Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 08:38
  #13
Medlem
PixlJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nej britannien var under romersk kontroll rätt länge. Men jag skrev "romare" i den bemärkelsen att det var nog relativt få ursprungs romare (typ runt Italien) som faktiskt var på plats "länge".

Dom "orkade" inte dock ta nuvarande typ Skottland och byggde en mur istället för att slippa dem (https://en.wikipedia.org/wiki/Hadrian%27s_Wall)

---edit

London som exempel hette på den tiden Londonium (latin). Så det lyckades inga nordbor ändra på :-)
Fast jag tror inte det var mycket beblandning av Romarna utanför Italien, speciellt inte England. Har för mig att soldaterna som var där åkte hem, de byttes ut ofta, för ingen ville bo där.

Runt 80% germanskt och 20% keltiskt ungefär är beblandningen i England. Den keltiska delen ökar såklart om man inkluderar de andra länderna i Storbritannien. Allra mest keltiskt bör ju vara Wales och Irland.

Britter, tyskar och fransmän är väldigt genetiskt lika, alla är ju en blandning av germaner och kelter i någon grad. De är mer lika varandra än de är med nordmän (skandinaver/vikingar).
__________________
Senast redigerad av PixlJunkie 2017-05-06 kl. 08:45.
Citera
2017-05-06, 09:32
  #14
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigvandrare
Jojo men är det inte samma ras i storbrittannien och tyskland då som vikingarna i skandinavien? Tyskarna, britterna och skandinaviens folk är ju samma ras i grunden.

Tyskarna, britterna är mer utblandade i dagsläget.. Vi har just gått in i vår utblandningsperiod, sen c:a 30 år.
Citera
2017-05-06, 10:15
  #15
Medlem
Moramannens avatar
Det är klart att man förknippar erövrare med det ställe de kom från. Vikingar - Norden. Romare - Italien. Mongoler - Mongoliet. Conquistadorer - Spanien. Alexander - Makedonien. Etc. Att de la under sig stora områden ändrar inte på den plats de startade. Om man inte har politiska syften för att ändra det förstås, kineserna räknar numera ofta Djingis som kinesisk, liksom grekerna ser Alexander som grekisk.
Citera
2017-05-06, 11:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
För att de kom därifrån? Bara för att en kines flyttar till Somalia och är där i ett år gör inte honom till somalier.

Vidare var viking mer ett yrke än en etnicitet så vet inte varför du tar upp "stammar" i detta.
Jaha! Det är mer som ett yrke än en stam, jag trodde faktiskt att det räknades mer som ett stam.

Hur kan det räknas som ett yrke, var inte alla Vikingar?

De som inte hade det yrket då, vad kallades de för?
Citera
2017-05-06, 14:12
  #17
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jaha! Det är mer som ett yrke än en stam, jag trodde faktiskt att det räknades mer som ett stam.

Hur kan det räknas som ett yrke, var inte alla Vikingar?

De som inte hade det yrket då, vad kallades de för?

Jag rekommenderar att du läser "Rigstula". Här i Brates översättning från 1913. runeberg.org/eddan/se-12.html

De som stannade hemma och brukade jorden kallades kort och gott för Karlar.
Citera
2017-05-06, 17:02
  #18
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jaha! Det är mer som ett yrke än en stam, jag trodde faktiskt att det räknades mer som ett stam.

Hur kan det räknas som ett yrke, var inte alla Vikingar?

De som inte hade det yrket då, vad kallades de för?

Man trodde länge att vikingarna kallades så för att de kom ifrån Viken, alltså nuvarande Bohuslän och sydligaste Norge, men idag anses det mindre troligt. Dock kom väldigt många vikingar från Viken.
Citera
2017-05-06, 19:05
  #19
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jaha! Det är mer som ett yrke än en stam, jag trodde faktiskt att det räknades mer som ett stam.

Hur kan det räknas som ett yrke, var inte alla Vikingar?

De som inte hade det yrket då, vad kallades de för?
De nordiska stammarna på den här tiden kallades svear, götar, gutar, jutar, daner m.m. Vikingarna var de som for på just vikingafärder. Vad gäller de övriga brukar de övergripande kallas nordmän. I den termen ingick förstås bönder, präster, spåkvinnor, snickare, fria män och kvinnor (i motsats till trälar), byfånar, hövdingar, köpmän, barn, gamla, o.s.v.
Citera
2017-05-06, 19:18
  #20
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
För att inte glömma Normandie :-) Rollo! (eller Rolf)

"Vikingar" var nog mestadels "norrmän" och till viss del norra västkust svenskar (idag).

Men gränser var inte så viktiga (och ändrade sig år för år) den tiden i norden så vikingar (idag) var helt enkelt kustfolk som handlade och gav sig ut på färder för att utforska, handla och kriga.

Men vi hade ju hästar så alla i hela norden hade möjligheten att gå på vikingafärder... och ryktet att hitta rikedomar eller bara bördigare mark (kanske du jobbar på någons mark och du vill hitta egen mark?) ledde nog till att många tog ett svärd och sköld och gav sig iväg.

Norden (kanske lättare i Danmark dock) är/var ett antagligen rätt tufft leva. Tuffa vintrar, svår skörd osv... många såg nog sin chans att hitta egen mark och kanske "raida" lite rikedomar...
Nej, det skedde även i östra Sverige. De svear som var vikingar åkte däremot inte västerut som oftast, utan tog sig via Ryssland och Volga men även via Ukraina sig ända ner till Konstantinopel/Istanbul. Kiev Rus (senare Ryssland) är bland annat grundat av vikingar. Anledningen till att du förknippar det med norrmän och danskar och götar är för att det är dessa engelsktalande media intresserar sig främst för.
Citera
2017-05-06, 19:55
  #21
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G13Haze
Nej, det skedde även i östra Sverige. De svear som var vikingar åkte däremot inte västerut som oftast, utan tog sig via Ryssland och Volga men även via Ukraina sig ända ner till Konstantinopel/Istanbul. Kiev Rus (senare Ryssland) är bland annat grundat av vikingar. Anledningen till att du förknippar det med norrmän och danskar och götar är för att det är dessa engelsktalande media intresserar sig främst för.

Du kanske missuppfattade mig, självklart skedde resor ifrån östra Sverige också. Men just Viking måste ju ändå härstamma från områden där det faktiskt finns vikar/fjordar.
Och de som begavs sig och använda Volga blev dom mycket korrekt kallade för Rus(er) och inte Vikingar. Men som jag också sade så var det få gränser och alla nordbor gjorde ungefär samma grej med samma utrustning och båtar osv.
Citera
2017-05-06, 20:10
  #22
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du kanske missuppfattade mig, självklart skedde resor ifrån östra Sverige också. Men just Viking måste ju ändå härstamma från områden där det faktiskt finns vikar/fjordar.
Och de som begavs sig och använda Volga blev dom mycket korrekt kallade för Rus(er) och inte Vikingar. Men som jag också sade så var det få gränser och alla nordbor gjorde ungefär samma grej med samma utrustning och båtar osv.
Troligtvis därför "viking" blivit en bekväm samlingsterm i dagligt tal. Vem orkar egentligen hålla reda på ruser, varjager, väringar, vikingar, m.m. hela tiden när dessa beteckningar ofta överlappar varandra? En nordman kunde hinna med flera av dessa jobb under sin livstid. Ungefär på samma sätt som "cowboy" inte alltid enbart betecknar 1800-talets (och dagens) amerikanska kofösare, utan alla med hatt och pistol i Nordamerika under den tidsperioden.

Rätt eller fel, det beror på hur petig man vill vara.
Citera
2017-05-06, 20:37
  #23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Fast jag tror inte det var mycket beblandning av Romarna utanför Italien, speciellt inte England. Har för mig att soldaterna som var där åkte hem, de byttes ut ofta, för ingen ville bo där.

Runt 80% germanskt och 20% keltiskt ungefär är beblandningen i England. Den keltiska delen ökar såklart om man inkluderar de andra länderna i Storbritannien. Allra mest keltiskt bör ju vara Wales och Irland.

Britter, tyskar och fransmän är väldigt genetiskt lika, alla är ju en blandning av germaner och kelter i någon grad. De är mer lika varandra än de är med nordmän (skandinaver/vikingar).

Nej som sagt tror inte heller det skedde så stor blandning. Det fanns givetvis romerska armeér i början men troligen efter några år så bestod dom säkert mestadels av lokalbefolkningen sedan de som hade hand om den slutgiltliga beskattningen osv var nog dock fullblods romare. Kanske även de flesta officerare.
Citera
2017-06-15, 09:39
  #24
Medlem
wodelars avatar
Det fanns även vendiska "vikingar" (slaviskt folkslag) som bland annat härjade Hedeby i dagens norra Tyskland under det vi kallar vikingatid eller tidig Medeltid. Hedeby övergavs efter detta.
Karelare tros ha bränt ner Sigtuna. Området vid dagens Stockholm anlades förmodligen som en pålspärr från början, för att försvåra just sjöröveri. Vendernas heliga kultplats vid Kap Arkona på Rügen förstördes först 1168.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback