Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 15:45
  #1
Medlem
Hej!

Har sökt med ljus och lykta på google men inte hittat svar på mitt problem..

Jag köpte en ny Yamaha Grizzly 700 av exklusivaste modell (anger detta ifall det är så att det har betydelse) Den är utrustad med stora "mud" däck, servo, dubbla winchar, heltäckande hasplåtsats etc etc... allt lull lull som gick att få.

Fick då av en bekant en gammal lågbyggd mindre vagn med sittbänkar efter långsidorna som då är byggd för att transportera folk.
Notera att detta är en vagn och inte en kärra. Den har alltså två axlar (1st framtill och 1st baktill) varav den främre då är ledad med en dragstång fram till dragkulan på fyrhjulingen.

Jag menar inte att vara dryg utan jag tänker att det är bättre att vara övertydlig från början så att det inte blir några oklarheter.

Nu till mitt problem..
När jag drar vagnen med hjulingen så kastar den fram och tillbaka i sidled.
Det har ingen betydelse om vagnen är olastad eller fulllastad.
Vad beror detta på??

Tittar man på lastbilar t.ex så är ju vagnar det mest förekommande efter vägarna och där har jag aldrig märkt att detta ptoblem finns?

Hoppas jag fått med allt och jag ber er här på flashback att hjälpa mig lösa detta problem.
Mvh!
Citera
2017-05-06, 16:13
  #2
Medlem
Är det något glapp i dragstången eller fäster den stumt till framaxeln?
Citera
2017-05-06, 16:14
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kan det vara så att axlarna på vagnen inte går riktigt rakt?

Alltså att bakaxeln inte följer framaxeln riktigt eller att framaxel/Dolly inte riktigt spårar rakt efter dragstången.

Hur är spårvidd kontra axelavstånd kontra kopplingsavstånd på vagnen? Smal spårvidd långt kopplingsavstånd och långt axelavstånd brukar ge kursstabil kärra och vice versa.
Citera
2017-05-06, 20:12
  #4
Medlem
Ska vara ärlig och säga att jag inte har synat vagnen in i i sömmarna och att jag därför inte kan svara på era svar på rätt sätt.

Dock har jag upplevt vagnen som rejält byggd och då med vettiga mått.
Axelavstånden är bra samt dragstången har en bra längd, bredden på vagnen lika så, och jag har inte lagt märke till att axlarna skulle vara "olinjerade" med varandra..
Sen vet jag ju inte hur hårfint måttena ska stämma i förhållande till alla vinklar och variabler..

Tkr att jag har ett bra konstruktionssinne och kan egentligen inte se problemet..
Jag postade frågan här i hopp om att det kanske fanns ett uppenbart typiskt fel relaterat till vagnskonstruktioner..

Mvh!
Citera
2017-05-08, 02:45
  #5
Medlem
Gretzzs avatar
Jag hade en enklare fyrhjulig vagn som jag tänkte ha efter min fyrhjuling det funkade inte alls för mig det blev som för dig den krängde och slängde och jag hittade inga fel på vagnen.

Körde jag riktigt sakta så funkade det så fort jag ökade farten så började vagnen wobbla, jag tappade tålamodet en gång och körde ändå, det slutade med att bakhjulet körde om mig.

Jag fick göra om den till tvåhjulig för att få någon ordning på detta.
Citera
2017-05-08, 05:01
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Jag hade en enklare fyrhjulig vagn som jag tänkte ha efter min fyrhjuling det funkade inte alls för mig det blev som för dig den krängde och slängde och jag hittade inga fel på vagnen.

Körde jag riktigt sakta så funkade det så fort jag ökade farten så började vagnen wobbla, jag tappade tålamodet en gång och körde ändå, det slutade med att bakhjulet körde om mig.

Jag fick göra om den till tvåhjulig för att få någon ordning på detta.
Nyfiken på vad som hade hänt om en styrdämpare monterats så styrhjulen fått lite motstånd.
Citera
2017-05-08, 05:05
  #7
Medlem
linkan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsixx
Hej!

Har sökt med ljus och lykta på google men inte hittat svar på mitt problem..

Jag köpte en ny Yamaha Grizzly 700 av exklusivaste modell (anger detta ifall det är så att det har betydelse) Den är utrustad med stora "mud" däck, servo, dubbla winchar, heltäckande hasplåtsats etc etc... allt lull lull som gick att få.

Fick då av en bekant en gammal lågbyggd mindre vagn med sittbänkar efter långsidorna som då är byggd för att transportera folk.
Notera att detta är en vagn och inte en kärra. Den har alltså två axlar (1st framtill och 1st baktill) varav den främre då är ledad med en dragstång fram till dragkulan på fyrhjulingen.

Jag menar inte att vara dryg utan jag tänker att det är bättre att vara övertydlig från början så att det inte blir några oklarheter.

Nu till mitt problem..
När jag drar vagnen med hjulingen så kastar den fram och tillbaka i sidled.
Det har ingen betydelse om vagnen är olastad eller fulllastad.
Vad beror detta på??

Tittar man på lastbilar t.ex så är ju vagnar det mest förekommande efter vägarna och där har jag aldrig märkt att detta ptoblem finns?

Hoppas jag fått med allt och jag ber er här på flashback att hjälpa mig lösa detta problem.
Mvh!

köp en ny
Citera
2017-05-08, 12:44
  #8
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nyfiken på vad som hade hänt om en styrdämpare monterats så styrhjulen fått lite motstånd.

Jag var faktiskt inne på att prova det du undrade över, men jag struntade i detta då vagnen knappast var värd att jobba med, det var en vagn jag numera kör sopor med och det fungerar bra för mig med tvåhjul till detta.
Men jag tror faktiskt att om TS provar med en styrdämpare så kanske han får ordning på problemet.
Citera
2017-06-26, 18:27
  #9
Medlem
Mr.Swedens avatar
Dragets längd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback