Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-06, 14:01
  #1
Medlem
Om arbetsgivaravgiften helt tas bort i Sverige så borde det skapa fler jobb. Svensken får då möjlighet till egen försörjning och den ekonomiska trygghet som behövs för att kunna skaffa sej ett värdigt liv. BNP per capita-utvecklingen har inte varit speciellt bra i Sverige under 2000-talet, och vi har många års bostadskö och dyra bostäder i landet. Nationalekonomiska reformer som denna borde kunna få fart på BNP per capita och de bostadslösa kan då köpa eller bygga egen bostad.

När alliansregeringen för några år sedan sänkte arbetsgivaravgiften för att anställa ungdomar i Sverige så resulterade det i att fler ungdomar anställdes, och fler äldre blev arbetslösa. Om arbetsgivaravgiften sänks generellt i Sverige så kommer det logiskt sett därmed att bli fler jobb i Sverige och färre jobb utomlands. Då stärks också nationens ekonomi långsiktigt jämfört med andra länder.

Det borde till och med vara möjligt att införa negativ arbetsgivaravgift när ekonomin stagnerar. D.v.s. alla företag i Sverige skulle kunna få betalt av staten för att anställa. Det senare kan finansieras genom att helt enkelt "köra sedelpressarna". Detta skapar eventuellt lite inflation men i en del fall är detta önskvärt.

Det är möjligt att jag helt missförstått konsekvenserna av arbetsgivaravgiftens avskaffande då jag inte riktigt förstår mej på nationalekonomi. Om det inte alls funkar att ta bort arbetsgivaravgiften så får jag väl fundera ut nån annan förändring för att förbättra vår ekonomiska situation istället.

Jag hittade inga lämpliga aktuella trådar om ämnet arbetsgivaravgift och beslutade därför att skriva av mej dessa tankar i en ny tråd.

(Jag kan inte lova att jag svarar på alla frågor som ev. ställs vid eventuella inlägg i denna tråd, brukar vara dålig på det - ber om ursäkt för det. Särskilt om någon frågar varför jag är dum i huvudet som tänker enligt text i trådstart så kan jag inte lova att jag svarar på inlägg.)
Citera
2017-05-06, 14:05
  #2
Medlem
Du glömmer att avsättning till pension går via SSC, även om begränsad till 7.5 basbelopp.

Även om bästa hade varit ta bort all skatt för få rättvist
Citera
2017-05-06, 14:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du glömmer att avsättning till pension går via SSC, även om begränsad till 7.5 basbelopp.

Även om bästa hade varit ta bort all skatt för få rättvist

Det borde istället vara möjligt att betala till pensionen via vår skatt på lönen tycker jag, dumt om det ligger inbakat i arbetsgivaravgiften. De flesta som jobbar inser ju det förnuftiga med att betala skatt om skatten går till vettiga ting såsom pension (och sjukförsäkring, lokal infrastruktur som de själva har nytta av m.m.). Att företag betalar in arbetsgivaravgifter är ju ett problem då det försämrar deras konkurrenskraft vilket även drabbar det svenska folket i förlängningen då jobben försvinner utomlands och BNP per capita stagnerar eller faller därmed.
Citera
2017-05-06, 14:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det borde istället vara möjligt att betala till pensionen via vår skatt på lönen tycker jag, dumt om det ligger inbakat i arbetsgivaravgiften. De flesta som jobbar inser ju det förnuftiga med att betala skatt om skatten går till vettiga ting såsom pension (och sjukförsäkring, lokal infrastruktur som de själva har nytta av m.m.). Att företag betalar in arbetsgivaravgifter är ju ett problem då det försämrar deras konkurrenskraft vilket även drabbar det svenska folket i förlängningen då jobben försvinner utomlands och BNP per capita stagnerar eller faller därmed.

Upp till 85% betalar folk med hög inkomst i Sverige i skatt nedräknad indirekta skatter, man får inget för dom pengarna. Jag bor i land med 0% skatt och är världens top modernaste och säkraste stad jag bor i. Så bevisat allt går göra bättre utan skatt och parasiter.
Citera
2017-05-06, 14:38
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Du vet att arbetsgivaravgiften är framförhandlade innehållna löner. Att avskaffa den går inte utan då får man betala sina arbetare/Anställda exakt samma belopp och låta dem sköta sina egna ålders och sjukförsäkringar i privata bolag istället. För arbetsgivaren så innebär det ingen vinst alls +-0 skulle det bli.

Att en arbetsgivare vill ta bort en arbetsgivar avgift ör att arbetsgivaren vill ta bort en stor del av lönen för dom anställda pengarna Tillhör INTE arbetsgivaren och som arbetsgivare kan man inte skänka eller ta bort andras pengar.
Citera
2017-05-06, 14:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du vet att arbetsgivaravgiften är framförhandlade innehållna löner. Att avskaffa den går inte utan då får man betala sina arbetare/Anställda exakt samma belopp och låta dem sköta sina egna ålders och sjukförsäkringar i privata bolag istället. För arbetsgivaren så innebär det ingen vinst alls +-0 skulle det bli.

Att en arbetsgivare vill ta bort en arbetsgivar avgift ör att arbetsgivaren vill ta bort en stor del av lönen för dom anställda pengarna Tillhör INTE arbetsgivaren och som arbetsgivare kan man inte skänka eller ta bort andras pengar.

Så klart dom kan, en arbetgivare rätt ge 1 krona lön om dom vill. Även om svårt få anställda i Sverige för den lön.
Citera
2017-05-06, 15:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Upp till 85% betalar folk med hög inkomst i Sverige i skatt nedräknad indirekta skatter, man får inget för dom pengarna. Jag bor i land med 0% skatt och är världens top modernaste och säkraste stad jag bor i. Så bevisat allt går göra bättre utan skatt och parasiter.
85% skatt är ju ganska mycket. Men samtidigt är det många svenskar som vill ha en stat och en kommun där hela eller delar av pension, sjukvård, utbildning, försvar m.m. finansieras av skatter, så de betalar skatt utan att gnälla och de röstar på partier som inte är högerextrema i ekonomisk mening. Få svenskar vill ha 0% skatt. För företag så är verkligheten dock mer brutal än för den enskilde svensken: företaget eller delverksamheten av detsamma i Sverige överlever inte avgifter och beskattningar p.g.a. den globala konkurrensen.

Om jag ser till mina personliga upplevelser hittills i livet så har det inte heller någon avgörande betydelse för mej om skatten på min lön (eller momsen på varor jag köper) höjs eller sänks med någon procent, jag överlever trots att delar av min lön går till skatt. Om jag däremot blir långtidsarbetslös så innebär det ett mycket större problem för mej personligen (jag har provat på det) då jag både hamnar i ekonomiska problem, upplever utanförskap och till och med får psykiska problem av det efter ett tag.

Om man slopar arbetsgivaravgiften men har kvar ett i övrigt ganska omfattande skattesystem så kanske det blir ett lyft för alla i landet m.a.o. då företagen har en sportslig chans att fungera även i Sverige utan att fiffla och fuska.
Citera
2017-05-06, 16:15
  #8
Medlem
ja det låter ju bra,

men jag undrar hur ska vi finansiera invandringen, det omättliga slukhålet i skattkistan,
Citera
2017-05-06, 16:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
85% skatt är ju ganska mycket. Men samtidigt är det många svenskar som vill ha en stat och en kommun där hela eller delar av pension, sjukvård, utbildning, försvar m.m. finansieras av skatter, så de betalar skatt utan att gnälla och de röstar på partier som inte är högerextrema i ekonomisk mening. Få svenskar vill ha 0% skatt. För företag så är verkligheten dock mer brutal än för den enskilde svensken: företaget eller delverksamheten av detsamma i Sverige överlever inte avgifter och beskattningar p.g.a. den globala konkurrensen.

Om jag ser till mina personliga upplevelser hittills i livet så har det inte heller någon avgörande betydelse för mej om skatten på min lön (eller momsen på varor jag köper) höjs eller sänks med någon procent, jag överlever trots att delar av min lön går till skatt. Om jag däremot blir långtidsarbetslös så innebär det ett mycket större problem för mej personligen (jag har provat på det) då jag både hamnar i ekonomiska problem, upplever utanförskap och till och med får psykiska problem av det efter ett tag.

Om man slopar arbetsgivaravgiften men har kvar ett i övrigt ganska omfattande skattesystem så kanske det blir ett lyft för alla i landet m.a.o. då företagen har en sportslig chans att fungera även i Sverige utan att fiffla och fuska.

Svenskar är lata jävlar, som kan bli sjukskrivna för utbrändhet för vika papper. I många länder är det vanligt folk jobbar 12h 7 dagar i veckan för några tusen per månad.

Så du kan glömma långsiktig Sverige eller många EU länder har framtid, jag kan inte tänka mig betala en enda krona i skatt. Allt är billigare stå för själv, så klart många tycker om skatt när dom är parasiter och kostar mer än dom betalar i skatt. Om man frågar någon om dom vill få 100 kr genom betala 10 kr så inte konstigt val.

Även LAS och fack / strejkrätt gör företag inte vill ha företags ens med anställda. Enda som räddat svenska jobb är just svenskan. För fåtal indier som pratar svenska så svår ha kundtjänst med indier. Dock vet jag många säljföretag utomlands som tar svenskar till solen och värmen med mycket lägre kostnader för företagen.

Folk med pengar vill ha 0% skatt eller låg skatt, att bidragstagare i ghetto inte vill ha det inte så konstigt. Många svenskar jag hjälper flytta utomlands eller sätta upp bolag för slippa allt skatt och få 0-15% skatt. Fast flesta jag möter är framgångsrika personer med 50-500k per månad inkomster eller vill sälja sitt företag skattefritt och gå i pension.

Orsak varför inte finns tjänstefolk eller medelklass har egen städerska är för kostar förmycket i lönekostnader och nästan alla deras inkomster redan gått till skatt.

Här har alla tjänstefolk där jag bor som har pengar, även alla butiker och resturanger överflöd av personal för service för typ gratis ha anställda.
Citera
2017-05-06, 17:23
  #10
Medlem
Arbetsgivaravgiften bekostar det som svenskarna tror att skatten går till, nämligen sjukpenning, föräldrapenning, pension, a-kassa etc.
Det som folk betalar i synlig skatt (det som beskrivs som "skatt" i deklarationen) går till kommunerna. Bara en väldigt liten del går till staten (och betalas bara av dem med inkomster över 36.500:-/månad), och det som staten drar in den vägen skickas nästan utan undantag vidare till kommuner och landsting i form av olika stöd.

Alltså: Det du får för "skatten" bekostas av arbetsgivaravgiften. Utan arbetsgivaravgift inget socialt skyddsnät och ingen pension. Därför vore det bättre att ta bort "skatten" än att ta bort arbetsgivaravgiften.
Vård, skola och omsorg bekostas av kommuner/landsting och därmed via kommunalskatten (som inte har något med varken statlig skatt eller arbetsgivaravgifter att göra).

Allt det andra då? Polis, försvar, vägar, ambassader, bistånd, statliga verk, regering och riksdag (12 Miljarder bara för den posten!) etc. Vem betalar för det?
Jo, dessa bekostas via Momsen och bolagsskatten (dvs beskattning av bolagens vinster).
Citera
2017-05-06, 17:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Arbetsgivaravgiften bekostar det som svenskarna tror att skatten går till, nämligen sjukpenning, föräldrapenning, pension, a-kassa etc.
Det som folk betalar i synlig skatt (det som beskrivs som "skatt" i deklarationen) går till kommunerna. Bara en väldigt liten del går till staten (och betalas bara av dem med inkomster över 36.500:-/månad), och det som staten drar in den vägen skickas nästan utan undantag vidare till kommuner och landsting i form av olika stöd.

Alltså: Det du får för "skatten" bekostas av arbetsgivaravgiften. Utan arbetsgivaravgift inget socialt skyddsnät och ingen pension. Därför vore det bättre att ta bort "skatten" än att ta bort arbetsgivaravgiften.
Vård, skola och omsorg bekostas av kommuner/landsting och därmed via kommunalskatten (som inte har något med varken statlig skatt eller arbetsgivaravgifter att göra).

Allt det andra då? Polis, försvar, vägar, ambassader, bistånd, statliga verk, regering och riksdag (12 Miljarder bara för den posten!) etc. Vem betalar för det?
Jo, dessa bekostas via Momsen och bolagsskatten (dvs beskattning av bolagens vinster).

Ja, hela skatte- och avgiftssystemet är felkonstruerat i grunden m.a.o. och pengar skickas fram och tillbaka vilket skapar onödig byråkrati. Pengarna tas från fel källa och därmed känner en del av de som betalar skatt att de inte får något tillbaka för pengarna.

Företagen - särskilt de större med internationell prägel - har ingen egentlig lokal sympati med det svenska folket. De lägger sin verksamhet i det land som ger dem de lägsta kostnaderna. Arbetarna däremot kan som sagt lättare inse att de själva och deras grannar får något tillbaka om de betalar skatt varför skatte- och avgiftsbelastningen istället skall ligga på oss arbetare. Och företagens avgifter och skatter bör sänkas. Lite skatt bör man dock kunna ta ut även från företag om man levererar en grundläggande infrastruktur och ett fungerande rättsväsende m.m. som även de har nytta av, så 0% skatt på företag/bolag är kanske inte det optimala.

Så njae, jag förstår fortfarande inte hur de tänkte när de införde arbetsgivaravgiften. Det är en konstig avgift som borde avskaffas eller åtminstone minskas.
Citera
2017-05-06, 18:05
  #12
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du vet att arbetsgivaravgiften är framförhandlade innehållna löner. Att avskaffa den går inte utan då får man betala sina arbetare/Anställda exakt samma belopp och låta dem sköta sina egna ålders och sjukförsäkringar i privata bolag istället. För arbetsgivaren så innebär det ingen vinst alls +-0 skulle det bli.

Att en arbetsgivare vill ta bort en arbetsgivar avgift ör att arbetsgivaren vill ta bort en stor del av lönen för dom anställda pengarna Tillhör INTE arbetsgivaren och som arbetsgivare kan man inte skänka eller ta bort andras pengar.


Stämmer inte helt. Arbetsgivaravgiften är cirka 30 % endast cirka 18 % av dem går till saker som är till nytta för den anställda övriga 12 % är en allmän löneskatt.

Dessa 12 procent borde slopas.

Sedan hade det varit bättre att ha högre löner och att det istället drog en högre skatteprocent direkt på lönen.

Eftersom att folket då blir medvetna om hur mycket av deras lön som verkligen försvinner i skatt.

Det finns definitivt många som inte har en aning vad arbetsgivaravgifter är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback