Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-14, 14:14
  #25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har smakat galtkött men det var inget vidare.

Vissa personer påstår galtkött smakar illa endast under brunsten på hösten.
Andra påstår att galtkött alltid smakar illa året runt.

Vad är egentligen sanningen???
Utan att behöva hamna i en evighetslång diskussion med andra jägare hur det "egentligen" smakar så kan man ju främst bruka sina sinnen. Luktar köttet illa så smakar det illa. Sedan kan man ju provsteka en liten bit och se hur det smakar.

Som generellt råd skulle jag ge det som livsmedelsverket ger för avelsgalt, får endast användas som råvara i processade köttvaror.
Typ då rökt skinka och kryddkorv.
Då slipper man vidare diskussioner.

Smak är ju som bekant något subjektivt,
så vad en tycker har en annan en helt skild uppfattning om.
Citera
2017-08-13, 11:03
  #26
Medlem
the juntos avatar
Svårt att tillaga, kan bli riktigt gott men kan också smaka illa. Sen är det väl lite otillgänglit om man inte har jägarkontakter.
Citera
2017-08-13, 16:20
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror faktiskt det är lite ovanligt och Tabu att äta vildsvin.
Det kommer kanske framöver när folk inser att det faktiskt kan vara gott.
När folk börjar gilla det så trampar staten in och påpekar att vi kan inte äta det pga bla bla bla.
Det ska införas licenser för att ens skjut dom mm du vet myndigheter är det bästa vi har i Sverige.
Finns mig veterligen ingen tabu på att äta vildsvin här.
Dock så väljer många jägare att inte sälja det man skjuter, kan anta att trikiner är en orsak till detta.
Och allt krångel som man måste gå igenom för ens kunna sälja köttet.

Sen kan jag inte förstå att det är så många som klagar på vildsvin, och att den inte hör hemma på en del ställen.
Men deras lösning är inte skjuta bort dom, utan fortsätta en jakt som gör att beståndet är liknande eller mer.

I USA vet jag vissa ser vildsvin som skräp, är för en del tycker det är enbart ett äckligt skadedjur.
Och det man skjuter skänker man till hemlösa, då genom kök som tillagar det till hemlösa.
Citera
2017-08-13, 17:45
  #28
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lär dig för fan att skilja mellan en och 1! Det är ingen jävla chatsida för trettonåringar du skriver på.

Tillbaka till topic, vildsvin är lika sällsynt i butiker som annat vilt, eftersom det mesta som skjuts hamnar i jägarens eller dennes närmastes frysboxar.

Jägare är ett lite konstigt folk, de hävdar att det är "viltvård" de pysslar med, men samtidigt hatar de varg och räv som håller ner bestånden på ett naturligt sätt. När frysboxen är full är det inte längre lika intressant att "viltvårda" och stammarna får härja fritt. För tio-femton år sedan hade vi en rådjursstam som var extremt stor, men inte fan fanns det rådjurskött att köpa och det sprang rådjur i tusental i skogarna, hur var det med "viltvård" och "balans" då? Det är idag likadant med vildsvin, ett djur som återinplanterats/låtits växa till sig bara för att dessa "viltvårdare" ska få något att skjuta på så länge de tycker det är kul.


Då vildsvin är tillåtet för skyddsjakt i princip året runt och att det dessutom är en till antalet mycket stor stam i stora delar av Sverige, så kan jag förvånas att ingen inte i storskalighet försökt sig på en nationell lansering. Resurser och alla möjligheter finns inbillar jag mig.
Och med sagt, en god inkomst för den intresserade.

´
Citera
2020-11-24, 15:19
  #29
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Då vildsvin är tillåtet för skyddsjakt i princip året runt och att det dessutom är en till antalet mycket stor stam i stora delar av Sverige, så kan jag förvånas att ingen inte i storskalighet försökt sig på en nationell lansering. Resurser och alla möjligheter finns inbillar jag mig.
Och med sagt, en god inkomst för den intresserade.

´
Här får du svar på varför inga jägare försöker sig på att bli professionella vildsvinsjägare: "att sälja en gris till vilthanteringsanläggningarna täcker inte ens bensinkostnaderna för att köra dit."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...-grava-ner-det
Skjuter de inte 20-25 vildsvin är det alltså inte ens värt att köra dit. Och varför skulle de ändå köra dit om de får mycket bättre betalt om de säljer svart? Så de trikintestar köttet själva och säljer svart.

Landsbygdsministern "ser allvarligt på detta".
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...och-tappa-igen

Endast 1 av 10 vildsvin går via officiella kanaler. Jag antar politruklösningen är att jaga jägare som säljer svart istället för att ge dem rimligare priser på köttet de säljer till vilthanteringsanläggningarna. Skulle de gå hårt åt jägarna så kommer de väl göra vad de själva säger är det värsta otänkbara: att gräva ned köttet istället för att sälja det. Det är sälja svart eller gräva ned köttet som är enda valen när Staten försöker rövknulla dem.

Så får Sverige fortsätta importera flera tusen ton vildsvinskött när vi har ett överflöd här hemma, eftersom vi har idioter till politiker som löser problem i fel ände (det är de världsmästare på):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...emskt-overflod
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-11-24 kl. 15:21.
Citera
2020-11-24, 15:40
  #30
Medlem
Som andra redan nämnt så måste man veterinärbesiktiga vildsvin och särskilt kontrollera
för trikiner i kött som skall säljas i butik.

Ett kommande större problem lär bli den afrikanska svinpesten, den grasserar redan i Europa
och viruset smittar både vildsvin och tamsvin, nästan 100% dödlighet.

Viruset som är ett DNA virus är väldigt tåligt och kan spridas genom kött,charkuterier från smittade djur,
smittat foder,blod,mat avfall, från smittade djur och andra sätt.

https://djur.jordbruksverket.se/amne...cbb96de26.html
Citera
2020-11-24, 20:24
  #31
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Härom veckan såldes det vildsvin på Hötorget. Rekommenderas.
Citera
2021-11-06, 12:07
  #32
Medlem
I sortimentet GW:s Utvalda från svenskt gårdsvilt finns det olika produkter med vildsvinskött att köpa. Du hittar dessa i länken nedan och vart du kan köpa dem. Köpt själv en förpackning vildsvinsfärs igår och tillagade några hamburgare vilket blev mycket gott.

https://www.matspar.se/kategori?q=vi...A4rkning=fryst
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback