• 1
  • 2
2017-05-06, 10:48
Bannlyst
Varför äter man inte mera vildsvin i Sverige? Det är sjuuuuuuuuuuuuukt gott ju! Vildsvinskorv är en höjdare, givetvis tillsammans med surkål, men varför kan man inte köpa vildsvinskotletter och vildsvinsfiléer i vanliga mataffärer?

Heja vildsvinet! Underbart gott kött!
Citera
2017-05-06, 10:55
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror faktiskt det är lite ovanligt och Tabu att äta vildsvin.
Det kommer kanske framöver när folk inser att det faktiskt kan vara gott.
När folk börjar gilla det så trampar staten in och påpekar att vi kan inte äta det pga bla bla bla.
Det ska införas licenser för att ens skjut dom mm du vet myndigheter är det bästa vi har i Sverige.
Senast redigerad av sebastian66 2017-05-06 kl. 11:08.
Citera
2017-05-06, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror faktiskt det är lite ovanligt och Tabu att köra på vildsvin.
När folk börjar gilla det så trampar staten in och påpekar att vi kan inte äta det pga bla bla bla.
Det ska införas licenser för att ens shjut dom mm du vet myndigheter är det bästa vi har i Sverige.

Varför är det tabu? Är vildsvin utrotningshotade eller nåt?
Citera
2017-05-06, 11:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Vildsvin säljs i min lokala ICA-butik.
Där är ett speciellt kylskåp för vilt.
I lördags åt jag vildsvinskotlett. Igår åt jag hjortkotlett. Båda inköpa från just denna butil.
Citera
2017-05-06, 11:03
Medlem
sebastian66s avatar
När allt är nytt så är det mer eller mindre tabu.
Vildsvin är inte roliga att ha att göra med vad jag hör av massa bönder så hatar dom Vildsvinen.
Dom äter upp massa saker från bönder.
Förstör mer än gör nytta.
Men kommer det in nytt kött på marknaden så tar det alltid tid innan folk inser att det kan vara gott.
Citera
2017-05-06, 11:06
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Jag tror faktiskt det är lite ovanligt och Tabu att köra på vildsvin.
Det ska införas licenser för att ens shjut dom mm du vet myndigheter är det bästa vi har i Sverige.

Man får rätt fula skador på fordonet om man kör på vildsvin. Rekommenderar att antingen köpa det i butik eller av någon som jagar alternativt ta jägarexamen och jaga dem med studsare.
Citera
2017-05-06, 11:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
Varför äter man inte mera vildsvin i Sverige? Det är sjuuuuuuuuuuuuukt gott ju! Vildsvinskorv är en höjdare, givetvis tillsammans med surkål, men varför kan man inte köpa vildsvinskotletter och vildsvinsfiléer i vanliga mataffärer?

Heja vildsvinet! Underbart gott kött!

Jag håller med.
Vi har ett enormt överflöd av vildsvin i Sverige. Stammen måste skjutas ner.
Men jag vet inte varför den inte hamnar i våra butiker?

Citera
2017-05-06, 12:04
Medlem
Blyhagel. Obra i både mat och natur.
Citera
2017-05-06, 12:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag håller med.
Vi har ett enormt överflöd av vildsvin i Sverige. Stammen måste skjutas ner.
Men jag vet inte varför den inte hamnar i våra butiker?

Det skjuts alldeles för lite svin. Ganska svårjagat vilt om man inte sitter vid en åtelplats.
Smarta djur. Det som skjuts tar oftast samma kanaler som rådjur samt älg och finns därför inte oftast att finna i lokala matvarubutiker.

För att kunna sälja köttet så måste man kolla om de har trikiner. Vilket säkert gör att man inte gärna säljer köttet ut i butiker.
Citera
2017-05-06, 12:10
Medlem
herrcarlssons avatar
Det är vare sig tabu eller ovanligt att äta vildsvin. Vildsvin är heller inte utrotningshotade och jag har för mig att man får jaga dessa dygnet runt året runt. Vildsvinskött finns i välsorterade butiker, och anledningen till att det inte är vanligt folk inte köper hem vildsvin antar jag är för att liksom allt vilt som man inte föder upp får köttet en högre prislapp och folk väljer då nöt eller vanlig gris istället.
Citera
2017-05-06, 12:12
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
När allt är nytt så är det mer eller mindre tabu.
Vildsvin är inte roliga att ha att göra med vad jag hör av massa bönder så hatar dom Vildsvinen.
Dom äter upp massa saker från bönder.
Förstör mer än gör nytta.
Men kommer det in nytt kött på marknaden så tar det alltid tid innan folk inser att det kan vara gott.

Om jag förstår dig rätt så säger du att vildsvin är nya djur? Eller menar du att folk nyligen har kommit på att man kan äta vildsvinskött? I båda fallen ger du ett väldigt verklighetsfrånvänt intryck.
Citera
2017-05-06, 12:43
Medlem
sebastian66s avatar
Springer du i butiker så ser du sällan vildsvinskött.
Kanske med tur hittar du 1 litet hörn med endast få delar.
Vildsvin har ju funnits länge men att äta vildsvin är trots allt inte direkt jättevanligt.
Det är liksom inte som att gå på 1 finare restaurant och beställa 1 god vildsvinsstek.
Dvs lite ovanligare men det finns såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in