Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 13:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Enormt stor.

Concerta = Metylfenidat, en DNRI - dopamin-norepinefrinåterupptagshämmare.

Elvanse = Lisdexamfetamin, en avancerad mekanism där man förenklat kan säga att den får hjärnan att "pumpa ut" mer norepinefrin och dopamin på vissa ställen i hjärnan.

Sedan så tar det ju flera veckor innan man märker effekt på Atomoxetin (strattera), medans med stimulanter som Elvanse och Concerta så märker du om det hjälper redan inom några dagar - ibland kan man ha sån tur att vi talar TIMMAR innan man märker att det fungerar.

Vilken medicin är starkast av alla ADHD mediciner?

På vilket sätt märker man att det fungerar?
Citera
2017-05-17, 17:03
  #14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Vilken medicin är starkast av alla ADHD mediciner?

På vilket sätt märker man att det fungerar?

Läs gärna i ADHD-tråden i forumet - alla sådana här frågor har sitt svar där.

Det finns ingen "starkast" - dom fungerar nämligen olika, en del märker ingenting alls av en del mediciner, trots att andra nästan exploderar.
Citera
2017-06-17, 12:11
  #15
Medlem
Jag har käkat Strattera 40mg i 6veckor har inte känt nån biverkning eller effekt. Ska man sluta med den medicinen? 😁
Citera
2017-06-17, 14:15
  #16
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimla74
Jag har käkat Strattera 40mg i 6veckor har inte känt nån biverkning eller effekt. Ska man sluta med den medicinen? 😁

Nej, du ska höja dosen ganska rejält. Upp till 60 mg till att börja med.

Dom flesta vuxna stannar på ca 80 mg, så du har ganska långt kvar att gå innan du får någon ordentlig effekt.
Citera
2017-06-18, 16:52
  #17
Medlem
då får jag höja på 60mg
__________________
Senast redigerad av rimla74 2017-06-18 kl. 16:54.
Citera
2017-07-02, 19:12
  #18
Medlem
Nu har jag käkat Strattera i 9 veckor och börjar känna att mitt självförtroende börjar bli bättre samt lugnare i kroppen. Käkar 40 mg fram till september då min läkare vill höja till 80mg. Smile
Citera
2017-08-03, 12:53
  #19
Medlem
Blev insatt på strattera igår. Jag undrar om det är någon här som får strattera endast på kvällen? I fass står det att man ska ta det antingen på morgonen eller fördelat på två doser en på morgon och tidig kväll. Läser även att halverignstiden är ganska kort, ca 4 h för personer som inte har ngn metabol störning och då förstår jag inte riktigt hur den ska hjälpa mig om den endast tas på kvällen.
Citera
2019-11-03, 12:48
  #20
Medlem
Enmansdemos avatar
Hur gör ni en dag när ni är osäker på om ni tog er Strattera 80 mg eller inte,
hoppa över den dagen eller riskera ta dubbel dos?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback