Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 09:49
  #1
Medlem
motionsides avatar
Hej! I november förra året så gjorde jag en bröstpiercing och skötte den enligt vad min piercare sade. Med andra ord så badade jag den dagligen i saltlösning de första två veckorna för att sedan trappa ner lite och var noga med att inte skruva på den. Staven såg ut att läka sig fint och i början av Mars detta året ansåg jag att den var så pass läkt att jag ville testa att sätta i en ring (vilket var mitt mål med piercingen från början). Staven varade ingenting och jag kände ingen ömhet när jag tog på den, därav tänkte jag att det skulle vara säkert att byta. Nu minns jag att min piercare sade att det varierade mellan 3-12 månaders läketid på en piercing och jag var väl så dum och tro att min var färdigläkt.

Dilemmat jag fick var att när jag själv skulle försöka skruva av kulan på staven så gick den sönder och gick inte att sätta tillbaka, därav blev jag tvungen att sätta i min ring. Jag började tvätta den också med koksaltlösning men nu två månader senare har den konstant varat (eller någon annan vätska) oavsett hur ren jag håller den och det har bildats två större knölar på varje sida, troligtvis var eller ännu värre ärrbildning? Minns att min piercare sade detta att det kan hända när man vill ha ring och nu är jag rädd att jag har sabbat min bröstvårta?

Går det att åtgärda de här knölarna genom att sätta i en stav igen? Jag hade gärna kunnat tänka mig att gå tillbaka till stav om det ska vara såhär svårt med ring, men ifall det är för sent att läka bort de här bulorna vet jag inte vad jag ska göra.
Citera
2017-05-06, 10:20
  #2
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
För mig tog det mellan 18-24 månader innan min bröstpiercing läkte helt. Jag skötte dock knappast hand om den.
Citera
2017-05-06, 10:52
  #3
Medlem
motionsides avatar
Oj då! Under tiden den läkte, bytte du smycke då som jag och upplevde du svullnader eller sådana bulor vid hålet som jag pratar om?

Nu när jag läst på lite verkar det som om jag var för ivrig då vävnaden ännu inte var läkt för en ring (blir mer påfrestning än stav). Men det verkar som om jag med lite tur kan återsätta en stav och få svullnaden att lägga sig, antingen det eller så har jag fått permanent ärrbildning vilket skulle vara mindre troligt.

Ska nog rådfråga min piercare och be han sätta i en stav.
Citera
2017-05-06, 11:21
  #4
Medlem
mjukmjukares avatar
Har hört flera som helt enkelt har gett upp bröstpiercing pga att det varar och aldrig läker.
Samtidigt är dom piercade på andra ställen helt utan problem.
Bröstvårta och navel är extra känsligt.
Citera
2017-05-06, 11:25
  #5
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Oj då! Under tiden den läkte, bytte du smycke då som jag och upplevde du svullnader eller sådana bulor vid hålet som jag pratar om?

Nu när jag läst på lite verkar det som om jag var för ivrig då vävnaden ännu inte var läkt för en ring (blir mer påfrestning än stav). Men det verkar som om jag med lite tur kan återsätta en stav och få svullnaden att lägga sig, antingen det eller så har jag fått permanent ärrbildning vilket skulle vara mindre troligt.

Ska nog rådfråga min piercare och be han sätta i en stav.

Jag bytte stav till annan stav efter några månader, aldrig provat på ring.
Hade nog svullnad av och till under hela perioden, ömmhet. Några knölar kan jag inte minnas att jag hade dock.

Kroppen läker tidsnog. Min högst amatörmässiga bedömmning är att du ska fortsätta rengöra och ha en stor dos av tålamod. Även hålla tummarna för att ej få en inflammation kanske
Citera
2017-07-14, 13:56
  #6
Medlem
Jag säger nog samma som dig och många andra här. Jag piercade båda bröstvårtorna och satte i ringar direkt hos piercaren. Nu var det snart 2,5 år sedan jag gjorde dem. Och visst, de gör inte ont... och i omgångar är det bra. Men sedan kommer perioder då de börjar strula (därmed vara/blöda ibland) igen. Så... man får ha förbannat mycket tålamod och rengöra även långt efter man tror att de är läkta. Så... sköt om dem för alltid, typ. Jag hade säkert gjort dem ändå, även om jag vetat om att det var såhär omständigt...
...men... det har fasen inte varit en dans på rosor. Helt klart krånglig piercing att sköta om!
Citera
2017-07-16, 15:01
  #7
Medlem
MisterToms avatar
Det kan ta myyyycket längre tid än så.

I ditt fall ställer nog det till det att du bytte till ring. Detta ger en ökad belastning på fisteln under läkning då det blir mer tryck på vävnaden. Hålet är liksom rakt, och du har satt i något böjt.

Sen kan det också vara fel på placeringen men det går ju inte att bedöma utan bild. Men byt till en stav av mycket hög kvalitet och återuppta vården med kroppsvarm NaCI. Bada gärna hela bröstvårtan i det liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback