Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-06, 17:34
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Om man vet att Telia har 4g i en stolpe i närheten kan man då veta vilka andra operatörer som har 4g i samma stolpe? Går det att dra slutsatser?
Citera
2017-05-06, 18:59
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Nej

Inga delar "stolpar" idag, däremot delar man teknik (och underliggande stolpar) - Fast det gör inte Telia på 4G
Citera
2017-05-07, 09:59
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2017-05-07, 10:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Om man vet att Telia har 4g i en stolpe i närheten kan man då veta vilka andra operatörer som har 4g i samma stolpe? Går det att dra slutsatser?

Fello och Halebop använder sig av samma mobilnät som Telia.
Citera
2017-05-08, 15:12
  #5
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cr0wn
Fello och Halebop använder sig av samma mobilnät som Telia.

Ja det är ju inte så konstigt att Telia/Halebop använder sitt eget nät. Fello, som är en virtuell operatör, hyr kapacitet av Telia.
Citera
2017-05-09, 00:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nej

Inga delar "stolpar" idag, däremot delar man teknik (och underliggande stolpar) - Fast det gör inte Telia på 4G
Hur menar du att inga delar stolpar, du vet att flera företag har sina celler på samma mast?

Är inga företag som ger ut information om vart de har sina celler (lådorna som skickar ut och tar emot signaler) pga skadegörelserisken
Citera
2017-05-09, 14:53
  #7
Medlem
Tele2 (med Comviq) och Telenor (med Vimla) har Net4Mobility tillsammans som driver deras 4G-nät. De delar radionätet och delar av accessnätet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Net4Mobility
Citera
2017-05-09, 18:44
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Hur menar du att inga delar stolpar, du vet att flera företag har sina celler på samma mast?

Är inga företag som ger ut information om vart de har sina celler (lådorna som skickar ut och tar emot signaler) pga skadegörelserisken

Vet faktiskt inte riktigt vad jag menade där

Det är en "horbransch" där alla ligger med alla, fast på olika sätt. Det är stor skillnad på 2G, 3G och 4G (säkert 5G också sen)

Det är också skillnad på virtuell operatör och fysisk, men det vet du säkert redan.

Telia har eget 4G (bygger själva)
Tre har eget 4G (bygger själva)
Telenor och Tele2 delas 4G
Intel fick en 4G licens, oklart vem som har den idag.
Citera
2017-05-09, 22:06
  #9
Medlem
WhaleMales avatar
Det jag undrar är vilka som har 4g i den stolpen. telia ger mig jättehög hastighet. tele2 långsam då de bara har 3g där. Men telia har inga bra erbjudanden på datamängd.
Citera
2017-05-09, 22:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vet faktiskt inte riktigt vad jag menade där

Det är en "horbransch" där alla ligger med alla, fast på olika sätt. Det är stor skillnad på 2G, 3G och 4G (säkert 5G också sen)

Det är också skillnad på virtuell operatör och fysisk, men det vet du säkert redan.

Telia har eget 4G (bygger själva)
Tre har eget 4G (bygger själva)
Telenor och Tele2 delas 4G
Intel fick en 4G licens, oklart vem som har den idag.

Förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver nu heller

Att det är stor skillnad på gsm/3g/4g vet jag om, det är olika celler och frekvenser som används

Själva bygglovet för att sätta upp masten är ju inte lätt att få om det sker på landsbygden, det är ju ingen vacker pjäs som sätts upp och är oftast rätt hög, därav delar flera företag på samma mast, även om det är olika celler på masterna.

En virtuell operatör köper bara trafik från de vanliga operatörerna, virtuella operatörer är något jag tror vi kommer se mer av i framtiden när EU roaming osv släpps lös.

Telia är den operatören som har flest egna master, tre/telenor/tele2 har ofta delade master, ibland delar tre och telenor på samma cell, beror lite på vart i landet vi är någonstans, samma sak kan vara med andra operatörer, man gör det som krävs för att få runt det på mindre befolkade platser. I större städer är det oftast uppdelat eftersom tillstånd för takantenner inte alls är lika svårt att få godkänt för

Alla har ju såklart avtal med varandra, det är ju dumt att få störningar i nätet bara för att planeringen hos en annan operatör är mindre bra, om du hänger med på vad jag menar
Citera
2017-05-14, 15:14
  #11
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver nu heller

Att det är stor skillnad på gsm/3g/4g vet jag om, det är olika celler och frekvenser som används

Själva bygglovet för att sätta upp masten är ju inte lätt att få om det sker på landsbygden, det är ju ingen vacker pjäs som sätts upp och är oftast rätt hög, därav delar flera företag på samma mast, även om det är olika celler på masterna.

En virtuell operatör köper bara trafik från de vanliga operatörerna, virtuella operatörer är något jag tror vi kommer se mer av i framtiden när EU roaming osv släpps lös.

Telia är den operatören som har flest egna master, tre/telenor/tele2 har ofta delade master, ibland delar tre och telenor på samma cell, beror lite på vart i landet vi är någonstans, samma sak kan vara med andra operatörer, man gör det som krävs för att få runt det på mindre befolkade platser. I större städer är det oftast uppdelat eftersom tillstånd för takantenner inte alls är lika svårt att få godkänt för

Alla har ju såklart avtal med varandra, det är ju dumt att få störningar i nätet bara för att planeringen hos en annan operatör är mindre bra, om du hänger med på vad jag menar


Skall jag ringa telia och fråga om de är ensamma med 4g på den stolpen jag bor nära?
Citera
2017-05-14, 20:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Skall jag ringa telia och fråga om de är ensamma med 4g på den stolpen jag bor nära?
Om telia ger ut den informationen eller inte kan jag inte svara på, men jag vet att andra operatörer inte gör det, har aldrig haft telia som operatör, men vanligtvis kommer de inte säga någonting om vilken stolpe som är deras, enklast är egentligen bara att räkna antal hus/elboxar längst ner vid stolpen, om de är fler än 1 så är det inte helt oväntat flera operatörer, sällan man delar på den huset/boxen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback