• 2
  • 3
2017-07-14, 14:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har smakat galtktt men det var inget vidare.

Vissa personer pstr galtktt smakar illa endast under brunsten p hsten.
Andra pstr att galtktt alltid smakar illa ret runt.

Vad r egentligen sanningen???
Utan att behva hamna i en evighetslng diskussion med andra jgare hur det "egentligen" smakar s kan man ju frmst bruka sina sinnen. Luktar kttet illa s smakar det illa. Sedan kan man ju provsteka en liten bit och se hur det smakar.

Som generellt rd skulle jag ge det som livsmedelsverket ger fr avelsgalt, fr endast anvndas som rvara i processade kttvaror.
Typ d rkt skinka och kryddkorv.
D slipper man vidare diskussioner.

Smak r ju som bekant ngot subjektivt,
s vad en tycker har en annan en helt skild uppfattning om.
Citera
2017-08-13, 11:03
Medlem
the juntos avatar
Svrt att tillaga, kan bli riktigt gott men kan ocks smaka illa. Sen r det vl lite otillgnglit om man inte har jgarkontakter.
Citera
2017-08-13, 16:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror faktiskt det r lite ovanligt och Tabu att ta vildsvin.
Det kommer kanske framver nr folk inser att det faktiskt kan vara gott.
Nr folk brjar gilla det s trampar staten in och ppekar att vi kan inte ta det pga bla bla bla.
Det ska infras licenser fr att ens skjut dom mm du vet myndigheter r det bsta vi har i Sverige.
Finns mig veterligen ingen tabu p att ta vildsvin hr.
Dock s vljer mnga jgare att inte slja det man skjuter, kan anta att trikiner r en orsak till detta.
Och allt krngel som man mste g igenom fr ens kunna slja kttet.

Sen kan jag inte frst att det r s mnga som klagar p vildsvin, och att den inte hr hemma p en del stllen.
Men deras lsning r inte skjuta bort dom, utan fortstta en jakt som gr att bestndet r liknande eller mer.

I USA vet jag vissa ser vildsvin som skrp, r fr en del tycker det r enbart ett ckligt skadedjur.
Och det man skjuter sknker man till hemlsa, d genom kk som tillagar det till hemlsa.
Citera
2017-08-13, 17:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lr dig fr fan att skilja mellan en och 1! Det r ingen jvla chatsida fr trettonringar du skriver p.

Tillbaka till topic, vildsvin r lika sllsynt i butiker som annat vilt, eftersom det mesta som skjuts hamnar i jgarens eller dennes nrmastes frysboxar.

Jgare r ett lite konstigt folk, de hvdar att det r "viltvrd" de pysslar med, men samtidigt hatar de varg och rv som hller ner bestnden p ett naturligt stt. Nr frysboxen r full r det inte lngre lika intressant att "viltvrda" och stammarna fr hrja fritt. Fr tio-femton r sedan hade vi en rdjursstam som var extremt stor, men inte fan fanns det rdjursktt att kpa och det sprang rdjur i tusental i skogarna, hur var det med "viltvrd" och "balans" d? Det r idag likadant med vildsvin, ett djur som terinplanterats/ltits vxa till sig bara fr att dessa "viltvrdare" ska f ngot att skjuta p s lnge de tycker det r kul.

D vildsvin r tilltet fr skyddsjakt i princip ret runt och att det dessutom r en till antalet mycket stor stam i stora delar av Sverige, s kan jag frvnas att ingen inte i storskalighet frskt sig p en nationell lansering. Resurser och alla mjligheter finns inbillar jag mig.
Och med sagt, en god inkomst fr den intresserade.

Citera
2020-11-24, 15:19
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
D vildsvin r tilltet fr skyddsjakt i princip ret runt och att det dessutom r en till antalet mycket stor stam i stora delar av Sverige, s kan jag frvnas att ingen inte i storskalighet frskt sig p en nationell lansering. Resurser och alla mjligheter finns inbillar jag mig.
Och med sagt, en god inkomst fr den intresserade.

Hr fr du svar p varfr inga jgare frsker sig p att bli professionella vildsvinsjgare: "att slja en gris till vilthanteringsanlggningarna tcker inte ens bensinkostnaderna fr att kra dit."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...-grava-ner-det
Skjuter de inte 20-25 vildsvin r det allts inte ens vrt att kra dit. Och varfr skulle de nd kra dit om de fr mycket bttre betalt om de sljer svart? S de trikintestar kttet sjlva och sljer svart.

Landsbygdsministern "ser allvarligt p detta".
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...och-tappa-igen

Endast 1 av 10 vildsvin gr via officiella kanaler. Jag antar politruklsningen r att jaga jgare som sljer svart istllet fr att ge dem rimligare priser p kttet de sljer till vilthanteringsanlggningarna. Skulle de g hrt t jgarna s kommer de vl gra vad de sjlva sger r det vrsta otnkbara: att grva ned kttet istllet fr att slja det. Det r slja svart eller grva ned kttet som r enda valen nr Staten frsker rvknulla dem.

S fr Sverige fortstta importera flera tusen ton vildsvinsktt nr vi har ett verfld hr hemma, eftersom vi har idioter till politiker som lser problem i fel nde (det r de vrldsmstare p):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...emskt-overflod
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-11-24 kl. 15:21.
Citera
2020-11-24, 15:40
Medlem
Som andra redan nmnt s mste man veterinrbesiktiga vildsvin och srskilt kontrollera
fr trikiner i ktt som skall sljas i butik.

Ett kommande strre problem lr bli den afrikanska svinpesten, den grasserar redan i Europa
och viruset smittar bde vildsvin och tamsvin, nstan 100% ddlighet.

Viruset som r ett DNA virus r vldigt tligt och kan spridas genom ktt,charkuterier frn smittade djur,
smittat foder,blod,mat avfall, frn smittade djur och andra stt.

https://djur.jordbruksverket.se/amne...cbb96de26.html
Citera
2020-11-24, 20:24
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Hrom veckan sldes det vildsvin p Htorget. Rekommenderas.
Citera
2021-11-06, 12:07
Medlem
I sortimentet GW:s Utvalda frn svenskt grdsvilt finns det olika produkter med vildsvinsktt att kpa. Du hittar dessa i lnken nedan och vart du kan kpa dem. Kpt sjlv en frpackning vildsvinsfrs igr och tillagade ngra hamburgare vilket blev mycket gott.

https://www.matspar.se/kategori?q=vi...A4rkning=fryst
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in