns mellan ”kung” och ”Prips blå” men som går under radarn för det mesta.
Citera
2019-10-04, 13:17
  #412
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifixaren
Återupplivar den här tråden då den fick mig att skratta så mycket. Det är intressant att det är så många ”mongon” som har hög IQ enligt Flashback. Har länge tänkt tanken att det kanske finns många fler ”normala” personer med hög IQ som har jobb som snickare, lagerarbetare, ekonomer osv men som inte känner behovet att studera och hävda sig eftersom de är normala socialt och inte har alla ”problem” med bokstavs diagnoser och interaktionen med andra människor som Flashback genierna här har.

Detta skulle alltså färgat bilden av personen med hög IQ som en lite udda fågel men egentligen snarare bero på att de udda fåglarna med hög IQ är de hörs mest, de som snöar in sig i det och sitter och gör IQ test och tar på sig rollen som killen som ”är för intelligent för att prata öl och baslådor” då skulle det alltså finnas minst lika många ”normala” personer med hög IQ som älskar att prata om öl och de fina nyansskillnader som finns mellan ”kung” och ”Prips blå” men som går under radarn för det mesta.

Det är förstås fler intelligenta personer som har intellektuella intressen än genomsnittliga personer som har det. Sedan finns det förstås trots allt intelligenta personer som gillar krogkvällar, fotboll etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback