Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 13:08
  #1
Medlem
fooofighters avatar
Sagan om Aset.
(För närmare förklaring, googla gärna Asshole / Son of a bitch alternativt Shitface).


Efter någon månad får jag nog.
Aset har nu t.o.m. gått under jord och svarar inte på mina samtal.
När jag låter en kompis med för honom okänt nummer ringa (tack M*rvan ) svarar han...

Jag ringer konsumentombudsmannen i stan (kvinnan i detta fallet) och förklarar lite trevande vad jag TROR jag har för ärende, själv fortfarande osäker på vad fan det är som händer egentligen. Försöker förklara hur min förvirrade och sjuka pappa köpte guld för att göra smycken men dog innan det blev klart. Hur morsan tog över som dödsbo, men inte på ett par år har sett varken guld eller smycken. Hur jag själv fått förklarat för mig att guldet ligger i "gulddepå" och kan säljas när som helst (något jag senare förstått var en ren lögn, det finns inget som heter gulddepå..).
I telefonens andra ände råder dock inga tveksamheter och jag får min första kalldusch redan efter 30 sekunders samtal då jag blir avbruten "ok, det är Claes vi talar om va?".
Jag har aldrig råkat ut för en bedragare förut och för er andra som aldrig upplevt det, jag lovar, det är svårt att beskriva hur jävla dum man känner sig när polletten äntligen trillar ner!

Kan folk vara så jävliga frågar jag mig?!
Att man medvetet blåser äldre förvirrade människor på pengar?
Att Aset redan från början såg min numera döda pappa, förvirrad som han var, som ett lätt offer?
Och därefter min av sorg förkrossade mamma som nästa lätta offer?
Och när hon till sist ber sonen (mig) om hjälp att få ut sina pengar försöker han blåsa mig med?
Jag vill inte tro det, går till en av farsans gamla vänner som handlar med guld, måste dubbelkolla...

Denna gången dröjer det en hel minut innan kallduschen kommer "du, vi kan tala klarspråk, jag har redan fattat vem du pratar om..."
Nu blir jag förbannad, går till en annan guldsmed. Och nästa.. Och nästa..
Någon vecka tar det med många samtal, alla till en början trevande men som i samtliga fall slutar i medkänsla "ledsen att ni också råkat ut för honom".
Känslan går från att känna sig dum... till arg... passerar snabbt svinförbannad.. för att slutligen landa i:
Skit i förlorade pengar!! Jag ska fan slita huvudet av karln och pissa ner i hans jävla hals!!!

Så här jobbar då Aset (i nämnd ordning):

1: Förhala tiden:
"jag ringer så fort det är klart".
"Gjuteriet har så mycket att göra just nu"
"min kollega hämtade inte ut grejorna i tid så de gick i retur"

Fakta:
Han ringer ALDRIG tillbaka!
Om något guld ens köptes för pengarna du betalade så är nog inte mycket kvar, det har redan använts till andra kunder som hunnit bli mer förbannade än vad du är.
Tappar man tålamodet och ringer direkt till gjuteriet i Stockholm berättar de (med visst medlidande) att de sedan länge slutat fakturera Aset eftersom han ändå aldrig betalar utan utdraget tjafs.
Jobb till ej betrodda kunder skickas mot postförskott och måste därmed lösas ut.
Har Aset inga pengar just då går varorna därmed i retur (det är alltså inte någon kollegas fel...).
Artig kund som man är låter man tiden gå. Vilket han vet och utnyttjar! Jag har i mina samtal med andra guldsmeder hört om äldre försynta damer som efter 3 år fortfarande kommer och undrar vart smyckena är..
I de fall Aset faktiskt lyckats prestera något har även de jag talat med tagit emot en del av hans kunder i efterhand. De har kommit med gråten i halsen, undrandes "skall det verkligen se ut så här??" när stenar trillat ur sina fattningar. Aset är också tämligen usel som guldsmed. En jag pratade med beskrev ett av dessa jobb, det såg ut som ett barn gjort ett smycke i slöjden..


2: Siffertrillaren, när det är dags att betala:
"Jag har omkostnader på ditt och datt"
"detta är normalt påslag inom yrket".
Men hur du än frågar får du liksom aldrig redovisat vad saker kostar!

Fakta:
Skulle du återigen tappa tålamodet och be 4 guldsmeder göra en kalkyl på motsvarande arbete hamnar de alla ruskigt nära varandra. Alla utom Asets kalkyl, den är MÅNGA sköna tusenlappar högre..
Tvivlar du på omkostnaderna han nämner kan man ju alltid ringa gjuteriet igen.. och få reda på att omkostnaden på 4000kr han nämner i verkligheten är en faktura på 1700kr... Ett påslag på ca 230%

3: Rena jävla lögner, när du pressar honom öga mot öga:
"jag har legat inlagd på sjukhus 2 veckor med armen i bandage på grund av en infektion"

Fakta:
Jag såg honom på stan både 1 och 2 veckor innan. Armen såg helt ok ut.
Här har jag inte ens en kommentar, suger så jävla hårt..


Nåväl, hur gick det då till slut?
4 månader senare fick jag ut nästan skälig ersättning (och ja, hans huvud sitter kvar).
Det efter otaliga samtal och sms, hot om polisanmälan och tingsrätt, tät kontakt med konsumentombudsmannen som berättat hur allt ska formuleras för att juridiskt hålla om det till slut skulle bli stämning i tingsrätt.
Aset gör nämligen sitt bästa för att så lite som möjligt skall finnas på pränt.
Har otaliga gånger fått höra "jamen det löser vi, det behövs inte skrivas nåt, jag gör ju allt för att ni ska bli nöjda".
Konsumentombudskvinnan berättar om flertalet ärenden innan mig som slutat med henne och kunden i guldsmedjan där Aset huserar.
Där hon till slut inte kommit längre då han hävdar att "det har jag aldrig sagt"..
Utan skriftliga bevis gäller INGET enligt konsumentköpslagen.
Han har då även i flera fall kommit med verbala hotelser (ett typiskt tecken på en psykopat i trängt läge om ni frågar mig).
Nåväl, efter allt detta samt kontakt med i stort sett varenda guldsmed i stan (och även människor utanför, karln är känd som skitstövel vida omkring ) är bilden klar:

Ett AS som en gång övertagit sin fars guldsmedsbutik, sumpat den på grund av sin egen inkompetens.
Blivit utköpt samt anställd av en av sina egna anställda. Fått sparken några år senare då han stulit ur kassan, sagt andra priser till kunderna än till sin arbetsgivare och stoppat mellanskillnaden i fickan.
T.o.m då satte han sig på tvären, arbetsgivaren fick gå vidare via kronofogde och utmätning av Asets lön för att få tillbaks sina pengar!
Börjat på nästa ställe, fått kicken igen efter upprepade synder.
Han kör just nu egen firma som hyresgäst i en annan, äldre guldsmeds lokaler (de två kallas av vissa i branschen för Kling o Klang, tyckte jag var lite roligt ).
Hur det går? Finns ju på nätet: http://www.allabolag.se/630818ORNJ/andersson-claes .
Tydligen är han ingen favorit hos skatteverket heller då F-skatten är indragen p.g.a bristande redovisning.
De pengar han lyckas få tag på hos nya offer går nog troligtvis snabbt in i hans egna skulder.
Inneboende hos guldsmeden den äldre är han bara på nåder för att denne i sin tur råkar vara gammal vän med Asets mamma som bett honom att "hjälpa grabben".
Detta kommer direkt från källan då jag pratat en hel del med "guldsmeden den äldre".
Denne är väl ok som yrkesman men, i mina ögon helt sänkt då han bara ryckte på axlarna och såg på när min mamma for jävligt illa!
En alltid lika trevlig, smilande medlöpare helt enkelt..
För info, den "äldre" är 75 bast och "grabben" som tydligen behöver hjälp med att klara av ett normalt liv är 53...

Mer finns att berätta som jag fått berättat för mig men jag stoppar här.
Denna historien är även framförd till Sveriges Hantverksråd där jag fick som svar att de välkomnar fler anmälningar (ju fler som anmäler någon desto bättre), de kan i vissa fall återkalla Gesällbrevet för oseriösa hantverkare.
Tyvärr kan de dock inte göra så mycket här för Aset har inget gesällbrev att återkalla.

FRÄMST VILL JAG DOCK VARNA ANDRA!

GÅ INTE TILL CLAES ANDERSSON (f.d ALVERING) HOS PERS GULSMEDJA PÅ HÖRNGATAN 2 I NORRKÖPING MED ERA SURT FÖRVÄRVADE SLANTAR!!
TY DE HÄNGER DÅ JÄVLIGT LÖST!!!
Citera
2017-05-05, 13:51
  #2
Avstängd
Bra att du varnar, såna där as ska hängas ut sparkas ut på gatan och ha en smäll på käften.
Citera
2017-05-05, 16:40
  #3
Moderator
Schlesiens avatar
Till Företagsskvaller för påseende.


Organiserad brottslighet --> Företagsskvaller


/Moderator
Citera
2017-05-05, 16:54
  #4
Medlem
Pope666s avatar
Jag har hört att den där guldsmeden håller väldigt hög kvalité. Skulle lätt handla där. Varför ljuger ts? Bitter kund?
Citera
2017-05-05, 20:32
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag har hört att den där guldsmeden håller väldigt hög kvalité. Skulle lätt handla där. Varför ljuger ts? Bitter kund?


Varför ljuger du?
Citera
2017-05-06, 11:09
  #6
Medlem
fooofighters avatar
Guldsmeden den äldre håller hög kvalité. Han är anlitad av urmakare, andra smeder o känd som duktig. Han är även helt reko mot sina kunder. Han är dock inte helt nöjd med sin inneboende och hade enligt egen utsago handlat helt annorlunda och ersatt direkt med korrekt summa.
Vi har som sagt pratat en hel del och är inte osams på nåt sätt, har ju blivit ett 20-tal besök utöver de telefonsamtal då jag förgäves försökt få tag på Aset (han vet när han ska hålla sig undan).
Jag önskar verkligen farsan hade köpt av honom istället, det hade sparat mig 1 års tjafs o ca 10000 spänn.
De två har alltså inget kompanjonskap överhuvudtaget!
Aset hyr 4 kvadrat o en bänk i verkstan helt enkelt.

Inget i historien är lögn tyvärr. Den som vill ha referenser på Claes och hans kompetens kan ju ringa K.O i Norrköping (011-151996) eller knata in på seriösa butiker så som Ateljè 15 (Asets gamla familjeföretag) eller Johansson och Schöttle som tagit emot en del stackare och gjort om hans katastofala jobb och fråga om de tycker att du ska gå dit.
Vill man ha en riktigt osande beskrivning om Claes som person, gå till HEMA guld, de är inte kamrater..
Slå annars en pling till BA´s konstgjuteri i Södertälje, han har som sagt gjort sig ett namn även utanför stadens gränser..
Citera
2017-05-06, 11:55
  #7
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fooofighter
Guldsmeden den äldre håller hög kvalité. Han är anlitad av urmakare, andra smeder o känd som duktig. Han är även helt reko mot sina kunder. Han är dock inte helt nöjd med sin inneboende och hade enligt egen utsago handlat helt annorlunda och ersatt direkt med korrekt summa.
Vi har som sagt pratat en hel del och är inte osams på nåt sätt, har ju blivit ett 20-tal besök utöver de telefonsamtal då jag förgäves försökt få tag på Aset (han vet när han ska hålla sig undan).
Jag önskar verkligen farsan hade köpt av honom istället, det hade sparat mig 1 års tjafs o ca 10000 spänn.
De två har alltså inget kompanjonskap överhuvudtaget!
Aset hyr 4 kvadrat o en bänk i verkstan helt enkelt.

Inget i historien är lögn tyvärr. Den som vill ha referenser på Claes och hans kompetens kan ju ringa K.O i Norrköping (011-151996) eller knata in på seriösa butiker så som Ateljè 15 (Asets gamla familjeföretag) eller Johansson och Schöttle som tagit emot en del stackare och gjort om hans katastofala jobb och fråga om de tycker att du ska gå dit.
Vill man ha en riktigt osande beskrivning om Claes som person, gå till HEMA guld, de är inte kamrater..
Slå annars en pling till BA´s konstgjuteri i Södertälje, han har som sagt gjort sig ett namn även utanför stadens gränser..
Sälj skulden till Hells Angels eller Bandidos för en tusenlapp och låt dem ta hand om idioten.
Citera
2017-05-08, 11:58
  #8
Medlem
fooofighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sälj skulden till Hells Angels eller Bandidos för en tusenlapp och låt dem ta hand om idioten.

Den har jag fått av många och även tänkt tanken själv
Hoppas innerligt han försöker blåsa fel person nästa gång, då kanske hans sämsta lögn om inläggning på sjukhus blir verklighet
Citera
2017-05-15, 19:18
  #9
Medlem
Omaskeradmasks avatar
TS skriver att han fått nästan skälig ersättning så saken borde vara utagerad, men jag undrar hur mycket pengar det handlade om?
Citera
2017-05-16, 05:58
  #10
Medlem
Topmales avatar
TS skriver:

"Han har då även i flera fall kommit med verbala hotelser (ett typiskt tecken på en psykopat i trängt läge om ni frågar mig)."

Vagt skrivet. Hur ska man kunna bedöma sanningshalten i det? Lägg ner härskartekniken och var mer konkret.
Citera
2017-06-02, 06:30
  #11
Medlem
fooofighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
TS skriver:

"Han har då även i flera fall kommit med verbala hotelser (ett typiskt tecken på en psykopat i trängt läge om ni frågar mig)."

Vagt skrivet. Hur ska man kunna bedöma sanningshalten i det? Lägg ner härskartekniken och var mer konkret.

1. Läs hela texten:
"Konsumentombudskvinnan berättar om flertalet ärenden innan mig som slutat med henne och kunden i guldsmedjan där Aset huserar.
Där hon till slut inte kommit längre då han hävdar att "det har jag aldrig sagt"..
Utan skriftliga bevis gäller INGET enligt konsumentköpslagen.
Han har då även i flera fall kommit med verbala hotelser"

2. Angående sanningshalten kan jag bara referera till K.O. som berättat om den "mysiga stämningen" som infunnit sig i smedjan vid hennes besök tillsamman med andra klienter innan mig. Jag tror henne iaf...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback