Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 03:58
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Fick just en knäpp idé...

Det finns ju (några få dock) växter som klarar sig i/med saltvatten och vissa som inte har några problem och vissa som i princip kräver det.

Många av dessa måste ju i slutändan göra sig av med saltet antar jag?

Skulle man inte kunna genmodifiera en "perfekt start växt" såpass mycket att den faktiskt rent "naturligt" producerar sötvatten men "älskar" saltvatten?

Hade ju inte varit jätte hemskt om denna sprider sig heller?

Jag menar som start hade jag hittat något buske/träd som absolut kan leva i saltvatten och sedan hade jag fångat alla löv i någon stor "plastpåse" som hade lett till ett dunk typ...

Hade inte detta varit rätt bra? och känns inte omöjligt att lösa? visst några år men va fasen? vatten blir snart brist och kan många saltvattens kuster få "gratis" vatten så...
Citera
2017-05-06, 04:51
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fick just en knäpp idé...

Det finns ju (några få dock) växter som klarar sig i/med saltvatten och vissa som inte har några problem och vissa som i princip kräver det.

Många av dessa måste ju i slutändan göra sig av med saltet antar jag?

Skulle man inte kunna genmodifiera en "perfekt start växt" såpass mycket att den faktiskt rent "naturligt" producerar sötvatten men "älskar" saltvatten?

Hade ju inte varit jätte hemskt om denna sprider sig heller?

Jag menar som start hade jag hittat något buske/träd som absolut kan leva i saltvatten och sedan hade jag fångat alla löv i någon stor "plastpåse" som hade lett till ett dunk typ...

Hade inte detta varit rätt bra? och känns inte omöjligt att lösa? visst några år men va fasen? vatten blir snart brist och kan många saltvattens kuster få "gratis" vatten så...
Mm... Det är nog lättare att få fram sötvatten om man bara kokar saltvattnet och fångar upp ångan. Detta sker redan i och med att ånga avdunstar från havsvattnet och sedan kommer ner igen i form av regn.

Jag har för mig att palmer kan växa nära havet vilka har kokosnötter vilka innehåller sött vatten.

Din idé är nog inte så knäpp igentligen. De finns/fanns forskare vilka skulle avla fram frön vilka växer upp till färdiga hus och byggnader.
Mycket praktiskt skulle det vara om man odlade ett litet frö och det 20 år sedan hade vuxit fram ett färdigt hus där.

En person under sin livstid skulle kunna skapa flera miljontals hus.

Förlåt om jag kom ifrån ämnet lite med mitt inlägg men hela idén att lösa samhällsproblem med hjälp av framavlade växter är nog inte så dum .
Citera
2017-05-06, 05:11
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Mm...


Citat:
Det är nog lättare att få fram sötvatten om man bara kokar saltvattnet och fångar upp ångan. Detta sker redan i och med att ånga avdunstar från havsvattnet och sedan kommer ner igen i form av regn.

Jodå visst är det enklare på sitt sätt men det kräver någon form av bränsle osv och rent miljömässigt (även solpaneler tillverkas inte direkt miljömässigt) tar syre och omvandlas oftast till CO2. En växt med hade tagit CO2 och frigjort syre. Så det finns en del vinst om detta går att lösa.

Rent teknikmässigt hade jag nog iofs hellre sett omvänd osmos+solpanel för i sådana fall.

Och ja regn är absolut det bästa, men hade det regnat tillräckligt så hade man haft lite sjöar i närheten och inte behövt något annat :-)

Citat:
Jag har för mig att palmer kan växa nära havet vilka har kokosnötter vilka innehåller sött vatten.

Ja palmer är ett hyfsat bra exempel! det skulle kunna vara en växt man kan starta med!

Citat:
Din idé är nog inte så knäpp igentligen. De finns/fanns forskare vilka skulle avla fram frön vilka växer upp till färdiga hus och byggnader.
Mycket praktiskt skulle det vara om man odlade ett litet frö och det 20 år sedan hade vuxit fram ett färdigt hus där.

En person under sin livstid skulle kunna skapa flera miljontals hus.

Förlåt om jag kom ifrån ämnet lite med mitt inlägg men hela idén att lösa samhällsproblem med hjälp av framavlade växter är nog inte så dum .

Helt ok!

Även din idé är inte helt fel. Om man nu inte tänker hus som (västerländsk hus) utan mera "koja" så skulle man kunna hitta växter som är snabba (som bambu) men böjbara och växer till max typ 3 meter och sedan odlar man bara en ring och när alla växter är klara så böjer man ihop dom så får man en typ "kåta"... absolut inte omöjligt.

Men det jag är ute efter är det dessa växter (som faktiskt lever och till och med frodas i saltvatten) gör naturligt och det är att faktiskt skilja på saltvatten och sötvatten. Bara det att man framhäver denna egenskap samt att korsa den med andra bra egenskaper hos andra växter (även de som naturligt kanske inte trivs så bra i saltvatten)...

Exempelvis en liten buske som skapar meloner (fulla med "vatten") som man kanske kan typ dränera till behållare typ.. jaja spånar bara...

Svårt som attan men kan väl inte vara omöjligt?
Citera
2017-05-06, 09:18
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Man kanske kan göra tvärt om, en växt som absorberar saltet och lagrar i bladen, som man lägger undan, vattnet får lägre salthalt...
Citera
2017-05-06, 22:43
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kanske kan göra tvärt om, en växt som absorberar saltet och lagrar i bladen, som man lägger undan, vattnet får lägre salthalt...

Det finns en del oaser i öknar som har en del vatten men är salt som satan. Där skulle detta fungera!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback