Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 23:41
  #1
Medlem
Marknadsknallen Rol*and Mats*son från Nyköping avled efter knivbråk? på en marknad.
Någon som sitter inne med mer fakta om händelsen?
Citera
2017-05-16, 09:08
  #2
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Inte fakta utan diffusa minnen som troligen inte tillför så mycket; om jag inte minns helt fel så hölls gm i schack av en annan torghandlare med en lång planka till polisen kom. Den andra torghandlaren var dessutom av utländsk härkomst, han med plankan alltså.

Det var länge sedan, var det inte snarare under den första hälften av 80-talet? Fallet blev inte så enormt uppmärksammat, de båda inblandade var väl okända i stan, hade det inte varit för han med plankan (som var en regelbunden torghandlare man kände igen) så hade jag knappast kommit ihåg det.
Citera
2017-05-16, 21:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Inte fakta utan diffusa minnen som troligen inte tillför så mycket; om jag inte minns helt fel så hölls gm i schack av en annan torghandlare med en lång planka till polisen kom. Den andra torghandlaren var dessutom av utländsk härkomst, han med plankan alltså.

Det var länge sedan, var det inte snarare under den första hälften av 80-talet? Fallet blev inte så enormt uppmärksammat, de båda inblandade var väl okända i stan, hade det inte varit för han med plankan (som var en regelbunden torghandlare man kände igen) så hade jag knappast kommit ihåg det.

Jo det kan mycket väl ha varit 1983. Matsson hade varit elektriker tidigare, men sadlat om till knalle.
Han sålde diverse prylar, bla. klassiska raggartillbehör som rävsvansar att fästa i antennen, och sydstatsflaggor.
Matsson var ganska liten, lite krum, bar skägg och såg en aning sliten ut, om ett signalement kan hjälpa minnet hos någon.
Citera
2017-05-17, 00:55
  #4
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Marknadsknallen Rol*and Mats*son från Nyköping avled efter knivbråk? på en marknad.
Någon som sitter inne med mer fakta om händelsen?

Jag hittar bara en Roland Mattsson i Nyköping i Sveriges dödbok 1901-2013.
Han står som avliden 1984-08-22. Kanske kan någon med tillgång till tidningsarkiv söka lite med utgångspunkt från detta datum.
Citera
2017-12-15, 23:26
  #5
Medlem
raacos avatar
jag minns bara diffust jag var troligtvis inte i stan denna dag..det jag minns att en lirare köpte en kniv av en knalle som han sedan högg ner med den inköpta kniven..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback