Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 19:43
  #13
Medlem
Hur gör man med fötterna om man använder en våtdräkt?

Kylan och tiden man är ute gör väl att man fryser ihjäl. Kör man nån sorts skor?

Letade fram torrskor men jag har aldrig sett nån använda det ute på sjön.

Vad ska man dra på sig för att inte frysa såhär års?

Flyter en våtdräkt?
Citera
2017-05-13, 18:07
  #14
Medlem
Kan jag ta ett 7,3 segel till detta paket?

http://www.surfspot.se/komplett-set-...rtpaket-4.html

Enligt andra sidor så sägs det vara otympligt men jag tror inte det.

På Starboards egen hemsida rekommenderar de 7 till 10.

Idéer?
Citera
2017-05-14, 17:38
  #15
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Hur gör man med fötterna om man använder en våtdräkt?

Kylan och tiden man är ute gör väl att man fryser ihjäl. Kör man nån sorts skor?

Letade fram torrskor men jag har aldrig sett nån använda det ute på sjön.

Vad ska man dra på sig för att inte frysa såhär års?

Flyter en våtdräkt?
Våtskor har man men jag brukar köra barfota från maj till september ändå. Det är kallt men lätt värt om man har en liten vågbräda i alla fall. Inte torrskor.
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Kan jag ta ett 7,3 segel till detta paket?

http://www.surfspot.se/komplett-set-...rtpaket-4.html

Enligt andra sidor så sägs det vara otympligt men jag tror inte det.

På Starboards egen hemsida rekommenderar de 7 till 10.

Idéer?
Ju större segel ju tyngre kommer seglet bli att både dra upp och att sedan hålla (som nybörjare). Mycket yta som klibbar sig mot vattenytan.

Rekommenderar verkligen att köpa begagnat annars. Mycket dåligt andrahandsvärde på dessa prylar och som tidigare sagt ska man verkligen ha något över 200 liter om man är en normalstor person för att ändå kunna ha lite kul i början. Rekommenderar faktiskt att man köper begagnat så länge man utvecklas till sin idealvolym. Min enda bräda nu är 65L och jag har gått igenom ett gäng innan denna.
Rekommenderar även ett 5.0 nybörjarsegel och ett på ca 7-7,5 som är lite bättre att ha när du avancerat.
Har du inte gått kurs rekommenderar jag verkligen det med, 3 tillfällen och ett något större segel sista tillfället för att känna skillnaden.

Är förövrigt utbildad instruktör och har jobbat som detta tidigare så kan svara på mer om du har frågor.
Citera
2017-05-14, 20:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Våtskor har man men jag brukar köra barfota från maj till september ändå. Det är kallt men lätt värt om man har en liten vågbräda i alla fall. Inte torrskor.

Ju större segel ju tyngre kommer seglet bli att både dra upp och att sedan hålla (som nybörjare). Mycket yta som klibbar sig mot vattenytan.

Rekommenderar verkligen att köpa begagnat annars. Mycket dåligt andrahandsvärde på dessa prylar och som tidigare sagt ska man verkligen ha något över 200 liter om man är en normalstor person för att ändå kunna ha lite kul i början. Rekommenderar faktiskt att man köper begagnat så länge man utvecklas till sin idealvolym. Min enda bräda nu är 65L och jag har gått igenom ett gäng innan denna.
Rekommenderar även ett 5.0 nybörjarsegel och ett på ca 7-7,5 som är lite bättre att ha när du avancerat.
Har du inte gått kurs rekommenderar jag verkligen det med, 3 tillfällen och ett något större segel sista tillfället för att känna skillnaden.

Är förövrigt utbildad instruktör och har jobbat som detta tidigare så kan svara på mer om du har frågor.
Våtskor får det bli!

Tack för din input!

Hursomhelst så tog jag det säkra och köpte ett färdigt paket som vindsurfarkillarna rekommenderade.

Jag köpte detta paket för 16.000 med ett 6.0 segel men som jag vill byta till 6.7. Vad tycks?

Detta är paketet

http://www.surfspot.se/komplett-set-...rtpaket-4.html

Till det körde jag med en 175 liter bräda som enkigt dem ska duga till min vikt på 66 kg.

Var är du insteuktör någonstans?

Jag bor i Stockholm och Uppsala och har anmält mig till kurser utan framgång.

Ingen har svarat och jag funderar på att göra allt själv.

Med detta paket hur höga hastigheter kan jag komma upp i?

Jag är vältränad och stark i armar så det borde (?) inte vara några svårigheter att dra upp seglet.

Totalt blev allt 20.000 med våtdrält och våtskor för säkerhetsskull.

Det med begagnat har jag varit skeptisk till.

Jag känner inte till marknaden och vet inte vad jag skulle få och vet inte vad jag ska leta efter.

Gjorde jag fel?
Citera
2017-05-14, 22:25
  #17
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Våtskor får det bli!

Tack för din input!

Hursomhelst så tog jag det säkra och köpte ett färdigt paket som vindsurfarkillarna rekommenderade.

Jag köpte detta paket för 16.000 med ett 6.0 segel men som jag vill byta till 6.7. Vad tycks?

Detta är paketet

http://www.surfspot.se/komplett-set-...rtpaket-4.html

Till det körde jag med en 175 liter bräda som enkigt dem ska duga till min vikt på 66 kg.

Var är du insteuktör någonstans?

Jag bor i Stockholm och Uppsala och har anmält mig till kurser utan framgång.

Ingen har svarat och jag funderar på att göra allt själv.

Med detta paket hur höga hastigheter kan jag komma upp i?

Jag är vältränad och stark i armar så det borde (?) inte vara några svårigheter att dra upp seglet.

Totalt blev allt 20.000 med våtdrält och våtskor för säkerhetsskull.

Det med begagnat har jag varit skeptisk till.

Jag känner inte till marknaden och vet inte vad jag skulle få och vet inte vad jag ska leta efter.

Gjorde jag fel?
Höll till i Varberg då, inte längre nu. Finns flera kurser där men det är ju en bit dit för dig tyvärr.
Tycker att brädan är i minsta laget ändå, det kommer bli tufft till en början, det positiva är såklart att du kommer ha roligare på den när du väl lärt dig mer.
Tycker 6.0 är ett ok startsegel också men lite tungt blir det såklart. Det är benen det blir tungt för, man ska se till att ha låsta armar intill kroppen och sedan lyfta seglet med benen, nästan hukande till en början och samtidigt dra masten åt sidan så att det släpper från vattnet medan man reser benen, därför är det ok om man inte skulle vara stark i överkropp, även om du nu är det. Man lär sig tekniken.

Kan inte säga att du gjorde fel, jag hade bara inte gjort det själv. Med mycket övning kommer ditt kit funka bra, blir bara något svårare precis i början som sagt. Surfspot är reko också.

Hittar du ingen kurs, leta youtubeklipp och memorera vad de säger. De nybörjare man ser ute med raka, stela ben och böjd rygg och raka armar ser man direkt att de är självlärda och dömda att misslyckas.
Citera
2017-05-17, 08:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Höll till i Varberg då, inte längre nu. Finns flera kurser där men det är ju en bit dit för dig tyvärr.
Tycker att brädan är i minsta laget ändå, det kommer bli tufft till en början, det positiva är såklart att du kommer ha roligare på den när du väl lärt dig mer.
Tycker 6.0 är ett ok startsegel också men lite tungt blir det såklart. Det är benen det blir tungt för, man ska se till att ha låsta armar intill kroppen och sedan lyfta seglet med benen, nästan hukande till en början och samtidigt dra masten åt sidan så att det släpper från vattnet medan man reser benen, därför är det ok om man inte skulle vara stark i överkropp, även om du nu är det. Man lär sig tekniken.

Kan inte säga att du gjorde fel, jag hade bara inte gjort det själv. Med mycket övning kommer ditt kit funka bra, blir bara något svårare precis i början som sagt. Surfspot är reko också.

Hittar du ingen kurs, leta youtubeklipp och memorera vad de säger. De nybörjare man ser ute med raka, stela ben och böjd rygg och raka armar ser man direkt att de är självlärda och dömda att misslyckas.
Nu har jag fått brädan och jag tycker det är otympligt stor.

Den är 2,65 m och 81 cm bred.

Kan man inte hitta en mindre? De som är vana åkare men inte proffs, vad har de för brädor?

Youtube klippen har jag plöjt igenom och tänkte starta på lördag.

Lite får man improvisera också! 😆

Tycker du brädan är i minsta laget i alla fall? 😯

Jag skulle gärna vilja ha en mindre men då flyter den inte längre.

Vet du om jag med detta kit kan byta bräda enkelt om jag skulle vilja ha en bättre bräda?

Viktig fråga också, hur höga hastigheter kan jag komma upp i med ett 6,7 segel om vinden är 5 m/s?
Citera
2017-05-17, 12:00
  #19
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Nu har jag fått brädan och jag tycker det är otympligt stor.

Den är 2,65 m och 81 cm bred.

Kan man inte hitta en mindre? De som är vana åkare men inte proffs, vad har de för brädor?

Youtube klippen har jag plöjt igenom och tänkte starta på lördag.

Lite får man improvisera också! 😆

Tycker du brädan är i minsta laget i alla fall? 😯

Jag skulle gärna vilja ha en mindre men då flyter den inte längre.

Vet du om jag med detta kit kan byta bräda enkelt om jag skulle vilja ha en bättre bräda?

Viktig fråga också, hur höga hastigheter kan jag komma upp i med ett 6,7 segel om vinden är 5 m/s?
Den ÄR stor och otymplig men med din vikt och ett segel på kommer det kännas väldigt vingligt!
I 5 m/s har jag ingen aning, det kommer vara lugnt i alla fall. I 8+ m/s kanske det går upp i 12-15 knop efter något år av övning. Väldigt svårt att säga. Hur snabbt det går i toerin spelar ju egentligen ingen roll.
Inte jättelätt att sälja brädan sen men det ska väl gå.

De flesta som är erfarna har väl brädor på mellan 75 till 100 Liter. Det går i princip inte att dra upp segel på de volymerna.

Lycka till!!
Citera
2017-05-17, 13:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Den ÄR stor och otymplig men med din vikt och ett segel på kommer det kännas väldigt vingligt!
I 5 m/s har jag ingen aning, det kommer vara lugnt i alla fall. I 8+ m/s kanske det går upp i 12-15 knop efter något år av övning. Väldigt svårt att säga. Hur snabbt det går i toerin spelar ju egentligen ingen roll.
Inte jättelätt att sälja brädan sen men det ska väl gå.

De flesta som är erfarna har väl brädor på mellan 75 till 100 Liter. Det går i princip inte att dra upp segel på de volymerna.

Lycka till!!
Tråkigt för mig!

Annars hade jag kunnat gå ner i brädstorlek och fått en lättmanövrerad bräda.

Gjort är gjort antar jag.

Försäljaren sa att dessa har ett högt andrahandsvärde, men det är en säljare som har sagt det.

Han sa att jag inte kommer växa ur den så lätt.

Själv tvivlar jag på det och får köpa mig ett nytt segelpaket när jag tröttnat på denna.

Jag har ingen bra strand att börja på, är det viktigt?

Kan jag starta vid en brygga?

Tack för alla råden!
Citera
2017-05-17, 15:14
  #21
Medlem
Men man kan konstatera att det med andra ord inte finns mindre nybörjarbrädor då?

Känns faktiskt som att det är som flytvästar.

En människa på 60 kg kan ju fortfarande flyta med en flytväst för 30 - 40 kg.

Kag gissar på att en bräda på 120 liter hade funkat lika bra att dra upp seglet på.

Har jag fel?

En mindre bräda är ju mindre otymplig!
Citera
2017-05-17, 15:50
  #22
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Men man kan konstatera att det med andra ord inte finns mindre nybörjarbrädor då?

Känns faktiskt som att det är som flytvästar.

En människa på 60 kg kan ju fortfarande flyta med en flytväst för 30 - 40 kg.

Kag gissar på att en bräda på 120 liter hade funkat lika bra att dra upp seglet på.

Har jag fel?

En mindre bräda är ju mindre otymplig!
Ja du har fel faktiskt
120 L kan få erfarna dra upp seglet på och det är bra jobbigt för de som kan. Hade själv en på 120 när jag var yngre, vägde då strax under din vikt. Dels är dessa brädor smalare och dels är det helt enkelt för lite volym. Jag fixade att dra upp seglet på min men hade ett par års erfarenhet i ryggen. Använde inte den mycket utan tyckte det var lika bra att gå ner till en 80 L bräda för jag strand- och vattenstartade mest på den ändå. Brukar numera rekommendera att man startar med 200+ liters bräda, gå vidare till ca 140-150 - lära sig vattenstart och sedan till 100 eller lägre där vattenstart är ett måste.

Du behöver inte strand men det är lättare när man bottnar och inte riskerar att köra in i sten.

Jag håller inte med säljaren om att andrahandsvärdet är högt men jag håller med om att du antagligen inte kommer växa ur brädan särskilt fort.

Viktigaste av allt egentligen är att vara väldigt försiktig vid frånlandsvind. Märker du att du börjar driva utåt, ge det max ett försök att dra upp seglet och segla in - annars hoppa i och simma tillbaka med sakerna. Det är mycket lättare att simma tillbaka som nybörjare. Att försöka dra upp det gång på gång gör att du kommer driva längre och längre ut.
Citera
2017-05-17, 20:07
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja du har fel faktiskt
120 L kan få erfarna dra upp seglet på och det är bra jobbigt för de som kan. Hade själv en på 120 när jag var yngre, vägde då strax under din vikt. Dels är dessa brädor smalare och dels är det helt enkelt för lite volym. Jag fixade att dra upp seglet på min men hade ett par års erfarenhet i ryggen. Använde inte den mycket utan tyckte det var lika bra att gå ner till en 80 L bräda för jag strand- och vattenstartade mest på den ändå. Brukar numera rekommendera att man startar med 200+ liters bräda, gå vidare till ca 140-150 - lära sig vattenstart och sedan till 100 eller lägre där vattenstart är ett måste.

Du behöver inte strand men det är lättare när man bottnar och inte riskerar att köra in i sten.

Jag håller inte med säljaren om att andrahandsvärdet är högt men jag håller med om att du antagligen inte kommer växa ur brädan särskilt fort.

Viktigaste av allt egentligen är att vara väldigt försiktig vid frånlandsvind. Märker du att du börjar driva utåt, ge det max ett försök att dra upp seglet och segla in - annars hoppa i och simma tillbaka med sakerna. Det är mycket lättare att simma tillbaka som nybörjare. Att försöka dra upp det gång på gång gör att du kommer driva längre och längre ut.
Ok! ☺️

Fast vattenstarta, hur svårt är det egentligen?

På youtubeklipp ser man dem dra upp seglet (när de själva är i vattnet då) och lägger sedan ena foten mellan stropparna på brädan.

Sen är de igång!

Jag tycker jag borde kunna gå ner till en smalare bräda och kanske 145 eller 150.

Den jag har känns som en pråm! 🙂

Kan jag byta in brädan mot en mindre eller måste masten och hela kitet bytas ut också?

Jag är nöjd med allt förutom brädan men skulle gärna vilja ha en smalare och mindre.

Vad rekommenderar du själv för brädor som kan passa mig men som inre är över 170 liter?

Ska tänka på det där med frånlandsvind!
Citera
2017-05-19, 20:53
  #24
Medlem
Hur packar jag seglet?!!!

Seglet har en svart hård yta högst upp där tyget sitter, är det tänkt att man ska vika längs den hårda pinnen som går genom seglet?

Segelet är redan skadat och har massa små veck och jag fattar inte hur jag ska få i masten utan veck i seglet!!

Den som ger mig råd är kung!!!!



Jooo!

http://www.bilddump.se/bilder/201705...18.244.174.jpg

Bilden, ser ni vecken?

Små små småå krusningar där plasteen "BRUTITS" och som förstör seglet!

Kan de vara farliga?!!
__________________
Senast redigerad av normallekman 2017-05-19 kl. 21:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback