Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 14:59
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ingenjörer blir nästa stora grupp arbetslösa. Inom fem år kan kapitalet be maskinerna programmera sig själva, eller leja ut det på indier och kineser. Hantverksyrken, vårdyrken, läraryrken samt journalistik och samhällsanalys är de områden där robotarna aldrig kan ersätta människan.

Du vet inte vad en ingenjör sysslar med va..?

Hur ber kapitalet en maskin att programmera sig själv? Vem fan är kapitalet - och att "be en maskin" om något gör man genom att programmera den, så exakt vad skall man be den göra?
Hantverksyrken är verkligen ett yrke där robotar kan ta över så länge ingenjören gjort ett bra jobb med designen.. Maskiner är långt bättre på att göra handarbeten än vad en mänsklig hand någonsin kan bli..


En positiv effekt av robotisering är väl att de jobb vi tidigare lagt ut till Kina pga att de kan pressa priserna i och med urusla arbetsvilkor, nu börjar tas tillbaka igen eftersom det börjar blir billigare med automatiserad framställning i väst än slavarbetare i kommunistlandet Kina.
__________________
Senast redigerad av HalfRunar 2018-11-05 kl. 15:11.
Citera
2018-11-05, 15:08
  #266
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Vilket leder till, ja du gissade rätt, ett feodalsamhälle i sinom tid.


Eller oligandristiskt. Om du med din magnifika IQ kan räkna ut vad det innebär. Men jag förstår att män med hög IQ föredrar den nuvarande polyandristiska samhällsmodellen. https://en.wikipedia.org/wiki/Private_prison https://twitter.com/Bardissimo/statu...12504164962307
Citera
2018-11-05, 16:52
  #267
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Eller oligandristiskt. Om du med din magnifika IQ kan räkna ut vad det innebär. Men jag förstår att män med hög IQ föredrar den nuvarande polyandristiska samhällsmodellen. https://en.wikipedia.org/wiki/Private_prison https://twitter.com/Bardissimo/statu...12504164962307

Så länge det överbelånade och överkonsumerande proletariatet slås i smulor är då jag glad.

Citera
2018-11-05, 18:36
  #268
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Så länge det överbelånade och överkonsumerande proletariatet slås i smulor är då jag glad.


Det överbelånade och överkonsumerande proletariatet kommer garanterat inte att minska i omfattning.
Citera
2018-11-05, 18:50
  #269
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Det överbelånade och överkonsumerande proletariatet kommer garanterat inte att minska i omfattning.

O ja, när det börjar sörpla högljutt i Ghawar så är det bums tillbaka till statarlivet för det överkonsumerande och obildade proletariatet.
Citera
2019-05-17, 15:49
  #270
Medlem
Elon Musk "I tried to warn them" The Danger of AI
:
https://www.youtube.com/watch?v=Zdy6m3pvdNE
Citera
2019-10-07, 00:19
  #271
Medlem
Det kommer inte att behövas så många "händer" i alla fall. Här ett kinesiskt hotell. Vi i Sverige kommer att bli hela världens Skansen så som vi håller på med. Själv skulle jag vilja ha en sådan där Robban Robot serverandes frukost varje morgon. Kan inte vara svårt då jag är ärkekonservativ på morgnarna och vill bara ha samma saker till frukost.

https://twitter.com/CNBCi/status/1180870327607451655
Citera
2021-12-07, 03:29
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag var för inte så länge sedan och besökte en vanlig mataffär och jag noterade att de tagit bort 2/4 kassor och ersatt de två med själscanning, alltså att man kan scanna en vara själv och betala för den. Detta fick mig att tänka på hur snabbt tekniken utvecklas och att det fanns jobb som krävde mänsklig arbetskraft för 30 år sedan men som inte kräver det idag, men också hur det kommer om 20 år då fler arbeten troligtvis kommer bli ersatta av robotar, tänker främst på enkla jobb!


Frågan jag ställer mig är hur samhället kommer se ut om robotar och andra maskiner ersätter de flesta enkla jobben som finns idag? Min syn är att den ekonomiska ojämlikheten kommer öka dramatiskt och att välfärdsstaten på sikt kommer gå sönder. Fattigdomen kommer öka men så kommer också rikedomarna för ett fåtal individer. Person X som arbetar med avancerad systemutveckling kommer tjäna stora pengar men person Y som gick ut gymnasiet med E i snitt kommer vara fattig om hon/han inte kämpar riktigt hårt för att klättra till en okej nivå.

En annan konsekvens som jag ser är att fenomenet att gifta sig uppåt kommer öka, inte enbart på grund av att vi importerar ett stort antal lågutbildade individer men också på grund av det jag nämnde att en stor del enkla jobb kommer försvinna på grund av robotiseringen.

Vad tror ni?

Vi får folklön då robotarna tar över. såvida regeringen inte tar in mängder med flyktingar igen.
Citera
2021-12-07, 03:34
  #273
Medlem
GylleneUttern2s avatar
Just det där med självscanning är ju kul eftersom det i 99% av fallen alltid står en personal vid varje scanningkassa och glor på en eller springer fram och hjälper/tar över om nåt strular. På IKEA brukar det stå TVÅ fruntimmer per scanningkassa och glo. I bland nån bög med.

Så vad fan det handlar om kan man ju undra.
Citera
2021-12-07, 03:44
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vi får folklön då robotarna tar över. såvida regeringen inte tar in mängder med flyktingar igen.

Det skapas nya låglönejobb. Däremot lär klyftorna öka eftersom att utvecklingen komer att tvinga ner lönerna för att skapa nya jobb.

Exempelvis skulle de flesta restauranger och butiker fungera bättre med mer personal men den obefintliga aebetslösheten gör att lönerna hålls uppe
Citera
2021-12-07, 11:25
  #275
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern2
Just det där med självscanning är ju kul eftersom det i 99% av fallen alltid står en personal vid varje scanningkassa och glor på en eller springer fram och hjälper/tar över om nåt strular. På IKEA brukar det stå TVÅ fruntimmer per scanningkassa och glo. I bland nån bög med.

Så vad fan det handlar om kan man ju undra.

Eftersom det är handscanner kan det "missas" att scannas

Går att lösa allt robotiserat ang handels självscannning. Det handlar först om att man scannas på väg in och väg ut om man har metallföremål i sin klädsel som kan förhindra en fullscanning av varorna man sen ska betala och bära ut, sen ska varje vara scannas genom ett rullband som går igenom en sluss där det kommer ut på andra sidan
Allt handlar om smarta prislappar där scanningen är i 360 graders läge och missas en vara att skannas pris på är det redan skannat som ett föremål iaf som inte är godkänt och hamnar på ett annat rullband

Det kommer såklart finnas kontrollanter och de som hjälper en men som bara mest dyker upp när felkoder registreras när folk har vant sig med systemet
Citera
2021-12-07, 11:51
  #276
Medlem
GylleneUttern2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Eftersom det är handscanner kan det "missas" att scannas

Går att lösa allt robotiserat ang handels självscannning. Det handlar först om att man scannas på väg in och väg ut om man har metallföremål i sin klädsel som kan förhindra en fullscanning av varorna man sen ska betala och bära ut, sen ska varje vara scannas genom ett rullband som går igenom en sluss där det kommer ut på andra sidan
Allt handlar om smarta prislappar där scanningen är i 360 graders läge och missas en vara att skannas pris på är det redan skannat som ett föremål iaf som inte är godkänt och hamnar på ett annat rullband

Det kommer såklart finnas kontrollanter och de som hjälper en men som bara mest dyker upp när felkoder registreras när folk har vant sig med systemet

Jo jag begriper ju det - vad jag menar är att varför ska kassörskan stå och se dum ut istället för att sitta och slå in mina varor? Blir ju ingen personalbesparing av det. Men visst i framtiden så, när vi har chipet i nacken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback