Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 14:20
  #1
Medlem
Funderar på ny dator men skall även åka till USA i en snar framtid.
Hade tänkt att beställa hem komponenter från newegg till en kompis där och sätta ihop datorn sedan ta med dem hem.

Jag sparar 1000-lappar, men hur stor är risken att något plötsligt går sönder och jag är fast i sverige utan att kunna "skicka tillbaka" komponenterna?

Hoppas det inte är en alldeles för konstig fråga.
Citera
2017-05-05, 17:42
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
hur stor är risken att något plötsligt går sönder och jag är fast
Genomsnittlig RMA på grejorna är nånstans mellan 1% och 5% beroende på vad det är, i vissa extrema fall är det uppemot 20% fel på grejorna, men sådana brukar försvinna ur återförsäljarnas sortiment ganska snabbt, åtminstone inom EU. I usa kan skräpgrejor dröja sig kvar betydligt längre pga de inte har 3 års garanti där, ingen ångerrätt, inget konsumentskydd, konsumenten är helt utelämnad. Vissa saker som man tar för givet att det är garanti på är det ingen garanti alls på, t.ex processorer i "bulk" förpackning och en del andra opaketerade grejor, så kolla upp alla delar riktigt noga innan beställning.

Egentligen ska du betala tull och moms på datorn när du tar in den i sverige. Kolla med tullen om du kan få nån info om det innan du åker iväg och handlar. Är grejorna begagnade så ska du slippa pålagor, men då gäller att du kan visa det för tullen, t.ex starta datorn och visa att det ligger filer i den som du redigerat eller nåt. Sånt går galant med en laptop, men jag vet inte hur de gör med en stationär dator, fråga dem innan du åker.

Själv skulle jag handlat från tyskland istället, tryggare och enklare än usa, ca.15% billigare än i sverige och inga tullar. Skillnaden i moms glömmer de oftast bort pga det är krångligt att räkna om och redovisa. Om jag nu ändå skulle handlat från usa, via en bekant där, så skulle jag skickat hem grejorna per post och montera här i sverige, är väl knappast kul att kånka runt mellan terminalerna med 20 kilo resväska fylld med stationär dator. Är det fel på nåt, skicka tillbaka till vännen där och be denne reklamera åt dig. Tar lång tid, men så är det när man handlar grejor på andra sidan av planeten.
En del gånger när det är garantier i usa så hanteras det direkt av importören där, inte av säljföretaget, så kolla upp det också innan köp. Det kan skilja mellan olika komponenter var de ska skickas om det är fel på dem.
Citera
2017-05-05, 21:43
  #3
Medlem
Kul projekt. Har aldrig varit med om någon hårdvara någonsin som pajat. Kan bero på tur, eller att andra uppfattar saker som trasiga när typ filsystemet på deras hårddisk pajar. Alltid bekvämare att köpa det man kan köpa i butik, enligt min egen erfarenhet, om man nu känner att man köpt fel, något som inte passar osv. Har köpt några enstaka prylar utomlands från, och aldrig krånglat eller pajat. Dock ej från newegg. Tyskland var ett bra tips från herrn ovan.
Citera
2017-05-06, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Genomsnittlig RMA på grejorna är nånstans mellan 1% och 5% beroende på vad det är, i vissa extrema fall är det uppemot 20% fel på grejorna, men sådana brukar försvinna ur återförsäljarnas sortiment ganska snabbt, åtminstone inom EU. I usa kan skräpgrejor dröja sig kvar betydligt längre pga de inte har 3 års garanti där, ingen ångerrätt, inget konsumentskydd, konsumenten är helt utelämnad. Vissa saker som man tar för givet att det är garanti på är det ingen garanti alls på, t.ex processorer i "bulk" förpackning och en del andra opaketerade grejor, så kolla upp alla delar riktigt noga innan beställning.

Egentligen ska du betala tull och moms på datorn när du tar in den i sverige. Kolla med tullen om du kan få nån info om det innan du åker iväg och handlar. Är grejorna begagnade så ska du slippa pålagor, men då gäller att du kan visa det för tullen, t.ex starta datorn och visa att det ligger filer i den som du redigerat eller nåt. Sånt går galant med en laptop, men jag vet inte hur de gör med en stationär dator, fråga dem innan du åker.

Själv skulle jag handlat från tyskland istället, tryggare och enklare än usa, ca.15% billigare än i sverige och inga tullar. Skillnaden i moms glömmer de oftast bort pga det är krångligt att räkna om och redovisa. Om jag nu ändå skulle handlat från usa, via en bekant där, så skulle jag skickat hem grejorna per post och montera här i sverige, är väl knappast kul att kånka runt mellan terminalerna med 20 kilo resväska fylld med stationär dator. Är det fel på nåt, skicka tillbaka till vännen där och be denne reklamera åt dig. Tar lång tid, men så är det när man handlar grejor på andra sidan av planeten.
En del gånger när det är garantier i usa så hanteras det direkt av importören där, inte av säljföretaget, så kolla upp det också innan köp. Det kan skilja mellan olika komponenter var de ska skickas om det är fel på dem.


Blir det inte lika dyrt från Tyskland om man nu ska skicka allt? Känns som de där 15% försvinner med frakten?

Tänker samma från USA, om man skall skicka alla komponenter, blir det inte rätt dyrt?
Kan man skicka allt utan att komma på tull och moms? Eller antar att dem inte kan "kolla" när man skickar privata försändelser?

Blir bara lite nedstämd när man kollar youtube videos där dem bygger "500 dollar builds" och sen sätter man ihop samma dator i en svensk butik så är det närmare 10000 kr istället för 5000
Citera
2017-05-06, 19:30
  #5
Medlem
Skulle aldrig köpa hem en hel dator från USA mest med tanke på risken för fraktskador. Dock kan man köpa t.ex. CPU, grafikkort, SSD, RAM-minnen och HDD. Allt naturligtvis i sina originalförpackningar och inbäddat i en kappsäck med hårda sidor. Då är man inte långt ifrån en komplett dator när man ska köpa resten hemma i Sverige.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-05-06 kl. 19:33.
Citera
2017-05-06, 22:01
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Känns som de där 15% försvinner med frakten?
Frakten går vanligen på mindre än 200.- per paket från tyskland, så om det blir 15% av beloppet då har du knappt ens köpt en processor. Beställer du grejorna samtidigt från samma företag sampackar de naturligtvis i möjligaste mån, precis som de gör här i sverige. Kolla upp "versandskosten" vid beställning, det kan ju givetvis variera.

Citat:
Tänker samma från USA, om man skall skicka alla komponenter, blir det inte rätt dyrt?
Om du ska skicka dem en och en, jo då blir det många paket och många porton, usa har också extra transportförsäkringar som kostar procent av vad försändelsen är värd, men lägger du det i en eller två stadiga kartonger så blir det inte så vådligt. Sedan kan du ju skippa de jättestora sakerna som t.ex chassiet som pga sin storlek nästan alltid blir en egen försändelse, Chassin är ju inte så hemskt dyra här i sverige heller. Stora bildskärmar likaså, och just på skärmar och på nätagget måste du f.ö kolla upp om de klarar att köras på 230 volt, det är inte alla amerikanska grejor som gör.

Citat:
Eller antar att dem inte kan "kolla" när man skickar privata försändelser?
Visst kan tullen kolla paket, det är ju det de SKA göra. Underskatta dom inte, dom är inte dumma.

Citat:
svensk butik så är det närmare 10000 kr istället för 5000
Nej, så mycket skiljer det inte i normala fall. Då är det nån som verkligen prisjaktat till det yttersta och tagit alla möjliga sorters specialerbjudanden som råkat ligga uppe just precis den dagen, kanske en och annan "refurbished" komponent osv. Så kan man ju göra i sverige också och komma billigt undan, särskilt dagar som mellandagsrea, black friday m.fl och genom att handla i "fyndhörnan".

Det var faktiskt intressant att testa, så jag satte ihop en dator med exakt samma komponenter i sverige, usa, tyskland och storbritannien. Jag landade på 21290 i sverige, 18771,69 i tyskland, 17072.29 i usa och 21357.34 i storbritannien, med dagens valutakurser, men utan att räkna på fraktkostnader någonstans ifrån.
De amerikanska priserna avviker genom att inkludera 3 kampanjer. Utan dem skulle det legat på 17987,77. Det blev alltså inte halva priset i usa för mig, men helt klart ligger det bra till, 18-25% är inte dåligt. 13% i tyskland blir en del pengar också, 2518.- i det här testet som iofs är en ovanligt dyr dator med en i7'a, 1080ti, dyrt moderkort, 512ssd osv.

Värt besväret att handla från usa då? Nej, jag tycker inte det, då ska det skilja mer än 40% så det är värt tjorvet och dessutom tull och momspåslaget om man åker på det, annars kan det bli ett redigt bakslag.
Jag håller fast vid tyskland som vettigaste alternativet, då behöver man inte oroa sig för tullen eller knepiga garantivillkor eller att det inte går köra på 230 volt, eller andra otrevliga överraskningar.

Testa gärna bygga själv i de olika länderna med precis de delar du verkligen vill ha och försök göra det så neutralt som möjligt, då får du den mest rättvisande jämförelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback