2017-05-06, 00:39
Medlem
cybergrodans avatar
För två dagar sedan var jag ute på en ganska intensiv cykling i skogen (ska påpekas att jag är helt ny på detta). Efter 1-2 timmar fick jag svårt att se, det var liksom bara fläckar av synfält. Eftersom att jag har migrän är jag ''van'' vid detta, det var flera år sedan sist men detta var mycket likt. Efter en stund kom även huvudvärken, och denna var i det närmsta extrem. Det gjorde riktigt ont, dock bara på ena sidan, runt tinningen och bakom ögat. Precis så som min migrän brukar yttra sig, men normalt domnar jag också i händer, armar och ansiktet. Det gjorde jag inte denna gång, därför tror jag inte att det var migrän.
Jag drog i alla fall hem, tog migränmedicin samt treo och somnade. Efter ett par timmar vaknade jag och mådde mycket bättre, fortfarande väldigt ont i huvudet men det var inte alls så illa som innan. Morgonen efter var det ganska lugnt, men nu har jag istället riktigt ont i nacken, på samma sida som huvudvärken var. Dessutom ''strålar'' värken upp mot huvudet. Det gör ont när jag trycker på huvudet samt nacken, dessutom gör det riktigt ont att vrida huvudet.
Idag var jag ut och cyklade igen, och det kändes då som att smärtan blev värre.

Vad kan detta bero på tror ni? Jag är som sagt ny på MTB och har inte riktigt koll på hur man ska justera cykeln. Det känns väldigt bra när jag cyklar, men kan det vara så att jag sitter så att musklerna i nacken har tagit skada? Eftersom smärtan var så intensiv och plötsligt tänkte jag direkt på hjärnhinneinflammation. Men jag har varken känt illamående eller yrsel, och jag har ingen feber eller sjukdomskänsla på annat sätt.
Citera
2017-05-06, 00:59
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Låter som ngt diskbråck eller nåt.
Är ju inte helt konstigt om du är oerfaren.

Hjärnhinneinflammation låter ju mindre troligt. Dock så är det bra om du drar till läkare så det får göra en magnetröntgen på din nacke.

Nacken är viktigaste delen av din rygg.

Att du fick synproblem kan förklaras med reflexer. Men kan också förklaras av en stroke/TIA.
Senast redigerad av Kalas-Kuken 2017-05-06 kl. 01:01.
Citera
2017-05-06, 01:18
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Låter som ngt diskbråck eller nåt.
Är ju inte helt konstigt om du är oerfaren.

Hjärnhinneinflammation låter ju mindre troligt. Dock så är det bra om du drar till läkare så det får göra en magnetröntgen på din nacke.

Nacken är viktigaste delen av din rygg.

Att du fick synproblem kan förklaras med reflexer. Men kan också förklaras av en stroke/TIA.
Ja eftersom det inte blivit bra nu på 2 dagar har jag tänkt gå till läkare. Problemet är att jag åker bort på söndagmorgon och är borta i en vecka... Tveksamt om man kan få tid imorgon?
Stroke tror jag inte, jag har haft liknande huvudvärk tidigare (är ganska övertygad om att jag har Hortons huvudvärk, men är inte diagnostiserad). Skillnaden denna gång är att det uppkom i samband med fysisk ansträngning samt att det nu efteråt gör väldigt ont i nacken.

Jag funderar på ifall denna typ av smärta kan uppkomma när man sträcker sig? Jag har heller aldrig haft nackspärr tidigare så vet inte om det kan vara det?

Förlåt för frågetecken i mängder, men börjar känna mig smått orolig nu haha! Jag är i alla fall mycket tacksam för svar.
Citera
2017-05-06, 09:26
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Ja eftersom det inte blivit bra nu på 2 dagar har jag tänkt gå till läkare. Problemet är att jag åker bort på söndagmorgon och är borta i en vecka... Tveksamt om man kan få tid imorgon?
Stroke tror jag inte, jag har haft liknande huvudvärk tidigare (är ganska övertygad om att jag har Hortons huvudvärk, men är inte diagnostiserad). Skillnaden denna gång är att det uppkom i samband med fysisk ansträngning samt att det nu efteråt gör väldigt ont i nacken.

Jag funderar på ifall denna typ av smärta kan uppkomma när man sträcker sig? Jag har heller aldrig haft nackspärr tidigare så vet inte om det kan vara det?

Förlåt för frågetecken i mängder, men börjar känna mig smått orolig nu haha! Jag är i alla fall mycket tacksam för svar.

Det beror ju på många faktorer som din ålder, tidigare skador, vilken typ av nacke du har, hur mycket stillasittande du varit i ditt liv, hur väl du har tagit hand om din kropp & nacke tidigare etc..

Väldigt klassiskt för skador är ju när någon oerfaren runt medelåldern börjar med en ny sport och kör på som de vore i tonåren.

Muskler, senor, ledband och skelett behöver ju ha en tillvänjningsperiod till den nya aktiviteten så man är anpassad för de nya förutsättningarna.

Ok i ditt fall kan du gå till akuten och beskriva dina symptom, beroende på deras stressnivå kommer de antingen ge dig Paracetamol och skicka hem dig eller ge dig en Magnetröntgenundersökning.

Jag skulle råda dig till att Pusha för en magnetröntgenundersökning, då nacken är så attans viktig. Om nacken är fucked, så kan resten av kropppen under nacken bli drabbad då ev. skada kan trycka på ryggmärgen.
Citera
2017-05-06, 11:47
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Det beror ju på många faktorer som din ålder, tidigare skador, vilken typ av nacke du har, hur mycket stillasittande du varit i ditt liv, hur väl du har tagit hand om din kropp & nacke tidigare etc..

Väldigt klassiskt för skador är ju när någon oerfaren runt medelåldern börjar med en ny sport och kör på som de vore i tonåren.

Muskler, senor, ledband och skelett behöver ju ha en tillvänjningsperiod till den nya aktiviteten så man är anpassad för de nya förutsättningarna.

Ok i ditt fall kan du gå till akuten och beskriva dina symptom, beroende på deras stressnivå kommer de antingen ge dig Paracetamol och skicka hem dig eller ge dig en Magnetröntgenundersökning.

Jag skulle råda dig till att Pusha för en magnetröntgenundersökning, då nacken är så attans viktig. Om nacken är fucked, så kan resten av kropppen under nacken bli drabbad då ev. skada kan trycka på ryggmärgen.
Jag förstår! Tack så mycket för bra svar, jag ska se till att ta mig till en läkare!
Jag har cyklat rätt mycket nu under ett par veckor, men nu kommer det ju bli vila i en vecka. Det kanske är bra, så får jag starta lite försiktigare sen när jag kommer hem igen.
Citera
2017-05-06, 12:51
Medlem
Lasbond3000s avatar
Nu är inte detta så troligt (jag skulle gissa på migrän eller nåt).....men nackstelhet i kombination huvudvärk är typiska tecken för meningit (hjärnhinneinflammation), vilket är livsfarligt och väldigt akut (det handlar om timmar i värsta fall)!
Så åk iväg till akuten med dig. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=160
Citera
2017-05-06, 13:37
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Detta med att synen påverkas kan jag gissa var att blodtrycket tillfälligt sjönk rejält av ansträngningen. Det är kul att ösa på med MTB och man driver sig själv till hårdare ansträngning än man skulle tålt med tråkig motion.

MÖJLIGEN skulle huvudvärken kunna förklaras likadant, eller snarare med att du som ofta får migrän inte var helt utvilad innan?

nackstelheten vetefan..... Slog du dig hårt i huvudet? Hade du behövt gå till naprapaten före du cyklade? har du ett stillasittande/monotont arbete?
Citera
2017-05-06, 14:47
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Nu är inte detta så troligt (jag skulle gissa på migrän eller nåt).....men nackstelhet i kombination huvudvärk är typiska tecken för meningit (hjärnhinneinflammation), vilket är livsfarligt och väldigt akut (det handlar om timmar i värsta fall)!
Så åk iväg till akuten med dig. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=160
Detta var som sagt min första tanke, men det hände för 2 dagar sedan och jag kände varken av något illamående eller feber. Det gör jag inte heller nu, så hjärnhinneinflammation känns utesluten.

Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Detta med att synen påverkas kan jag gissa var att blodtrycket tillfälligt sjönk rejält av ansträngningen. Det är kul att ösa på med MTB och man driver sig själv till hårdare ansträngning än man skulle tålt med tråkig motion.

MÖJLIGEN skulle huvudvärken kunna förklaras likadant, eller snarare med att du som ofta får migrän inte var helt utvilad innan?

nackstelheten vetefan..... Slog du dig hårt i huvudet? Hade du behövt gå till naprapaten före du cyklade? har du ett stillasittande/monotont arbete?

Ja det låter troligt, antingen det eller så var det migrän på gång, men eftersom att jag tog tablett i tid så bröt det inte ut. Kanske jag sträckte mig samtidigt och därav nackstelheten? Jag slog inte i huvudet, och mitt arbete är inte stillasittande. Men nu har jag varit ledig ett tag och då har det blivit många timmar vid datorn...

Jag drog över till mamma som jobbar inom vården, hon masserade och smörjde in med voltaren. Hon sa att jag hade en muskel som var helknasig, som gick upp precis längs området där jag har ont. Förhoppningsvis är det den som är problemet, att det blev något fel med där.

Nu ska jag ta det lugnt, inte cykla på en vecka samt massera och smörja in. Ifall det blir sämre eller inte bättre inom en vecka ska jag uppsöka läkare.
Tack för alla svar
Citera
2017-05-17, 21:05
Medlem
cybergrodans avatar
Jag ger en update ifall någon hamnar i denna tråd senare!
Några dagar av vila efter senaste inlägget gjorde nacken helt bra igen. Varken huvudvärken eller nackstelheten har märkts av sedan dess, men idag var jag ute på en långtur med cykeln igen och det kändes lite... Jag antar att jag sitter fel/spänner mig på något konstigt sätt när jag cyklar!
Citera
2017-05-20, 00:59
Medlem
Efter som du är ny på MTB och kanske inte riktigt van med att slappna av i rätt delar av kroppen är det med största sannolikhet en triggerpunkt i trapezius. Det låter som så med tanke på vart din huvudvärk sätter sig och med tanke på att du säger att det strålar ut från nacken upp i huvudet.

Besök ändå vårdcentral för att utesluta. Hittar dem inget kan du boka in en tid hos massageterapeut eller liknande som kan hjälpa dig med din smärta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in